در حال بارگذاری ...
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

به گزارش ایران تئاتر، رضا بابک، هنرمند محبوب تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران فعالیت حرفه‌ای خود را از دهه 50 با تئاتر آغاز کرد. این هنرمند از محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین چهره‌های هنری است که یاد بازی‌های درخشانش در آثار نمایشی و سریال‌های تلویزیونی همچنان در خاطر چند نسل از تماشاگران و مخاطبان ماندگار شده است. 

رضا بابک در گفت‌وگویی کوتاه با ایران تئاتر با تأکید بر ضرورت تشکیل بنیاد تئاتر ملی، گفت: «هر اتفاقی که در این سرزمین در زمینه فرهنگ، هنر و عشق بیفتد، کارساز است.»

او ادامه داد: «ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم این کشور و حتی دیگر کشورها را بدون هنر تصور کنیم. همان‌طور که صلح، عشق و خوبی می‌تواند جهان را نجات دهد؛ هنر نیز در این زمینه نجات‌دهنده است. همه هنرها بزرگ هستند به‌ویژه تئاتر و سینما که تمامی هنرها را در دل خود جای‌ داده‌اند‌ و نقش بزرگی در انسان‌سازی دارند.»

این هنرمند افزود: «خوشبختانه جوانان جسور و بااستعدادی چون افشین هاشمی در زمینه نمایش‌های آیینی و سنتی اقدامات مؤثری انجام داده‌اند و اتفاقات خوبی در این زمینه در حال شکل‌گیری است، اما نمایش‌های آیینی-سنتی یا به تعبیری نمایش ایرانی ما مدت‌هاست که در رکود به سر می‌برد که امیدوارم تشکیل بنیاد تئاتر ملی، آن را از کلیشه‌ها و تکرار رهایی بخشد و به روزهای اوجش برگرداند.»

بابک که سال‌ها در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت داشته است، گفت: «من به‌عنوان فردی که در زمینه کودک و نوجوان فعالیت می‌کردم گاهی بعد از تماشای برخی آثار به این فکر می‌کنم که نمایش‌هایی که گروه‌های نمایشی ۵۰ سال پیش روی صحنه می‌بردند همچنان نسبت به بسیاری از آثاری که اکنون به تماشا می‌نشینیم؛ جلوتر بودند البته در این بخش نیز عزیزانی هستند که گام‌های موثری برداشته و نمایش‌های خوب و ارزشمندی روی صحنه می‌برند.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

نظرات کاربران