در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «یاخته»

میثم نویریان: از دغدغه‌‌‌های اجتماعی نباید غافل شد

میثم نویریان، کارگردان نمایش «یاخته» با بیان اینکه فرزندآوری، دغدغه تمام جوامع بشری است، گفت بی‌توجهی به این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی در جامعه خواهد شد که نباید آن را نادیده گرفت.

به گزارش ایران‌تئاتر، میثم نویریان، طراح صحنه تئاتر در اولین تجربه کارگردانی خود نمایش «یاخته» نوشته مهدی سیم‌ریز را از پنجم تا بیست‌وپنجم اردیبهشت در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه خواهد برد.

نویریان با اشاره به داستان این نمایش گفت: «یاخته»، روایتگر زندگی پرفرازونشیب زن و شوهری است که برای درمان ناباروری تلاش می‌کنند و در این مسیر با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو هستند.»

او ادامه داد: «من ترجیح دادم تا با انتخاب موضوعی اجتماعی و دغدغه‌مند به بخشی از نیازهای جامعه توجه داشته باشم و از آنجاکه بحث فرزندآوری نه تنها ایران که دیگر تمام جوامع بشری را درگیر کرده است، این موضوع را برای کار انتخاب کردم.»

این هنرمند افزود: «شاید ما در حال حاضر به جایگاه و اهمیتی که مسئله فرزندآوری در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی... دارد، پی نبریم اما این موضوع در صورت بی‌توجهی باعث بروز مشکلات زیادی در جامعه خواهد شد که نباید آن را نادیده گرفت.»

کارگردان نمایش «یاخته» توضیح داد: «من و نویسنده اثر تلاش کردیم تا با نگاهی تخصصی در قالب یک درام کمدی- اجتماعی به این موضوع بپردازیم و به اثرات فرزندآوری در تغییر حال و هوای جامعه و خانواده‌ها اشاره داشته باشیم.»  

نویریان توضیح داد: «پرداختن به موضوعات اجتماعی یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی است که هنرمندان باید به آن توجه ویژه داشته باشند. ممکن است برخی از این موضوعات جامعه هدف مشخص و محدودی داشته باشد، اما نباید از اهمیت آن غافل شد. اینکه یک اثر هنری چقدر می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد، پیش از اجرا قابل بحث و گفت‌وگو نیست اما امیدوارم تماشاگران با نگاه‌ و دیدگاه‌های متفاوت به تماشای این اثر بنشینند و با اشتراک نظرات‌شان ما را در پیشبرد هدفی که داریم، همراهی کنند.»

این هنرمند که سال‌ها در زمینه طراحی صحنه فعالیت داشته است، گفت: «قطعا سال‌ها فعالیت در زمینه طراحی و تجربه همکاری با کارگردان‌های متفاوت در راستای تولید یک اثر هنری کارساز است. من کار خود را از طراحی و نقاشی آغاز کردم و همیشه دوست داشتم ایده ها و نظرات خود را در قالب طارحی صحنه و این بار با اجرای یک اثر نمایشی به جامعه منتقل کنم.»

او ادامه داد: «در اجرای نمایش «یاخته» با توجه به اهمیتی که نگاه تخصصی دارد، طراحی صحنه و کارگردانی کار را برعهده دارم و در دیگر بخش‌ها از کمک هنرمندان حرفه‌ای بهره بردم.»

این کارگردان در پایان سخنانش گفت: «با توجه به موضوع تخصصی کار و ارتباطی که با حوزه بهداشت و درمان دارد، خیلی دوست داشتیم تا با دوستان متخصص در زمینه فرزندآوری ارتباط بگیریم اما با تمام تلاش‌ها، هیچ پاسخی از این عزیزان دریافت نشد. امیدوارم بتوانیم ارتباط بین هنرمندان و متخصصان دیگر حوزه‌ها را داشته باشیم و در مسیر تولید از این همراهی‌ها بهره ببریم.»




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند
گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند

یعقوب صباحی، بازیگر پیشکسوت تئاتر می‌گوید تماشاگران امروزِ تئاتر نمایش‌های مینی‌مال، موجز و گویا را برای به تماشا نشستن انتخاب می‌کنند.

|

نظرات کاربران