در حال بارگذاری ...
با حضور کاظم نظری

برگزیدگان هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز، با اعلام فهرست آثار و هنرمندان برتر، دو نمایش «تاسه» و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج) را به چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر و نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) را به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی کرد.

به گزارش ایران تئاتر، هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز که با حضور 8 گروه نمایشی داخلی و 4 گروه از اقلیم کردستان عراق، از ۲۹ بهمن آغاز شده بود، امروز (پنجشنبه سوم اسفند) با برگزاری آیین پایانی، به کار خود پایان داد.

این آیین با حضور اسماعیل زارعی‌کوشا (استاندار کردستان)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، جعفر توان (فرماندار ویژه سقز)، علی‌اصغر دریایی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان) و جمع زیادی از هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سقز برگزار شد.

تجلیل از پنج هنرمند پیشکسوت

در بخشی از این آیین، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، از پنج پیشکسوت تئاتر کردستان با نام‌های اسماعیل پاشایی ،صلاح‌الدین محمدی، احمد صالحی، محمد زارع‌زاده و فرشید گویلی، با اهدای لوح تقدیر، تجلیل کرد.

کمک مالی به جشنواره‌های تئاتری کردستان

نظری، در سخنانی کوتاه، با اشاره به ثبت جشنواره تئاتر کردی در تقویم اداره‌کل هنرهای نمایشی، گفت: «به جشنواره‌های نمایشی استان کردستان به صورت ویژه اعتبارات مالی اختصاص داده خواهد شد؛ به جشنواره نوزدهم تئاتر کردی ۵۰۰ میلیون تومان و جشنواره تئاتر خیابانی زیویه نیز ۳۰۰ میلیون تومان کمک‌هزینه پرداخت می‌شود.»

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور که با لباس کردی در آیین پایانی این جشنواره حاضر شده بود، ادامه داد: «من در جشنواره سال آینده علاوه بر پوشیدن لباس کردی، تلاش خواهم کرد به زبان شیرین کردی هم سخن بگویم.»

سقز؛ شهر خلاق تئاتر صحنه‌ای

در بخشی دیگر از این آیین، جعفر توان، فرماندار ویژه شهرستان سقز پشت تریبون رفت و گفت: «شهرستان سقز، ظرفیت و پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری دارد و با وجود هنرمندان توانا و مستعد و برگزاری چندین جشنواره و رویداد نمایشی، می‌طلبد تا در جهت معرفی و ثبت آن به عنوان شهر خلاق تئاتر صحنه‌ای تلاش و کوشش فراوان انجام دهیم.»

او ضمن ارائه گزارشی از هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی، افزود: «فرمانداری ویژه شهرستان سقز آمادگی کامل دارد تا حامی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی باشد.»

معرفی نمایش‌ها و هنرمندان برتر جشنواره

معرفی برگزیدگان هجدهمین جشنواره تئاتر کردی، ادامه‌بخش این آیین بود.

در بخش عکاسی تئاتر، فرید باوه‌ای (سقز)، عنوان نخست را به‌دست آورد، یوسف یوسفی (ارومیه) دوم شد و ادریس خسروزاده (جوانرود) و نوید زارع (سنندج) موفق به کسب مقام سوم شدند.

در بخش طراحی پوستر و بروشور، از مهدی اسدی‌تبار (کرمانشاه) و شاهین شاطری (سنندج( تقدیر شد.

در بخش طراحی صحنه، لوح تقدیر به سیامک دنیر (ارومیه) و
فرزاد کاظمی (سنندج( اهدا شد.

در بخش طراحی نور، سه‌رحان احمد (دهوک اقلیم کردستان عراق) و بهمن کریمی (سقز) به عنوان هنرمندان برگزیده معرفی شدند.

در بخش طراحی لباس، از ژینو میرزایی (سقز) تقدیر شد و شکیلا پاینده )سنندج) عنوان برگزیده را دریافت کرد.

در بخش موسیقی، لوح تقدیر به حمید سرهنگی اهدا و امید نیکروژ (سقز( به عنوان هنرمند برگزیده معرفی شد.

در بخش بازیگری زن، بیتا شهبازیان (قروه) و هاوسه ر ئیدریس (کرکوک عراق) عنوان دوم را کسب کردند و فروغ کنعانی (ارومیه) به عنوان برگزیده اول معرفی شد.

در بخش بازیگری مرد، لوح تقدیر به‌صورت مشترک به مازیار قبادی و زاهد زندی (سنندج) رسید و هوزان شیرزاد از کرکوک  به عنوان برگزیده معرفی شد.

در بخش نمایشنامە‌نویسی، از حسن ترقی (سنندج) تقدیر شد و عنوان برتر به قطب‌الدین صادقی (سنندج) رسید.
در بخش ترجمه، از مریوان حه‌لبچه‌ای (حلبچه عراق)، مترجم نمایشنامه «پیشه‌گه‌ر» تقدیر شد و عنوان برگزیده به زاهد آرامی (سقز) مترجم نمایشنامه «ئودیپی شاریار» تعلق گرفت.

در بخش کارگردانی، لوح تقدیر به پرویز احمدی، کارگردان نمایش «ئودیپی شاریار» (سقز) اهدا شد و افشین خدری، کارگردان نمایش «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» (سنندج)، عنوان برگزیده را دریافت کرد.

تندیس جشنواره و عنوان اثر برگزیده، به نمایش «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» به کارگردانی افشین خدری (سنندج) اهدا شد.

دو نمایش «تاسه» به کارگردانی حسن ترقی (سنندج) و «بوچیکمان هه یه و زه ماوه ندی» به کارگردانی افشین خدری (سنندج) برای اجرا به بخش مسابقه چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر (1403) معرفی شدند.

نمایش «ئودیپی شاریار» به کارگردانی پرویز خدری (سقز) هم به جشنواره تئاتر کرکوک عراق معرفی شد.




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

نظرات کاربران