در حال بارگذاری ...
...

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «در مانده»، منتخب جشنواره رضوی

میلاد حسین‌زاده: تمرکز بر اجرای عمومی آثار رضوی، اجراها را قوی‌تر می‌کند

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «در مانده»، منتخب جشنواره رضوی

میلاد حسین‌زاده: تمرکز بر اجرای عمومی آثار رضوی، اجراها را قوی‌تر می‌کند

کارگردان نمایش «در مانده» گفت جشنواره‌ای که رقابتی نباشد، به‌مراتب اجراهای بهتر و قوی‌تری خواهد داشت چون باید به‌گونه‌ای عمل کند که سلیقه مخاطب عام را اقناع کند.

به گزارش ایران تئاتر، میلاد حسین‌زاده، کارگردان نمایش «در مانده» حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر رضوی در بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است.

میلاد حسین‌زاده درباره نمایش «در مانده» گفت: «این نمایش، در مورد «در» ورودی حرم حضرت امام رضا (ع) است که در حال ساخت بوده و شیخ بهایی گفته بود این در را نسازید تا خودم آن را انجام دهم؛ چون او می‌خواست دعایی در آن «در» قرار دهد که باعث شود فقط شیعیان واقعی وارد حرم شوند؛ اما بر اساس خواب فردی که در آن امام رضا (ع) را مخالف این عمل می‌بیند؛ درِ ساده و بدون این دعا گذاشته می‌شود تا هرکسی بتواند وارد حرم شود.»

این هنرمند سطح کیفی و اجرایی جشنواره امام هشتم (ع) را بالا و شایان توجه دانست و گفت: «تمایل تیم‌های حرفه‌ای و رغبت هنرمندان نامی برای حضور در این جشنواره نشان از عیار آن است که امیدوارم این سطح روزبه‌روز ارتقا یافته و با حمایت از هنرمندان قوی‌تر شود.»

کارگردان نمایش منتخب «در مانده» با تأکید بر لزوم برگزاری کارگاه‌های تخصصی پیرامون سیره و هنر رضوی برای هنرمندان این عرصه در جشنواره گفت: «در هر جشنواره متولیان باید نسبت به جمع‌آوری اطلاعات منسجم پیرامون نحوه اجرا و موفقیت‌ها و کاستی‌ها اقدام و نتیجه نهایی را به‌صورت چکیده در فراخوان سال بعد لحاظ کنند تا اشراف گروه‌ها به اهداف و نحوه عملکرد اصولی بیشتر شود.»

او ادامه داد: «ارائه متون و نمایشنامه‌های قوی برگزیده در سایت جشنواره برای دسترسی و بهره‌برداری گروه‌ها در سال‌های بعد نیز گامی ارزشی و هدفمند است.»

حسین‌زاده گریزی هم به حذف بخش رقابتی در جشنواره امسال زد و گفت: «به نظرم جشنواره‌ای که رقابتی نباشد، به‌مراتب اجراهای بهتر و قوی‌تری خواهد داشت چون باید به‌گونه‌ای عمل کند که سلیقه مخاطب عام را اقناع کند.»

او ادامه داد: «وقتی هدف اجرای عمومی باشد، منِ کارگردان سعی می‌کنم بهترین اجرا را برای مردم داشته باشم و تنها هدفم معطوف به جلب رضایت چند داور نخواهد بود. تنها نکته‌ای که در بحث اجرای عمومی مطرح می‌شود این است که جشنواره باید بودجه بیشتری را برای حمایت از این‌گونه اجراها از سوی گروه‌های نمایشی لحاظ کند تا گروه‌ها راحت‌تر بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.»

این کارگردان عرصه تئاتر در پایان سخنانش تولید اثر رضوی با هدف اجرای عموم را کاملاً همسو با چشم‌انداز جشنواره در راستای نشر و ترویج فرهنگ رضوی قلمداد کرد.

اجرای نمایش‌های صحنه‌ای هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از 5 اردیبهشت، به صورت غیرمتمرکز در اراک، تهران، رشت، ساری و شهرهای محل تولید آثار به دبیری اتابک نادری آغاز شده است.