در حال بارگذاری ...
با تدریس «ستیو انسل» و به شکل آنلاین برگزار شد

کارگاه تخصصی «نگارش نمایشنامه یک دقیقه‏ ای»

کارگاه تخصصی «نگارش نمایشنامه یک دقیقه‏ ای» به همت دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی و با همکاری باشگاه اندیشه، روز چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در این باشگاه برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در این کارگاه که با استقبال نویسندگان و علاقه‏ مندان به این فرم نمایشی همراه بود، «ستیو انسل» بنیانگذار فستیوال تئاتر یک دقیقه‏ ای که از سال 2003 هر سال برگزار می‏ شود، در ابتدا به شرح دلایل روی آوردن به این فرم و معرفی فستیوال تئاتر یک دقیقه ‏ای و محبوبیت فزاینده‏ آن پرداخت.

سپس در ادامه این کارگاه، بخش تمرین‏ های عملی و نوشتاری آغاز شد. در این بخش، شرکت ‏کنندگان که بسیاری از آن ها دانشجویان و فارغ‏التحصیلان کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و سینما بودند و سابقه‏ نگارش نمایشنامه و فیلمنامه داشتند، با هدایت «ستیو انسل»، آثاری را در همان جلسه خلق کردند. در این تمرین‏ ها تأکید بر مشارکت و کارِ گروهی در نگارش مد نظر بود و تمرین‏ ها به نحوی طراحی شده بودند که فعالیت گروهی را در بین شرکت کنندگان ترغیب کند.

نرگس یزدی، مدیر دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش که مدیریت و ترجمه‏ همزمان این کارگاه را بر عهده داشت، درباره شکل گیری این کارگاه تخصصی توضیح داد: «چند ماه پیش تصمیم گرفتیم با هدف ایجاد پویایی در میان نمایشنامه‏ نویسان و علاقه ‏مندان به تئاتر، «جشنواره‏ تئاتر یک دقیقه ‏ای» را برگزار کنیم، اما بر مبنای بازخوردهایی که دریافت کردیم این تصمیم تغییر کرد و بنا شد ابتدا این فرم کوتاه را معرفی کرده و آموزش دهیم.»

یزدی افزود: «با این هدف و چشم انداز، پرونده‏ ویژه‏ مجله نمایش به «نمایشنامه و فرم کوتاه» اختصاص داده شد و ضمن بررسی فرم کوتاه در تئاتر و اجرا و نیز معرفی و بررسی کتاب‏ های ارزشمندی که در این زمینه به نگارش درآمده ‏اند، مصاحبه ‏ای اختصاصی با «ستیو انسل» نویسنده‏ کتاب نمایشنامه‏‏ یک دقیقه ‏ای انجام شد که خلاصه‏ ای از این کتاب نیز همراه آن ارائه داده شد. در ادامه برای درگیر شدن فعالانه‏ علاقه ‏مندان در عمل، کارگاهی تخصصی با حضور آنلاین ستیو انسل برگزار شد. در ادامه، به نظر می رسد زمینه ‏های لازم فراهم شده و جشنواره‏ تئاتر یک دقیقه ‏ای به زودی توسط دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات اداره‏ کل هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد. این پروژه در راستای سیاست‌ها و اهداف مدیر کل هنرهای نمایشی مبنی بر بهره گیری از رویکردهای نوین در تئاتر و اجرا تحقق پذیرفته است.»




مطالب مرتبط

توضیحات مدیر انتشارات نمایش درباره وبینار  «تئاتر، اجرا و علوم شناختی»

بروس مک کانکی به نحوه‏ درگیرشدن مخاطب با اجرا به لحاظ شناختی پرداخت
توضیحات مدیر انتشارات نمایش درباره وبینار «تئاتر، اجرا و علوم شناختی»

بروس مک کانکی به نحوه‏ درگیرشدن مخاطب با اجرا به لحاظ شناختی پرداخت

نرگس یزدی، مدیر دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش و مدیر وبینار تخصصی «تئاتر، اجرا و علوم شناختی» با اشاره به آخرین وبینار سال 1402 گفت بروس مک کانکی، استاد دانشگاه پیتسبورگ به نحوه‏ درگیرشدن مخاطب با اجرا به لحاظ شناختی پرداخت.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی

زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود

مدیرکل هنرهای نمایشی، طی پیامی درگذشت زنده‌یاد نصرت‌الله میرزایی را تسلیت گفت. کاظم نظری زنده‌یاد میرزایی را از شبیه‌خوانان پیشکسوت شهر خمین دانست که بخش مهمی از روند جریان‌سازی در هنر ارزشمند شبیه‌خوانی این سرزمین کهن محسوب می‌شد.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

نظرات کاربران