در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

به گزارش ایران‌تئاتر، عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت، سینما، تئاتر و تلویزیون، از دوران دبستان به بازیگری علاقه پیدا کرد. به گفته خودش از همان زمان با چادر زدن در محله و ایجاد فضایی برای اجرا، با دوستانش برای خانواده‌ها نمایش اجرا می‌کرد. پس از ورود به دبیرستان با عضویت در گروه تئاتر دانش‌آموزی، با هنرمندانی چون سعید پورصمیمی و اسماعیل محرابی همراه شد.

پس از آن با ثبت‌نام در کلاس‌های بازیگری که در اداره تئاتر سابق برگزار می‌شد، به عنوان شاگرد زنده‌یادان حمید سمندریان و مهدی فروغ آموزش دید و بعدها در گروه تئاتر ملی به سرپرستی زنده‌یاد عباس جوانمرد مشغول به کار شد.

رمضانی‌فر درباره حضورش در گروه تئاتر ملی می‌گوید: «من فرزند و تربیت‌شده تئاتر ملی هستم. در ابتدای ورود به این گروه نقشی به من داده نمی‌شد و موظف بودم تا کارهای تدارکاتی مثل آماده کردن چایی، جارو کردن صحنه و ... را انجام بدهم و به این شکل با محیط و فضای تئاتر آشنا شوم.»

او ادامه می‌دهد: «پس از مدتی، برای اولین بار با نمایش «ناقالدی» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد فراهانی به ایفای نقش پرداختم. این نمایش در تلویزیون پاسال، به طور زنده اجرا شد و پس از آن در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت. در آن زمان سنگلج محل دائمی اجرای نمایش‌های ایرانی بود و مخاطبان نیز استقبال فراوانی از آثار روی صحنه داشتند.»

خبری خوشحال کننده 

این هنرمند با اشاره به حضورش در تماشاخانه سنگلج می‌افزاید: «سال‌های سال قرار بود تا ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج خریداری شود و این تالار تئاتری گسترش پیدا کند. در این مسیر، زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی دوندگی و پیگیری‌های بسیاری داشت که متاسفانه بی‌نتیجه ماند، در حالی‌که هزینه ساخت سالنی مثل پردیس تئاتر تهران در خاوران می‌توانست صرف گسترش تماشاخانه سنگلج شود.»

رمضانی‌فر در واکنش به خبر تاسیس بنیاد تئاتر ملی در تماشاخانه سنگلج که خبرش اسفند سال گذشته اعلام شد، می‌گوید: «البته اکنون جای امیدواری است که تماشاخانه سنگلج قرار است محل و مرکز بنیاد تئاتر ملی باشد. هنرمندان بزرگی در این صحنه مقدس به اجرای نمایش پرداخته‌اند و خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی واقعا خوشحال‌کننده است.»

این بازیگر پیشکسوت ادامه می‌دهد: «قطعا تاسیس بنیاد تئاتر ملی و سپردن آن به جوانان به عنوان آتیه‌سازان هنر، ارزشمند است، چراکه هر هزینه‌ای در این مسیر در آینده بازگشت خواهد داشت. همچنین توسعه تماشاخانه سنگلج باعث می‌شود گروه‌های هنری بیشتری به فعالیت بپردازند و در حق آن‌ها اجحاف کم‌تری شود.»

بودجه و امکانات مناسب برای تئاتر ملی 

او پیشنهاد می‌دهد: «در مسیر توسعه سنگلج و ایجاد بنیاد تئاتر ملی باید به مواردی همچون افزایش تعداد مخاطبان و لزوم داشتن یک پارکینگ اختصاصی و همچنین دعوت از هنرمندان سایر استان‌ها و محل اقامت آن‌ها نیز اندیشید.»

این هنرمند می‌افزاید: «من به رونق تئاتر سنگلج و حضور مخاطبان و هنرمندان فکر می‌کنم. این موارد شاید به نظر مهم نباشد، اما عدم توجه به آن‌ها می‌تواند در آینده مشکل‌ساز شود. تئاتر ملی پتانسیل جذب مخاطب را داراست و در عوض باید با فکر راحتی آن‌ها هم بود. اگر برنامه‌ریزی و مدیریت درستی باشد، تماشاخانه سنگلج را می‌توان به بهشت تئاتر ملی تبدیل کرد.»

او در ادامه می‌گوید: «ما هنرمندان بااستعداد زیادی در سراسر کشور داریم که همچنان به فعالیت در عرصه نمایش ایرانی مشغول هستند و با دعوت از آن‌ها می‌توان به رونق بیشتر اجراهای این سالن کمک کرد. به همین دلیل هم خوب است اگر در ساختمان مجاور سنگلج اتاق‌هایی برای مهمانانی که از سایر شهرها برای اجرا به تهران می‌آیند، تعبیه شود. این ساختمان می‌تواند در اختیار گروه‌های نمایشی جشنواره‌ها هم قرار بگیرد و کمکی باشد در برنامه‌ریزی و هزینه بودجه جشنواره و برنامه‌های تئاتری.»

اجاره‌های سنگین سالن‌های تئاتر 

رمضانی‌فر با اشاره به دغدغه این روزهای هنرمندان جوان برای کار در عرصه هنرهای نمایشی توضیح می‌دهد: «من همواره نگران اجاره‌های سرسام‌آوری هستم که بچه‌های تئاتر برای اجرا در سالن‌های نمایشی خصوصی می‌پردازند. امیدوارم در سال جدید با حمایت مدیران هنری و فرهنگی کشور، تا حدی این مشکل مرتفع شود.»

او در این راستا می‌افزاید: «بچه‌های تئاتر با خون دل و سختی فراوان دست به تولید اثر نمایشی می‌زنند اما متاسفانه سود این فعالیت بیشتر به مدیران تماشاخانه‌های خصوصی می‌رسد. این موضوع برای من بسیار غم‌انگیز و غیرمنصفانه است. امیدوارم در سال جدید، مدیران هنری درباره نرخ سالن‌های خصوصی ورود کرده و در این‌باره تصمیمی جدی بگیرند. درست است که هنرمندان جوان به دلیل عشق و علاقه به اجرا مشغول هستند، ولی با این اجاره‌های سنگین حتی هزینه‌های رفت‌وآمدشان هم درنمی‌آید. انصاف نیست که زحمت این عزیزان به جیب دیگران برود. امیدوارم، امسال به حق و حقوق هنرمندان توجه بیشتری شود.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد
گفت‎وگو با کارگردان «مجلس بلبشو جور کردن»

فرشیدقلی‌پور: نمادها راهی شدند تا قصه، معنا نبازد

فرشید قلی‌پور، نویسنده و کارگردان نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» می‌گوید برای بیان دغدغه‌های زنان از استعاره‌ها و نمادها بهره برده است تا قصه معنای خود را از دست ندهد و کشف و شهودها از طرف خود تماشاگر صورت بگیرد.

|

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

تماشاخانه سنگلج، میراث ملی ایرانیان است

تماشاخانه سنگلج، میراث ملی ایرانیان است

محمدحسین ناصربخت: در هجدهم مهر 1344، هم‌زمان با برگزاری نخستین جشنواره نمایش‌های ایرانی، تماشاخانه‌ای در محلِه قدیمی سنگلج تهران و ضلع جنوب غربی پارک شهر افتتاح شد که امروز با نام تماشاخانه ...

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند
اتابک نادری:

سازمان میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند

اتابک نادری، مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و مسئول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» از تخریب ساختمان مجاور و نادیده‌گرفتن طرح توسعه این بنای ملی ابراز تاسف کرد و خواستار رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع شد.

|

نظرات کاربران