در حال بارگذاری ...
تماشاخانه سیار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با استقبال روبه‌رو شد

حضور در مناطق محروم در راستای تئاتر برای همه

یکی از  بخش‌های ویژه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اجرای سیار نمایش در مناطق کم‌برخوردار بود که با هدف گسترش عدالت فرهنگی اجرا و با استقبال خوب مخاطبان استان یزد روبه‌رو شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری با اجرای نمایش «تکه زمینی به اندازه پوست گاو» مهدی مقیمی در روستاهای شهرستان اردکان و میبد، با استقبال کودک و نوجوانان روبه‌رو شد.

مهدی مقیمی کارگردان نمایش «تکه زمینی به اندازه پوست گاو» با اشاره به اینکه رسالت جشنواره، آشنایی کودکان و نوجوانان با دنیای جدید و برخی از مسائل و مشکلات جامعه است، گفت: «جشنواره کودک و نوجوان فرصتی برای ترویج ارزش‌ها با زبان نمایش به کودکان و نوجوانان است.»

مقیمی افزود: «تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری سالیان سال است که به سراسر کشور سفر می‌کند و با حضور در مناطق محروم برای کودکان و نوجوانان تئاتر اجرا می‌کند. در جشنواره بیست و هشتم هم ما اجراهای مختلفی در برخی  روستاها و مناطق کم‌برخوردار داشتیم تا عدالت فرهنگی برای تمام کودکان ایران زمین مهیا شود.»

او با اشاره به اینکه این تریلی نمایش برای اجرای «تکه زمینی به اندازه پوست گاو» به جشنواره آمده است، گفت: محوریت قصه نمایش اندیشه و تفکر است. در این نمایش حاکمی می‌خواهد به روستایی خوش آب و هوا حمله کند و آن را به تصرف خود درآورد. حاکم برای امتحان اهالی روستا یک مسابقه برگزار می‌کند که در آن بزرگ و کوچک روستا باید به سئوال مسابقه پاسخ دهند و این مسئله، خود ماجراهایی را به وجود می‌آورد.»

کارگردان نمایش «تکه زمینی به اندازه پوست گاو» با تاکید بر اینکه این نمایش مفاهیمی همچون اعتماد به نفس و تفکر را به مخاطبان خود اعم از کودک و نوجوان می‌آموزد، تصریح کرد: «در این نمایش سعی کردیم از عناصر بصری و شنیداری به درستی استفاده کنیم تا مخاطب جدا از اینکه قصه‌ای با یک درون مایه جدی را دنبال می‌کند، ساعتی را لذت ببرد و تفکر کند.»

او در مورد اهمیت حضور در جشنواره نیز گفت: «من سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشتم و در جشنواره‌های متعددی شرکت کردم. تجربه من نشان می‌دهد وقتی جشنواره در شهری برگزار می‌شود، این شهر را به تکاپو می‌اندازد. مسئولان، هنرمندان، مردم و... تلاش می‌کنند بهترین اتفاق در شهرشان رقم بخورد و این تکاپو ارزشمند است.»

مقیمی اضافه کرد: «وقتی هنرمندان سایر استان‌ها برای اجرا در یک شهر دور هم جمع می‌شوند در کنار کارکرد آشکار جشنواره که همان آموزش یا تبادل اطلاعات است، با فرهنگ، معماری، آثار باستانی و طبیعی، صنعت و... آن شهر نیز آشنا می‌شوند و این مسئله در ارتقای گردشگری شهر و پیشرفت فرهنگی و حتی اجتماعی و اقتصادی آن تاثیرگذار است.»

او تاکید کرد: «از طرف دیگر جشنواره کودک و نوجوان فرصت مناسبی برای ترویج و آموزش ارزش‌ها با زبان هنر و نمایش به کودکان و نوجوانان است. در حقیقت رسالت جشنواره آشنایی کودکان و نوجوانان با دنیای جدید و برخی از مسائل و مشکلات جامعه است تا در زمان بزرگسالی با آن دست و پنجه نرم نکنند.»

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اول تا ششم اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد در حال برگزاری است.




نظرات کاربران