در حال بارگذاری ...
یادداشتی از داوود کیانیان در ضرورت توجه به تئاتر نوجوان

نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها تشنه و پذیرای فعالیت‌های هنری‌اند

داوود کیانیان:  بعد از زنده‌یاد جبار باغچه‌بان در ایران تا سال 1350 هر چه فعالیت هنری و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان شکل گرفته، به‌طور عمده برای نوجوانان و با همراهی خود آن‌ها به سرانجام رسیده است.

و از این مقطع به بعد است که با توجه به نیاز جامعه فعالیت تئاتر برای کودکان نیز به صورت حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفته و آغاز می‌شود.

همچنین در این بازه زمانی گروه‌های تشکیل شده از نوجوانان در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های این کانون شکل می‌گیرد و در مدارس نیز به‌وسیله مربیانی که در انستیتو مربیان هنری دوره دیده‌اند، فعالیت کرده و به تولید اثر ادامه می‌دهند.

اما از سال 1360 فعالیت‌های ویژه برای نوجوانان متوقف می‌شوند و کم‌کم فقط تهیه و تولید تئاتر برای کودکان شروع شده و ادامه می‌‎یابد. این روند متاسفانه تا حال حاضر نیز همچنان ادامه یافته است و نوجوانان از تئاتری که خود تولید کنند و یا توسط گروه‌های تئاتری برای آن‌ها تولید شود، محروم بوده‌اند.

بخش اعظمی از دلیل این بی‌توجهی به تهیه و تولید تئاتر برای نوجوانان را باید در برنامه‌های کلان فرهنگی و هنری کشور دید و  باید به این موضوع پرداخت که چرا برنامه‌های ما در این بخش فاقد توجه به تولید آثار متناسب با گروه سنی نوجوان است. در واقع ما اکنون بین تولیدات کودک و بزرگسال، با فقدان تولید برای نوجوانان روبه‌رو هستیم.

ازجمله نهادهایی که می‌توان از آن‌ها در زمینه بسترسازی و فراهم آوردن فضای مناسب برای تولید نمایش نوجوان یاد کرد و قطعا در این زمینه نقش موثری داشته و خواهند داشت، آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند؛ اما این دو نهاد درحالی‌که نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها تشنه و پذیرای فعالیت‌های هنری‌اند؛ برنامه‌ای برای توجه و رسیدگی به این بخش ندارند.

مدارس که می‌توانند در این زمینه  بسیار موثر عمل کنند، نه‌تنها به این امر کمک نمی‌کنند بلکه از فعالیت‌هایی که برای این مراکز به انجام می‌رسد، به دلیل بخشنامه‌هایی که دریافت می‌کنند، استقبال نکرده و با آن سر مخالفت هم دارند.

باید در نظر داشت که علاوه بر نوجوانان به عنوان جامعه هدف و مخاطب، خانواده‌های آن‌ها نیز از این فعالیت هنری که در شکوفایی استعداد، فرهنگسازی و پرورش استعداد فرزندان‌شان نقش دارد، استقبال و حمایت خواهند کرد و خوشبختانه علاوه بر خود نوجوانان که قطعا برای تولید آثار این عرصه می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند، گروه‌های تئاتری نیز آمادگی کامل برای تولید آثاری متناسب با نوجوانان را دارند.

اما اگر این فعالیت و این امر مهم فرهنگی و هنری به انجام نمی‌رسد، کوتاهی از نهادها و سازمان‌های وابسته به دولت است که حمایتی از این امر نمی‌کنند، درحالی‌که لزوم توجه به آن بر کسی پوشیده نیست.




مطالب مرتبط

بازگشایی درهای سالن سینما-تئاتر کانون به روی تئاتر

سالن خاموشی که با «عطر آدم» روشن شد
بازگشایی درهای سالن سینما-تئاتر کانون به روی تئاتر

سالن خاموشی که با «عطر آدم» روشن شد

داوود کیانیان: سالن سینما-تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، از آن سالن‌هایی است که پیشینه تاریخی و پر ماجرایی دارد. بزرگانی مانند زنده‌یاد «بیژن ...

|

گفت‌وگو با مهرداد قرآن‌کیش

فقدان تئاتر نوجوان، فاصله‌ حل‌نشدنی بین تئاتر کودک و بزرگ‌سال است
گفت‌وگو با مهرداد قرآن‌کیش

فقدان تئاتر نوجوان، فاصله‌ حل‌نشدنی بین تئاتر کودک و بزرگ‌سال است

مهرداد قرآن‌کیش، نویسنده و کارگردان نمایش کودک با بیان این‌که استمرار فعالیت هنرمندان این حوزه باعث شناخته شدن فرهنگ‌سراها به‌عنوان پاتوق تئاتر کودک شده است، از جای خالی تئاتر نوجوان در بستر فرهنگ‌سازی برای جذب مخاطب بزرگسال گفت.

|

در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود
در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود

نمایش «نیست نیست، کلوچه نیست» به کارگردانی پویا شش‌پری در قالب طرح حمایت از نمایشگران جوان و نمایشگران کانون در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون اجرا می‌شود.

|

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

|

بازگشت نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به صحنه

بازگشت نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به صحنه

نمایش عروسکی «گرگ بلا جلو بیا جلو بیا» به کارگردانی سمیرا یزدان‌پژو که پیش از این در اسفند سال 1402 روی صحنه رفته بود، در ادامه روند اجرا، از امروز (چهارشنبه ۱۵ فروردین) به مدت یک هفته، ساعت ۱۶ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک ...

|

نظرات کاربران