در حال بارگذاری ...

جواد طوسی و احمد طالبی‌نژاد به تماشای نمایش «عددهای نشده» نشستند

شب گذشته جواد طوسی و احمد طالبی‌نژاد، دو منتقد مطرح عرصه سینما و تئاتر با حضور در سالن قشقایی، به تماشای نمایش «عددهای نشده» نشستند.

به گزارش ایران تئاتر، جواد طوسی و احمد طالبی‌نژاد، از منتقدان و پیشکسوتان سینما و تئاتر، شب گذشته تماشاگران ویژه نمایش «عددهای نشده» به نویسندگی محمد میرعلی‌اکبری و کارگردانی حسین کشفی اصل بودند.

جواد طوسی در پایان اجرا به بیان نظرات خود درباره نمایش پرداخت و گفت: «حلقه مفقوده‌ای که در تئاتر ما وجود دارد، نگاه رئالیستی است که یک پیشینه و عقبه تاریخی هم، هرچند محدود، دارد. اگر گذری به قبل از انقلاب داشته باشیم، یکی از نمونه‌های شاخص آن اکبر رادی و اسماعیل خلج در کارگاه نمایش بودند که به هر حال دو نمایشنامه‌نویس مطرح آن دوران و مبتنی بر نگاه واقع‌گرایی بودند که بر اساس دیدگاه و مولفه‌های خودشان به جامعه آن دوران، نگاه و سمت‌وسویی داشتند. در این دوران هم اساساً تئاتر رئالیستی می‌تواند ابعاد و جنبه‌های مختلفی را در پی داشته باشد که تصویری از زمانه خودش باشد اما متاسفانه در آسیب‌شناسی این زمان، باید بگوییم که نگاه نسل‌های جدید بیش‌تر بر متون خارجی متمرکز است و عامدانه و با نگاهی متظاهرانه با واژگان همسان می‌بینند و در یک نگاه تئوریک و عملی و اجرایی عمق‌یافته مبتنی بر شرایط عینی جامعه خودمان با این المان و نشانه‌ها و واژه‌ها بازی می‌‎کنند. یکی از نمونه‌های شاخص آن، تئاتر ابزورد است.»

این منتقد سینما افزود: «یک ویژگی قابل استناد در کار آقای کشفی اصل، نوعی واقع‌گرایی است که زمینه انطباق با جامعه معاصر و متاخر ما را از جنبه‌های مختلف دارد، یعنی متن به زعم بنده می‌توانست در حوزه نمایشی و اجرایی مطلوب‌تر باشد. آقای کشفی زحمات خودش را کشیده، ولی نمایشنامه‌ای که با نگاه نقادانه بخواهد یک جامعه همچنان در حال گذار را از سنت به مدرنیته و دوران بعد از خودش به نمایش بگذارد و با سینما و واقعیت بازی کند، می‌توانست عاشقانگی و نوستالژی سینما در یک بارِ ترکیبی که پرسوناژها و شخصیت‌ها نمودارش هستند، خیلی متداوم‌تر با همدیگر تا پایان نمایش نسبت و تقابلی داشته باشند و حتی چالشی که بتواند سلایق و دیدگاه‌های مختلف را پوشش بدهد. یکی از نقاط شاخص چنین وضعیتی، سینمای رومن پولانسکی است و یکی از نشانه‌شناسی‌های بومی و اقلیمی آن، سینمای آقای کیمیایی است. همین سرک‌ کشیدن‌ها و نشانه‌گذاری‌ها که در بار ترکیبی تیپ و شخصیت برگزار می‌شود و گاهی این‌ها با هم تداخل ناگسستنی پیدا می‌کنند و می‌خواهند با نگاه کنایه‌آمیزش به خود جامعه بپردازد، جنبه‌های مثبت اثری است که می‌خواهد تصویر متفاوتی از رئالیسم اجتماعی این زمانه ارائه بدهد.»

طوسی در پایان ابراز امیدواری کرد در مسیر بعدی همکاری آقای میرعلی‌اکبری و آقای کشفی، بتوانند برای آن نگاه واقع‌گرای این زمانه در یک وضعیت عمق‌یافته‌تر، زمینه انطباق معاصر اجتماعی قائل بشوند.

همچنین احمد طالبی‌نژاد درباره نمایش «عددهای نشده» ابراز داشت: «نمایش «عددهای نشده» بیانیه‌ای است درباره حرمان‌ها و آرزوهای نسلی که در سینما و تئاتر، تلاش خودشان را کرده‌اند اما به جایی نرسیدند، چون فضای سینما و تئاتر ما، به خصوص سینما، اساساً دانش‌گریز است و جایی برای کسانی که گرایش‌های روشنفکری و آگاهانه دارند، در آن پیدا نمی‌شود. به نظرم متن خیلی بهتر از اجراست. البته لحظه‌‎های قشنگی هم از نظر اجرا دارد، ولی در مجموع این نمایش حدیث نفس خیلی از افرادی است که در فضای فرهنگ و هنر کار می‌کنند و خودشان را به نوعی در این نمایش می‌بینند.»

عزالدین توفیق، فرید رحمتی، وحید کریمی، شهاب عباسیان، کیمیا جواهری، رویا بختیاری، مهیار اسلامی، کامران اقتداری، الهه پورجمشید و شیما خوش‌اقبال، بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

گفتنی است تاکنون هنرمندانی نظیر گلاب آدینه، خسرو احمدی، شهرام زرگر، آرش فلاحت‌پیشه، محمدرضا مالکی، مهدی نصرتی، صدرالدین زاهد، مهراوه شریفی‌نیا، محمدرضا آزادفرد، مجید آقاکریمی، ناهید مسلمی، حمید نیلی، مجید رحمتی، محمدرضا عطایی‌فر، محمدهادی عطایی، ناصر آقایی، ایرج افشاری، حمید کاکاسلطانی، عباس رنجبر، جواد طاهری و کاوه سجادی به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

نمایش «عددهای نشده» به نویسندگی محمد میرعلی‌اکبری، کارگردانی حسین کشفی اصل و تهیه‌کنندگی وحید کریمی، هر روز (غیر از شنبه‌ها) ساعت 18 در سالن قشقایی مجموعه‌ تئاترشهر اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران