در حال بارگذاری ...

مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم

وزیر فرهنگ در خطبه‌های نماز چند هفته پیش با بیان اینکه سال ۱۴۰۳ سال فعالیت پررنگ هنری و فرهنگی است، گفت دولت سیزدهم در حوزه مردمی‌سازی فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری، مطابق با عنوان دولت مردمی و شعار امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت می‌کند و بنای ما در دولت سیزدهم مردمی‌سازی فرهنگ و هنر در کشور است و حاکمیت، حکمرانی و دولت در قالب تنظیم‌‌گر، هدایت‌‌گر و نظارت عمل خواهد کرد و کار در اختیار مردم است.‌

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روزنامه ایران، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مردمی کردن فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم گفت: «ما در حوزه فرهنگ و هنر تمام تشکیلات این عرصه را به خدمات‌دهی به گروه‌‌های مردمی موظف کردیم و در این راستا قرارگاه شهید آوینی در وزارت ارشاد هم به همین دلیل تأسیس شده است. حوزه فرهنگ، حوزه‌ای است که باید اولویت‌‌های خود را در نظام امت و امامت مطابق مطالبات امام امت تعیین کند و ما این وظیفه مهم را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌‌کنیم.»

اقدامات کلیدی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم در راستای توصیه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد تغییر انقلابی در ساختارهای کشور، اقدامات مهم و کلیدی را در طی این سه سال به سرانجام رساند طوری که پررونق‌ترین دوره فرهنگی کشور را در دولت سیزدهم شاهد بودیم.

تخصیص دو درصد اعتبارات به تولیدات فرهنگی

بر همین اساس شهید دکتر رئیسی در اقدامی مهم و کلیدی، به تمامی دستگاه‌های اجرایی اجازه داد تا سقف دو درصد اعتبارات هزینه‌ای‌شان را صرف تولیدات فرهنگی کنند. اقدامی ارزشمند که مسیری را گشوده است تا تمامی دستگاه‌ها بتوانند در این عرصه فعال شوند.

با توجه به اینکه فرهنگ از اصلی‌ترین ارکان اساسی یک جامعه به‌ویژه جامعه‌ای همچون ایران با پیشینه و غنای فرهنگی بالاست، وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان جایگاه ویژه‌ای برای این حوزه تعریف کرده است.

در راستای رویکرد مردمی دولت سیزدهم و تأکید شهید دکتر رئیسی بر گفت‌و‌گو و دیدار چهره به چهره با مردم، تعدادی از معاونان وزیر ارشاد در استان‌ها و شهرستان‌ها دیدارهای مردمی داشته‌اند که بر اساس آمار، ۴۰ دیدار در ۲۵ استان صورت گرفته است که در این دیدارها تقدیر از پیشکسوتان و هنرمندان استانی و محلی، دیدار با تشکل‌های مردم‌نهاد، گفت‌و‌گو با رسانه‌های محلی و بازدید و افتتاح پروژه‌ها و سرکشی به مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام شده است.

تکمیل و تحویل ۳۹ پروژه عمرانی و مجتمع فرهنگی و هنری

همچنین تکمیل و تحویل ۳۹ پروژه عمرانی و مجتمع فرهنگی و هنری در ۲۶ استان کشور ازجمله مجتمع‌های فرهنگی و هنری ارومیه، ساری، کرمان، یزد، یاسوج و اراک با زیر‌بناهای بالای ۱۴ هزار مترمربع در هر پروژه و مجتمع‌های فرهنگی، هنری گواور، بیستون، سر پل ذهاب و شهرک دانش با زیر‌بناهای بالای ۲ هزار مترمربع، احداث کتابخانه مرکزی ساری و موزه هنرهای معاصر و یک نگارخانه در استان کرمانشاه صورت گرفته است.

رفع مشکل کمبود کاغذ و ایجاد ثبات در قیمت کاغذ با کمک به بازسازی و نوسازی خط تولید ۲ کارخانه (مازندران و فارس) کاغذ تولید داخل، پیگیری تخصیص ۲۰ میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات کاغذ و نظارت بر بازار عرضه کاغذ با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و کشف انبار احتکار هزار تن کاغذ در جنوب تهران از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ دولت سیزدهم است.

طرح آموزش رایگان هنر برای مناطق محروم

وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین اجرای طرح آموزش رایگان هنر برای مناطق محروم و کمتر برخوردار در ۲۱ استان و ۷۲ شهرستان در ۵۱ رشته هنری با شرکت ۶۰ هزار نفر در طرح، اجرای طرح تکریم و پرداخت ماهانه مبلغ یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۵۸۶ نفر از دارندگان نشان درجه یک هنری (که به‌طور میانگین از ابتدای دولت مردمی تاکنون بیش از ۱۴ میلیارد تومان به مشمولان طرح تکریم پرداخت شده است)، اجرای طرح کمک‌مستمری و واریز ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به حساب هنر کارت ۲ هزار و ۶۲۴ نفر از هنرمندانی که به دلیل کهولت سن، عائله‌مندی، بیماری و از‌کارافتادگی قادر به فعالیت نیستند (به‌طور میانگین از ابتدای دولت مردمی قریب به ۲۱ میلیارد تومان به مشمولان این طرح پرداخت شده است) اقداماتی را به انجام رسانده است.

اقدامات بین‌المللی وزارت فرهنگ

وزارت فرهنگ و ارشاد در عرصه بین‌المللی و سیاست خارجی هم اقداماتی داشته است. وزیر فرهنگ با مقامات کشور‌هایی همچون اتریش، تاجیکستان، رومانی، پاکستان، امارت، چین، روسیه، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، سوریه و ایتالیا دیدارهایی را داشته است و در برگزاری هفته‌های فرهنگی میان کشورهای هند، تاجیکستان، صربستان، بوسنی، پاکستان، ایتالیا، سوریه، روسیه، ترکمنستان، عراق، لبنان و کلمبیا برنامه‌هایی را به انجام رسانده است.

همچنین در انجام اقداماتی در خصوص اجرای طرح «خواهرخواندگی شهرهای مرزی کشور با شهرهای مرزی کشورهای همسایه ازجمله ترکمنستان» اقداماتی داشته و لایحه موافقت‌نامه تأسیس مراکز فرهنگی بین ایران و روسیه منتج به تصویب شده است.

راه‌اندازی شهر هنر برای مسکن هنرمندان و خبرنگاران

به‌منظور حمایت از مطبوعات با مساعدت وزیر فرهنگ معدل نشریات در کشور با رشد بالایی مواجه شد، طوری که به ۱۴ هزار نشریه مجوز داده شده است. در چارچوب مسکن هنرمندان و خبرنگاران با وزارت راه به‌زودی شهر هنر در شهر جدید پرند راه‌اندازی خواهد شد.

معرفی 61 هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر به سازمان تأمین اجتماعی

۶۱ هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند و صندوق هنر به‌طور میانگین ۶۰ درصد از حق بیمه تأمین اجتماعی سهم اعضا را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند که در سال ۱۴۰۳ ماهانه ۷۱۷ هزار تومان به ازای هر بیمه‌شده به‌عنوان سهم پرداختی صندوق هنر به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و پیش‌بینی می‌شود سهم پرداختی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی برای اعضای بیمه‌‌شده در سال ۱۴۰۳ بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان باشد.




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

دولت سیزدهم اقتصاد هنر را از یخ‌زدگی پس از کرونا نجات داد
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

دولت سیزدهم اقتصاد هنر را از یخ‌زدگی پس از کرونا نجات داد

محمود سالاری با بیان اینکه دولت آیت‌الله رئیسی در حوزه زیرساختی به‌خصوص ساخت سینما، پلاتو، سالن‌های چندمنظوره، موفق عمل کرد، گفت دولت سیزدهم توانست اقتصاد هنر و هنرمندان را از انجماد و یخ‌زدگی پس از کرونا نجات دهد.

|

عضو شورای راهبری نمایش حوزه هنری خوزستان خبر داد

دومین رویداد آموزشی «بهار صحنه» در پنج شهر خوزستان برگزار می‌شود
عضو شورای راهبری نمایش حوزه هنری خوزستان خبر داد

دومین رویداد آموزشی «بهار صحنه» در پنج شهر خوزستان برگزار می‌شود

سیدمحمدعلی موسوی، عضو شورای راهبری نمایش حوزه هنری خوزستان گفت دومین دوره آموزشی «بهار صحنه» در شهرهای دزفول، شادگان، امیدیه، مسجدسلیمان و بندرماهشهر برگزار می‌شود.

|

هنرمند پیشکسوت از رئیس جمهور شهید گفت

هوشنگ توکلی: مهم‌ترین ویژگی آیت‌الله رئیسی اخلاص، زیست ساده و رفتار مردمی بود
هنرمند پیشکسوت از رئیس جمهور شهید گفت

هوشنگ توکلی: مهم‌ترین ویژگی آیت‌الله رئیسی اخلاص، زیست ساده و رفتار مردمی بود

هوشنگ توکلی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ضمن ابراز تاسف از شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور شهید ایران گفت مهم‌ترین ویژگی این شخصیت اخلاص، زیست ساده و رفتار مردمی ایشان بود.

|

وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیئت دولت:

به دنبال توسعه تماشاخانه سنگلج هستیم
وزیر ارشاد در حاشیه جلسه هیئت دولت:

به دنبال توسعه تماشاخانه سنگلج هستیم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۱۹ اردیبهشت در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد با شهرداری برای تهاتر بنای مجاور تماشاخانه سنگلج رایزنی شده و وزارت ارشاد به دنبال توسعه تماشاخانه سنگلج است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد

نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت حفظ تماشاخانه تاریخی سنگلج، از نظارت دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌و‌ساز ساختمان مجاور این سالن خبر داد.

|

نظرات کاربران