در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با معاون امور هنری مطرح شد

تلاش برای تولید آثار فاخر در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی و هنر «تحول هنر»

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حقیقتاً تلاش‌مان این است برای سال بعد بتوانیم چند کار فاخر و آبرومند را تولید کنیم تا برای تاریخ هنر این مملکت بماند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روزنامه جوان، معاون هنری وزارت ارشاد از ارائه طرح‌هایی برای تقویت بحث اقتصاد هنر و پیگیری اسناد بالادستی و همچنین لزوم تولید آثار فاخر هنری در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی خبر داد. 

ذات هنر بر زایش و امیدآفرینی استوار است و ایجاد دگرگونی خاصیت هنر و بهار است؛ یکی در جان و دیگری در جهان. هرساله با اتمام ماه بهمن‌ تقریباً پرونده تمامی رویداد‌های فرهنگی و هنری کشورمان بسته می‌شود. درواقع با بسته شدن پرونده جشنواره‌های چندگانه فجر در حوزه‌های مختلف، اغلب کارشناسان و منتقدان نگاه‌شان به سمت برنامه‌های سال آینده مدیران برای عرصه فرهنگ و هنر به‌خصوص بحث تولید آثار متنوع و آبرومند و همچنین مسئله مهم اقتصاد هنر است. 

پیگیری هنر «تحول هنر»

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برنامه‌ها و اقدامات برنامه‌ریزی‌شده برای سال آینده خبر داد. او ضمن اشاره به حضور رسانه‌ها در جشنواره‌های مختلف و انجام رسالت مهم نقد و بررسی این رویداد‌ها و محتوا‌های ارائه‌شده در آن‌ها می‌گوید: «از زحمات همه دوستان رسانه و مطبوعات به‌خصوص تشکر می‌کنم که در مواجهه با پدیده‌های هنری همیشه باانصاف و عدالت رفتار کرده و می‌کنند. حتماً نواقصی اگر در جشنواره‌ها یا بخش‌های دیگر وجود دارد، متذکر شدند و بر نقاط قوت رویداد‌ها هم چشم نبستند. بالاخره انصاف شرط کار رسانه‌ای است که الحمدالله این انصاف وجود دارد و ما این مسئله را می‌بینیم. برای امسال هم ما الان دیگر تقریباً به انتهای جشنواره‌ها رسیدیم و آخرین جشنواره‌ای که برگزار شد، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهر اردکان یزد بود و در روز‌های باقی‌مانده تا آخر سال برنامه و رویداد خاصی جز مسائل روزمره وجود ندارد.»

معاون هنری ارشاد در ادامه با تأکید بر اینکه برای سال آینده همه همت و تلاش‌مان را روی «هنر توسعه هنر» یا «هنر تحول هنر» خواهیم گذاشت، می‌افزاید: «اقتصاد بچه‌های هنرمند خیلی مهم است و باید جدی گرفته شود. سالی که ما خدمت اصحاب هنر رسیدیم، سالی بود که شیوع ویروس کرونا تا حدودی فروکش کرده و هنر از زیر بار این ویروس منحوس درآمده بود. سالی که اقتصاد هنر به‌شدت ضعیف شده بود و طبیعتاً ما تلاش‌مان را بر این مسئله متمرکز کردیم تا یک رونق و جلوه و شکوه دوباره‌ای به این حوزه بدهیم. در اوج این روند رو به رشد که بودیم، متأسفانه دست ناجوانمرد فتنه و فتنه‌گران بیرون آمد و نابه‌سامانی‌هایی ایجاد کرد و مجدداً باعث شد تا سیر مثبت اتفاقات متوقف شود و بسیاری از کار‌ها روی زمین بماند.»

تحول در اقتصاد هنر

سالاری ادامه می‌دهد: «بعد از عبور کردن از این فتنه تا مجدداً موتور تغییرات و بهبود اوضاع شروع به گشتن و گرم کردن کند، زمانی از ما برد. برای سال آینده ان‌شاءالله ما این مسیر رو به رشد را همچنان ادامه بدهیم، در این مسیر با کمک بودجه‌هایی که تخصیص پیدا می‌کنند و همچنین همکاری مجلس جدید این چرخ اقتصاد هنر بهتر و بهتر بچرخد و این تحولی را که در حوزه اقتصاد هنرمندان رخ می‌دهد، شاهد باشیم. بعد می‌شود به خیلی چیز‌های دیگر فکر کرد، وقتی‌که شما اقتصاد هنر را متحول کنید، می‌توانید اقدام به تولید آثار فاخر کنید و تولیدات فاخر می‌تواند در حوزه‌های مختلف فرهنگی و گفتمانی حضور پیدا کند.»

سالاری با اشاره به اینکه ما در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی تولیدات فاخرمان خیلی کم است، می‌گوید: «البته منظورم تولیدات سینمایی نیست، بلکه دیگر مدیوم‌های هنری است. وقتی‌که یک تولیدی انجام می‌شود، به لحاظ اندیشگانی و هنری خیلی نحیف و لاغر است. حقیقتاً تلاش‌مان این است برای سال بعد بتوانیم چند کار فاخر و آبرومند را تولید کنیم تا برای تاریخ هنر این مملکت بماند. در حوزه تئاتر نیاز به پلاتو‌های زیادی داریم و نیاز به تعمیر و بازسازی بسیاری از پلاتو‌های فعلی داریم. امیدواریم بتوانیم که این اتفاقات را رقم بزنیم، همه این‌ها حول گفتمان انقلاب اسلامی است و تمام تلاش‌مان این است که بچه‌های هنرمند این حوزه را که در حلقه گفتمان انقلاب اسلامی در حال تلاش و فعالیت هستند، تقویت کنیم.»




مطالب مرتبط

محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است
محمود سالاری مطرح کرد

تئاتر شبستان، طلیعه بازگشت هنر به زندگی مردم است

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و هنر می‌گوید جشنواره تئاتر شبستان طلیعه‌ای است برای این که هنر و زندگی دوباره در کنار هم قرار گیرند. اوج هنر ما در دورانی بود که هنر و زندگی با هم ممزوج بودند. تئاتر شبستان باید «هنرپیشه» تربیت کند نه «بازیگر». هنر پیشه بودن است که ...

|

خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود
خبر خوشِ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره تئاتر فجر

پرداخت سرانه یک میلیاردی انجمن‌های نمایشی استان‌ها، آغاز می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در تالار وحدت که یکی از سالن‌های میزبان جشنواره تئاتر فجر 42 است،خبر داد ۵۰ درصد از سرانه یک میلیارد تومانی انجمن‌‌های هنرهای نمایشی استان‌ها، هفته آینده پرداخت خواهد شد.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نظرات کاربران