در حال بارگذاری ...
اتابک نادری مطرح کرد

امیدواری برای ایجاد موزه تئاتر ایران

اتابک نادری می‌گوید بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی تلاش کرده‌‌اند تا در این سال‌ها، سندها، کتاب‌ها و عکس‌های تئاتر ایران را حفظ و نگهداری کنند تا روزی موزه‌ای راه‌اندازی شود که امید است ساختمان سابق اداره تئاتر، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چنین مکانی تبدیل شود.

به گزارش ایران تئاتر، اتابک نادری، یکی از هنرمندانی است که در این سال‌ها تلاشش بر این بوده تا اسناد، مدارک و عکس‌های قدیمی و به‌قول خودمان زیرخاکی تئاتر ایران را جمع‌آوری کند.

همچنین او یکی از مسئولان اداره‌کل هنرهای نمایشی است که همیشه بر بازگشایی ساختمان سابق اداره تئاتر تلاش و تاکید کرده است.

به این بهانه‌ پای صحبت‌های اتابک نادری نشستیم و از او درباره روند اجرایی شدن طرح احیای ساختمان سابق اداره تئاتر پرسیدیم.

نادری در ابتدای صحبت‌های خود از نامه‌نگاری‌های انجام شده برای احیای ساختمان سابق اداره تئاتر گفت: «سال گذشته بود که به‌عنوان مشاور اداره‌کل هنرهای نمایشی، گزارشی آماده کردم که برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد، مبنی بر اینکه ساختمان اداره تئاتر، قدمت و هویت خاصی دارد و هنرمندان شاخصی را به جامعه معرفی کرده و بسته بودن آن برای تئاتری‌ها ناراحت کننده است. و نکته دیگر که این ساختمان در منطقه 12 تهران و در بافت قدیمی و گردشگری واقع شده که در امتداد پهنه فرهنگی و هنری رودکی قرار دارد و بسیار خوب است که موزه تئاتر ایران شود.»

او ادامه داد: «همه تلاشمان را کردیم تا موزه تئاتر را در تهران راه اندازی کنیم؛ شاید بیشتر از 4 یا 5 وزیر عوض شد ولی کسی توجهی به موزه تئاتر نکرد. در این چند سال ساختمان مهبد و ساختمان تئاتر نصر در لاله‌زار برای موزه تئاتر خریده شد، اما بازهم اتفاقی نیفتاد.»

نادری توضیح داد: «با پیگیری‌های کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، دستور شروع پروژه احیای ساختمان اداره تئاتر سابق را محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دادند و با حضور پیدا کردن خود به همراه معاون امور هنری و معاون توسعه منابع انسانی وزارتخانه، تصمیم به اجرای این ایده گرفتند.»

این بازیگر تئاتر افزود: «در دیداری که وزیر فرهنگ از این ساختمان داشتند، بر احداث پلاتو و محل تمرین برای هنرمندان تئاتر و ایجاد موزه تئاتر ایران تاکید شد که با حفظ ساختار این ساختمان، مقاوم‌سازی جدی در آن صورت بگیرد و در ادامه دراختیار هنرمندان تئاتر قرار بگیرد.»

اتابک نادری در واکنش به این پرسش که «بر سر سندها و عکس‌های اداره تئاتر سابق چه آمده است»، پاسخ داد: «همکاران در بخش‌های مختلف اداره‌کل هنرهای نمایشی و تالارهای زیرمجموعه تلاش کرده‌اند تا در این سال‌ها، سندها، مدرک‌ها، کتاب‌ها، نمایشنامه‌ها، عکس‌ها و حتی تجهیزات و لوازم قدیمی تئاتر ایران، حفظ و نگهداری شوند تا روزی در موزه‌ تئاتر به تماشا گذاشته شوند که امید داریم در سال آینده این امر محقق شود. در ادامه لازم است بگویم همه عکس‌های قاب شده و مدارکی که در ساختمان اداره تئاتر وجود داشت، جمع‌آوری شده است و به یکی از ساختمان‌های اداری اداره‌کل هنرهای نمایشی انتقال داده شده است تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.» 

او در پایان گفت: «البته باید بگویم که بسیاری از عکس‌های آلبوم‌های این اداره به فایل دیجیتالی تبدیل شده‌اند که با تاسیس موزه به نحو مطلوب در کنار سایر اسناد در معرض دید مخاطبان قرار خواهند گرفت.»




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نظرات کاربران