در حال بارگذاری ...

آتیلا پسیانی، بهزاد فراهانی، محمدرضا خاکی و ... منتخبان اهالی تئاتر

انتخابات اعضای گروه تدوین اساسنامه ITI در ایران عصر شنبه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.به گزارش خبرنگار سایت ایران تئاتر در انتخاباتی که با حضور اهالی تئاتر در تئاترشهر انجام شد، دکتر محمدرضا خاکی، دکتر مسعود دلخواه، بهزاد فراهانی، محمد یعقوبی، حمید مظفری، کاظم هژیرآزاد، منصور خلج، آتیلا پسیانی، فرشید ابراهیمیان و مریم معترف از سوی اهالی تئاتر برگزیده شدند تا نسبت به تدوین اساسنامه ITI در ایران اقدام کنند.

انتخابات اعضای گروه تدوین اساسنامه ITI در ایران عصر شنبه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سایت ایران تئاتر در انتخاباتی که با حضور اهالی تئاتر در تئاترشهر انجام شد، دکتر محمدرضا خاکی، دکتر مسعود دلخواه، بهزاد فراهانی، محمد یعقوبی، حمید مظفری، کاظم هژیرآزاد، منصور خلج، آتیلا پسیانی، فرشید ابراهیمیان و مریم معترف از سوی اهالی تئاتر برگزیده شدند تا نسبت به تدوین اساسنامه ITI در ایران اقدام کنند.
به این ترتیب قرار شد این هیات در جلسات خود که به صورت هفتگی در خانه تئاتر برگزار می‌شود، حضور یابند.
اما در ابتدای جلسه ایرج راد با ارائه تاریخچه‌ای از تشکیل ITI جهانی اشاره کرد:«دقایقی پیش از جلسه به من اعلام شد که نام دکتر خسرو نشان، محمد اطبایی، فرح یگانه و دکتر محمود عزیزی به عنوان نماینده ITI ایران در یونسکو اعلام شده است و دلیل آن هم گفته شده که پس از رفتن مجید شریف‌خدایی از مرکز هنرهای نمایشی قرار بوده جایگزین‌ها اعلام شوند و تا انتخابات صورت بگیرد اسامی این افراد اعلام شده است. راد افزود:«ما آخرین اساسنامه ITI را توسط سه تن ترجمه کردیم و هر سه ترجمه را با هم مقایسه کردیم تا اشکالات آن برطرف شود و ترجمه‌ای که امروز ارائه می‌کنیم برگرفته از این سه ترجمه است.»
راد سپس به بندهایی از اساسنامه ITI اشاره کرد و در ادامه اکبر زنجان‌پور که در جمع حضور داشت پرسید:«وظیفه خانه تئاتر این است که گروه‌هایی که دارای ارزش فرهنگی بودند را به خارج از کشور بفرستد ولی در ایران تاکنون این اتفاق از سوی مرکز هنرهای نمایشی رخ داده است. از این به بعد قرار است چه اتفاقی بیفتد؟»
که در ادامه ایرج راد پاسخ داد:«طبیعتاً تمام این اتفاقات باید زیر نظر یک مرکز بین‌المللی صورت بگیرد.»
سپس دکتر محمود عزیزی با حضور روی صحنه به بیان تاریخچه تشکیل ITI در ایران پرداخت که با اعتراض گسترده‌ای از سوی حاضران در جلسه مواجه شد.»
وی اشاره کرد:« پس از انقلاب مصطفی اسکویی با هزینه شخصی عضو ITI جهانی شد و تا سال 66 این عضویت ادامه داشت. سال 67 ما گروهی را متشکل از ایرج راد، مرحوم هادی اسلامی و.... برای اولین بار با همکاری دکتر منتظری به خارج از کشور فرستادیم و به این ترتیب اولین کمیته ملی ITI در ایران شکل گرفت. در آن زمان ما انجمن خاصی نداشته و هنرمندان سر پناه هم نداشتند.»
پس از سخنان دکتر عزیزی، اکبر زنجان‌پور به او اعتراض کرد و بهزاد فراهانی به ایراد سخن پرداخت. وی گفت:«ما در سال 66، 85 تئاتر را در سندیکای تئاتر آن زمان روی صحنه بردیم و این ادعا که هنرمندان آن موقع انجمن نداشتند، درست نیست. ما امروز می‌خواهیم هیاتی را برای تدوین اساسنامه ITI ایران انتخاب کنیم تا بعد طی انتخابات دیگری شورای ملی یونسکو تشکیل شود. خانه تئاتر نماینده ITI در ایران نیست ولی هیچ کس دیگری هم نماینده ITI نیست. واقعیت این است که ITI در ایران در هیچ دوره‌ای قانون‌مند نبوده است ولی الان افتخاری است که ما دور هم جمع شده‌ایم و می‌خواهیم این کار را قانو‌ن‌مند کنیم.»
سپس دکتر محمدرضا خاکی با حضور روی سن گفت:«من از طرف آقای اطبایی و خانم ثمینی آمده‌ام تا مسایلی را روشن کنم. بهترین راه‌حل این است که سوء تفاهمات برطرف شود. به گمان من تاکنون مدیران ITI در ایران انتصابی بوده‌اند اما تئاتر نیاز دارد، نهادهای صنفی تشکیل دهد. در تمام کشورهای اروپایی مرکز ملی تئاتر وجود دارد و این جدا از سندیکا است اما وضعیت ما در ایران متفاوت است. تئاتر ایران از موقعیت اقتصادی ضعیفی برخوردار است و امکانات خوبی هم ندارد. بر این اساس دوستانی که پیش از این مسئولیت ITI را در ایران داشتند باید امروز می‌آمدند و گزارش عملکرد خود را می‌دادند.»
وی با اشاره به عدم همکاری نماینده یونسکو در ایران و تعویق جلسات توسط وی تصریح کرد:«من از این افراد گله‌مند هستم و هنوز نمی‌دانم چرا جلساتی را که باید صرف اطلاع رسانی می‌کردند، مدام به تعویق انداختند، آنان از چیزهایی طفره می‌روند.»
وی اضافه کرد:«اگر تاکنون مرکز هنرهای نمایشی مسئولیت ITI را به عهده داشته به این دلیل بوده که حق عضویت ITI را پرداخت می‌کرده ولی باز سوال من این است که چرا دوستان حتی یک گزارش درباره نشست‌های ITI ارائه نکردند؟ این در حالی است که تئاتر نیازمند است بازتر باشد و با خوش‌بینی نسبت به اعضای خود حرکت کند.»
در ادامه جلسه نیز کاندیداها خود را معرفی کردند. مریم معترف، وحید لک، حسین شاکری، دکتر محمدرضا خاکی، کاظم هژیرآزاد، آتیلا پسیانی، حمید مظفری، بهزاد فراهانی، مسعود دلخواه، سهراب سلیمی، محمد یعقوبی، عباس شادروان، محمد یاراحمدی، اکبر زنجان‌پور، حسن ملکی، منصور خلج، کامبیز اسدی، بهنام و عباس جهانگیریان کاندید شدند که در پایان ده تن از این افراد انتخاب شدند.»