در حال بارگذاری ...
نگاهی به مهم‌ترین فعالیت‌های هنرهای نمایشی کشور در سال ۱۴۰۲

چراغ تئاتر روشن‌تر از همیشه است

سال ۱۴۰۲ را باید دوره پر رونق تئاتر کشور دانست که در آن چراغ این هنر پس از چندسال کم فروغی، دوباره درخشان شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از خبرگزاری میزان، سال ۱۴۰۲ در حالی به ساعت‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که با مروری بر اقدامات و فعالیت‌های حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی کشور و با توجه به آمار و ارقام موجود می‌توان اذعان داشت که امسال حوزه تئاتر نه تنها یکی از پرکار‌ترین سال‌ها طی چهار دهه گذشته باید نامیده شود بلکه روند و حرکت رو به رشد، آن هم در شرایطی که دولت در بدترین وضعیت ممکن این هنر را تحویل گرفت، باید از ویژگی‌های شاخص و بارز طی یک سال گذشته قلمداد شود.

تنها کافی است به اقدامات صورت گرفته در اداره‌کل هنرهای نمایشی نیم‌نگاهی انداخته شود تا به وضوح سال پرکار تئاتر دیده و تماشا شود؛ سالی که به رغم اتفاقات رخ داده و شرایط ویژه اجتماعی با توجه به ضریب نفوذ دشمن در این حوزه، برخی از معدود افراد تلاش کردند که علی‌الظاهر با کناره‌گیری از فعالیت‌ها این هنر را زمین‌گیر کنند، اما با توجه به آمار رسمی که در بازه‌های مختلف از رویداد‌ها و اقدامات منتشر شد و همچنین بازدید‌های میدانی می‌توان گفت امسال نه تنها تئاتر زمین‌گیر نشد بلکه با رشد مضاعفی هم همراه شد. 

افزایش تماشاگران تئاتر از ۲میلیون مخاطب در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴میلیون در سال ۱۴۰۲، افزایش ۴هزار نمایش سال گذشته به حدود ۶هزار تئاتر در سال جاری و ۳۵هزار اجرا به ۵۳هزار اجرا در ۱۴۰۲ حکایت از روند و حرکت صعودی در سالی را دارد که برخی با شدید‌ترین حمایت‌ها و پشتیبانی‌های رسانه‌ای تلاش کرده بودند وضعیت طور دیگری رقم بخورد. 

تعیین تکلیف موضوع حریم تئاتر شهر پس از سه دهه چالش و معضل که باعث خسارت‌های فراوان و جبران‌ناپذیری برای قلب تپنده تئاتر کشور شده بود، احصا و شفافیت به معنای واقعی و حقیقی با راه‌اندازی سامانه سمتا و ارائه آمار نمایش‌های در سراسر کشور و به صورت برخط، راه‌اندازی سامانه فروش بلیت و پایان دادن به دو دهه انحصار توسط یک شرکت خصوصی بخشی از فعالیت‌هایی است که طی یک سال گذشته در اداره کل هنرهای نمایشی کشور اجرایی شد تا بتوان سال ۱۴۰۲ را یکی از پرکارترین سال‌ها در دستگاه و نهاد متولی تئاتر کشور پس از چند سال رخوت نامید. 

احیای بزرگ‌ترین رویداد تئاتری جهان اسلام با عنوان جشنواره تئاتر مناطق پس از یک دهه، برپایی دوره‌های آموزشی رایگان در سراسر کشور، اهتمام ویژه انجمن‌های هنرهای نمایشی سراسر کشور نسبت به اجرای نمایشنامه‌های ایرانی و بومی و همچنین برپایی دوره‌های استعدادیابی در استان‌ها نیز از جمله اقداماتی بود که تحت عنوان عدالت فرهنگی در سال ۱۴۰۲ در حوزه هنرهای نمایشی کشور رخ داد تا جایی که به رسم سالیان اخیر که تئاتر‌های پرمخاطب تنها در تهران تولید و روی صحنه می‌رفتند اما با توجه به شعار عدالت فرهنگی امسال شاهد تولید انبوهی از نمایش‌های با کیفیت و پرمخاطب در استان‌ها بودیم تا جایی که بر خلاف سیاق سابق که علاقه‌مندان برای تماشای آثار باکیفیت از استان‌ها و شهرستان‌ها راهی تهران می‌شدند، این علاقه‌مندان تهرانی بودند که یا می‌بایست برای تماشای آثار به استان می‌رفتند و یا در جشنواره‌ها باید این نمایش‌ها را به نظاره می‌نشستند. از طرفی اهتمام ویژه به اجرای نمایش‌های استانی در تهران نیز رشد قابل توجهی داشته است تا جایی که در نمونه اخیر نمایش پرمخاطب «مثلث» از نیشابور در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲ با اقبال و استقبال ویژه مخاطبان و هنرمندان تئاتری جزو آثار پرمخاطب و موفق مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۴۰۲ لقب گرفت. 

اما آنچه مهم است اینکه امسال تئاتر یک دوره درخشان و پررونق را به دور از فضاسازی‌های رسانه سپری کرد، تئاتری که به زعم بسیاری از مخالفین قرار بود امسال اثری از آن نباشد، اما تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولین در اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور باعث شد چراغ تئاتر نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور روشن‌تر از همیشه شود و بدون شک می‌توان سال ۱۴۰۲ را سال رونق تئاتر کشور نامید.




مطالب مرتبط

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نظرات کاربران