در حال بارگذاری ...
مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد و باید نهادهای دیگر از تولید و زیرساخت‌های تئاتر حمایت کنند.

به گزارش ایران‌تئاتر به نقل از مهر، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که روز دوشنبه سی‌ام بهمن در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور پیدا کرده بود، درباره عملکرد این اداره کل طی سال ۱۴۰۲ گفت: «روزهای آخر سال است و فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی بر اساس جدول برنامه‌ریزی‌شده روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. از روز جهانی تئاتر در هفتم فروردین، اداره کل هنرهای نمایشی فعالیت‌های وسیعی ازجمله برگزاری جشنواره‌های تئاتر عروسکی، فجر، استانی، تئاتر کودک و نوجوان و منطقه‌ای را انجام داد؛ به‌نوعی کلکسیونی از جشنواره‌ها را برگزار کرد که البته این روند خوب نیست زیرا اداره کل هنرهای نمایشی جنبه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دارد. ما در حال حاضر برگزاری دو جشنواره مهم تئاتر کردی در منطقه کردستان و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتری کشور را شاهد هستیم.»

او توضیح داد: «اداره کل هنرهای نمایشی با همه سختی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌ها توانسته از پس برنامه‌ها و بودجه برآید؛ اما واقعیت این است که با حضور پنجاه‌هزار هنرمند تئاتر در سراسر کشور باید برای حوزه هنرهای نمایشی برنامه‌ریزی صورت گیرد و دولت بودجه‌ای را برای این امر اختصاص دهد.»

نظری افزود: «اینکه تمام فعالیت‌های تئاتری بر عهده وزارت ارشاد باشد، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و باید دستگاه‌های مختلف حضور مؤثری داشته باشند. ما در لحظات پایانی سال به دنبال تصویب سند تحول تئاتر در شورای عالی هنر هستیم.»

وزارت ارشاد با معاونت عمرانی خود به‌تنهایی نمی‌تواند زیرساخت‌های ۳۲ استان را بسازد و نگهداری و حمایت کند​

مدیرکل هنرهای نمایشی معتقد است که دولت باید در ردیف بودجه‌های دولتی خود، حمایت از فرایند تولید و زیرساخت‌های تئاتر را در نظر بگیرد.

او همچنین گفت: «وزارت ارشاد با معاونت عمرانی خود به‌تنهایی نمی‌تواند زیرساخت‌های ۳۲ استان را بسازد و نگهداری و حمایت کند. متأسفانه بعضی از استان‌ها و شهرهای کشور سالن تئاتر ندارند و گروه‌های نمایشی در مدارس، فضاهای باز یا در سالن‌های غیراستاندارد تئاتر اجرا می‌کنند و مردم آن شهرها نیز از تئاتر حمایت می‌کنند.»

نظری با بیان اینکه دولتمردان و نمایندگان مجلس باید به تئاتر اهمیت دهند، افزود: «اگر می‌خواهیم سینما و حوزه نمایشی رسانه ملی رشد کند، باید حوزه تئاتر به‌عنوان حوزه ریشه و مادر، حمایت شود. اگر این اتفاق بیفتد سال ۱۴۰۳ را سال پرفروغی برای هنرهای نمایشی کشور پیش‌بینی می‌کنیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره سرانجام وضعیت راه‌اندازی سازمان تئاتر که مطالبه بیش از دو دهه اخیر هنرمندان تئاتر بوده است، توضیح داد: «ما به دنبال پرونده سازمان تئاتر هستیم. ما به سازمان تئاتر نیاز داریم. در روستاهای کشور نیز کار تئاتر انجام می‌شود و در تهران بیش از ۸۰۰ گروه تئاتری وجود دارد. آیا نباید این گروه‌ها حمایت شوند و بر اساس یک سیاست‌گذاری فعالیت نمایشی داشته باشند؟ ما فقط با هنرمندان و گروه‌های فعال در تئاتر صحنه‌ای مواجه نیستیم بلکه شاهد فعالیت هنرمندان تئاتر خیابانی، تعزیه‌خوانان، نقالان و پرده‌خوانان نیز هستیم. ما بالای بیست‌هزار نفر تعزیه‌خوان داریم. تولیدات سالانه هنرهای نمایشی در کل کشور بیش از دو هزار نمایش است. اداره کل هنرهای نمایشی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این تعداد هنرمند و اثر هنری باشد و برای این امر کوچک است. تئاتر ما نیازمند تشکیلاتی بزرگ‌تر و یک سازمان است.»

او تأکید کرد: «اگر سازمان تئاتر شکل نمی‌گیرد، نیاز به سازمانی هنری است که تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی را شامل شود.»

نظری شرط راه‌اندازی سازمان تئاتر را شکل‌گیری تفاهم میان نهادهای مختلف ازجمله سازمان مدیریتی کشور، سازمان استخدامی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذکر کرد و گفت: «ما در سند تحول تئاتر به این اشاره کرده‌ایم که سازمان تئاتر، نیاز مهم حوزه هنرهای نمایشی است.»

دولت باید در ردیف بودجه‌های دولتی خود، حمایت از فرایند تولید و زیرساخت‌های تئاتر را در نظر بگیرد

او درباره وضعیت حمایت مجلس از تئاتر، یادآور شد: «سال گذشته خیلی تلاش و پیگیری کردیم و دوستان نماینده مجلس به ما قول دادند که ۶۰ میلیارد تومان برای تولید تئاتر اختصاص دهند و ما خیلی به این امر خوش‌بین بودیم؛ اما در عمل هیچ خبری نشد. می‌خواستیم این ۶۰ میلیارد را برای تولید آثار فاخر ایرانی صرف کنیم که متأسفانه انجام نشد.»

مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: «حوزه تئاتر ملی نیازمند حمایت است. ما در کنار سند تحول تئاتر به دنبال راه‌اندازی بنیاد تئاتر ملی در تماشاخانه سنگلج هستیم. ما باید روی ادبیات، قصه‌ها و رمان‌های‌مان سرمایه‌گذاری کنیم تا اقتباس‌های نمایشی از آن‌ها صورت بگیرد و این روند می‌تواند توسط بنیاد تئاتر ملی انجام شود.»

نظری توضیح داد: «فکر نمی‌کنم هیچ سالی این‌همه مخاطب در حوزه هنرهای نمایشی داشتیم. نباید حمایت‌ها مقطعی باشند بلکه نیازمند یک ردیف بودجه مشخص برای حمایت از تولید تئاتر در کشور و تقویت فرهنگ ملی در مقابل هجمه‌های فرهنگی خارجی هستیم.»




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

زیرساخت‌های تئاتر بیجار تقویت می‌شود
مدیرکل هنرهای نمایشی مطرح کرد

زیرساخت‌های تئاتر بیجار تقویت می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جشنواره تئاتر استان کردستان که در شهر بیجار برگزار شد و نیز در دیدار با فرماندار این شهر، گفت بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، با توجه به میزبانی شهر بیجار از جشنواره سال آینده، زیرساخت‌های تئاتر این شهر در ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

نظرات کاربران