در حال بارگذاری ...
گزارش مراسم نکوداشت رییس‌جمهور در تالار وحدت

وزیر فرهنگ: شهید رییسی، مردی خستگی‌ناپذیر بود

مراسم یادبود و نکوداشت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه، در تالار وحدت تهران برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخشی از این برنامه، بر خستگی‌ناپذیر بودن رئیس‌جمهور شهید تاکید کرد و سه سال گذشته را، دوره‌ای با شکوه و بی‌نظیر در توسعه فرهنگ و هنر کشور در دولت سیزدهم دانست.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم نکوداشت سید شهیدان خدمت، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او، روز دوشنبه هفتم خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از هنرمندان، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی (قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید محمود اسلامی (معاون توسعه منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امیرفرشاد مهدی‌پور (معاون رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی کشور)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، یاسر احمدوند (معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و حمید نیلی (مدیرکل هنرهای نمایشی) از جمله مدیران فرهنگی و هنری حاضر در این مراسم بودند. 

همچنین چهره‌های فرهنگی و هنری چون داریوش ارجمند، اسماعیل خلج، علی موسوی گرمارودی، جمال شورجه، جعفر دهقان، محمد گلریز، بهروز افخمی، احمد نجفی، مهدی جهانی، حمیدرضا نوربخش، حسین مسافر آستانه، محمود فرهنگ، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ارسطو خوش‌رزم، رحیم شهریاری، حسین تبریزی، حسین پارسایی، علیرضا قزوه، مجید اخشابی، اسماعیل آذر، محمد شیری، جهانگیر الماسی، منوچهر شاهسواری، قاسم رفعتی، حسین پرستار، رضا بنفشه‌خواه، منوچهر آذری، تاجبخش فناییان، سونیا پوریامین، داوود گنجه‌ای، محمدعلی مرآتی، رشید وطن‌دوست، میلاد هارونی، کیانوش گرامی، عنایت بخشی، سیدجواد طاهری، گیتی معینی، همایون رحیمیان، هادی آرزم، حسن بیادی، الیاس حضرتی، مهدی رمضانی، کامران همت‌پور، علی انسانی، انوش معظمی، حسین فرح‌بخش، اصغر سمسارزاده، عباس عظیمی، هوشنگ هیهاوند، سیدضیا هاشمی، رضا مهدوی، محمد قدس، محسن ابراهیم‌زاده و ... در این مراسم حضور داشتند. 

در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده رسالت بوذری بود، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط حامد شاکرنژاد، کلیپی از حرم مطهر امام رضا (ع) و حضور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آن بارگاه ملکوتی پخش شد

در ادامه، علی موسوی گرمارودی، پس از خواندن شعری، تاکید کرد هنر در دولت سیزدهم سامان یافت و در همین مدت کوتاه، ۳۳ جلسه منظم شورای هنر به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

تشکر محمدمهدی اسماعیلی از اصحاب رسانه و هنر 

در بخش دیگری از این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، در سخنانی خطاب به حاضران در تالار وحدت گفت: «زبان تشکر من از ابراز همدلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برای  شهادت آقای رئیسی قاصر است.»

او ادامه داد: «شما اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه صاحب عزا هستید. توفیق یار شد با برخی از شما عزیزان هم کلام شوم و چیزی جز ابراز محبت، تاسف و تاثر از فقدان چنین شخصیت دلسوز و خدمتکاری نشنیدم. مردم ایران در مراسم تشییع پیکر ایشان نشان دادند به خدمتگزار واقعی خود عشق می ورزند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «برای من سخت است در خصوص کسی سخن بگویم که بیشترین تاثیرگذاری را در حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی‌ام داشته است.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: «خداوند توفیق داد سالهای سال هم نفس این شهید عالی مقام باشم. در همه سالهایی که توفیق همکاری شبانه روزی با رییس جمهور شهید را داشتم، چیزی جز خدمتگزاری و علاقه زاید‌الوصف نسبت به تک تک شهروندان ندیدم، در دوره کوتاه ریاست جمهوری شهید خدمت، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه گواهی می‌دهند که هیچ کاری نبود که از دست ایشان بر بیاید و از شما عزیزان دریغ کند.»

اهالی فرهنگ و هنر، یک پدر دلسوز را از دست دادند

داریوش ارجمند، بازیگر و رییس هیئت‌مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت، از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بود که در آغاز سخنانش گفت: «رییس‌جمهور سرزمین من فقط رییس‌جمهور سرزمین من نبود، رئیس‌جمهوری بود که بسیاری از کشورها را با خود همراه کرد. به اعتقاد من او رئیس‌جمهوری است که دیگر تکرار نمی‌شود. چنین مردی واقعاً کم‌پیدا می‌شود. او بزرگ‌مردی بود که همه با عشق به او رأی دادیم. امروز هم در هفتمین روز شهادت او آرزو می‌کنم خصلت‌ها، روش و شیوه او در مردانی که زمام امور کشور را به عهده می‌گیرند، ادامه پیدا کند.»

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: «من در فضای فرهنگی هنری کشور قدم زدم اما تا به امروز انسان‌دوست داشتنی که به عهد خود وفا کند، ندیده بودم و چه حیف که او زود از بین ما رفت و چه باشکوه و زیبا رفت. مردم ما هم شکوه بزرگی را در مراسم تشییع او خلق کردند که کمتر می‌توان چنین رویدادی را جست‌وجو کرد. او همواره عبای گِلی داشت چون با وارستگی و خلوص به میان مردم زلزله‌زده و سیل‌زده می‌رفت. رویکردی که کمتر می‌توان در انسان دیگری جست‌وجو کرد. شهید رئیسی مهربان بود و چنان با مردم سخن می‌گفت که همه حرف او را می‌فهمیدند. برای اینکه از مردم بود. او همواره می‌گفت که من یتیمی را فقط ندیدم، من یتیمی را حس کردم.»

ارجمند توضیح داد: «این شهید در سازمان ملل با شجاعت عکس شهید سلیمانی را به تمام دنیا نشان داد و گفت این مرد سمبل مبارزه با تروریسم است. او در اعتراض به قرآن سوزی در دنیا، قرآن را در سازمان ملل نشان داد و گفت کتاب خدا سوزاندنی نیست. رئیس‌جمهور شهید ما همواره به‌گونه‌ای صحبت می‌کرد که خیلی از او آموختیم. ما از او بی‌نیازی آموختیم. ما از او یاد گرفتیم که متواضع باشیم و امیدوارم در هر سطحی که هستیم چنین آموزه‌هایی را یاد بگیریم. او مرد بسیار فروتنی بود که برخی چنین شرایطی را بر‌نمی‌تابیدند. او در مقابل خداوند و مردم فروتن بود و در مقابل ظلم گردن‌کلفتی می‌کرد.»

او در بخش پایای صحبت‌های خود گفت: «وزارت ارشاد و اهالی فرهنگ و هنر، یک پدر دلسوز را از دست داد، چون در گذشته کسی مانند او درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این‌چنین صحبت نمی‌کرد. این محبت را با پول و زور نمی‌شود خرید. این محبت را با ایمان می‌توان خرید.»

رئیس‌جمهوری ساده‌زیست 

حسین مسافرآستانه، کارگردان تئاتر هم در بخشی دیگر از این برنامه گفت: «ز هرچه بخواهم بگویم قطعا هم شنیده‌اید و هم از نزدیک با وجودتان درک کرده‌اید. شهید رئیسی، انسانی ساده‌زیست بود و هرچه از ویژگی‌های او بگویم کم است. فقط در این مجال می‌توانم عرض تسلیتی داشته باشم به خانواده‌های معزز شهدای خدمت.»

این هنرمند ادامه داد: «ای کاش چنین سانحه‌ای پیش نیامده بود تا می‌توانستیم باز هم در حضور این شهید بزرگوار درباره مشکلات تئاتر سخن بگوییم. مطمئن هستم با درایت ایشان بسیاری از مشکلات تئاتر می توانست حل شود.»

بعد از صحبت‌های مسافرآستانه، مرشد محسن میرزاعلی به اجرای یک مجلس ویژه پرده‌خوانی درباره شهدای خدمت پرداخت.

انسجام ملی در تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی

همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان میزبان این مراسم، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «آقای رییسی، مردی خستگی‌ناپذیر بود. همه ما اگر تلاش کنیم حق مطلب را نظیر رهبر عزیز انقلاب نمی‌توانیم ادا کنیم که فرمودند رئیسی عزیز، خستگی نمی‌شناخت.»

او افزود: «ما به عنوان کسانی که در رکاب ایشان بودیم، قطعا در مقابل وقت‌گذاری، دقت و زحمات ایشان، خیلی وقت‌ها کم می‌آوردیم و آقای رییس‌جمهور پیشتاز بودند.»

اسماعیلی در ادامه سخنانش، از استقبال با شکوه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در مجلس بزرگداشت رییس‌جمهور شهید و همراهانش تقدیر و تشکر کرد. 

وزیر فرهنگ همچنین گفت: «در کنار همه اتفاقات ناراحت کننده‌ای که در ایام شهادت رییس‌جمهور شهیدمان به وقوع پیوست، یکی از مهم‌ترین برکات و نعماتی که خداوند به مردم ایران هدیه کرد، ایجاد انسجام و وحدت ملی بود.»

او تاکید کرد: «همه ما، انسجام و وحدت ملی را در تشییع جنازه میلیونی رئیس‌جمهور شهید شاهد بودیم. جلسه امروز هم نمونه‌ای از وفاق و همراهی و همدلی جریان هنری کشور و تقدیر هنرمندان و اهالی فرهنگ از تلاش‌های بی‌دریغ رئیس‌جمهور شهیدمان در نزدیک به سه سال گذشته بود.»

اسماعیلی در پایان سخنانش گفت: «هنرمندان عزیزی که با من گفت‌وگو می‌کردند، بدون استثنا از اقدامات، حمایت‌ها، نگاه باز و آغوش در برگیرنده رئیس جمهور شهید سخن می‌گفتند؛ دوره‌ای با شکوه و بی‌نظیر از توسعه فرهنگ و هنر در زمان دولت آیت‌الله رئیسی به ثبت رسید.»




مطالب مرتبط

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی در فقدان شهدای اهل خدمت

خادم الرضا در ایامی که آغشته‌ به بوی امام رضا(ع) بود؛ سر بر آستان حق نهاد
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی در فقدان شهدای اهل خدمت

خادم الرضا در ایامی که آغشته‌ به بوی امام رضا(ع) بود؛ سر بر آستان حق نهاد

حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه در پیامی نوشت خادم الرضا در ایامی که آغشته‌ به بوی امام رضا(ع) بود؛ سر بر آستان حق نهاد و همه‌ ایران را به سوگ نشاند.

|

رضا رویگری: آقای رییسی اهل فرهنگ و هنر بودند

رضا رویگری: آقای رییسی اهل فرهنگ و هنر بودند

رضا رویگری در تازه‌ترین صحبت‌های خود درباره شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی و همراهانش گفت آقای رییس جمهور طبق عملکرد و البته گفته وزیرشان آقای اسماعیلی که به منزل من آمده بودند، بسیار اهل فرهنگ و هنر بودند و دوست‌ داشتند در مجامع هنری حضور داشته باشند که این امر یکی از ...

|

جهانگیر الماسی مطرح کرد

رئیس‌جمهور چنین افتاده و فروتن، فراموش ناشدنی است
جهانگیر الماسی مطرح کرد

رئیس‌جمهور چنین افتاده و فروتن، فراموش ناشدنی است

جهانگیر الماسی بازیگر تئاتر و تلویزیون ایران گفت در دیدارهایی که با آقای رئیسی داشتیم، چند شاخصه از ایشان خیلی پررنگ‌تر در ذهن و اندیشه و قلبم ثبت‌شده است. یکی‌ از آن‌ها، فروتنی بی‌مثال ایشان است؛ رئیس‌جمهور چنین افتاده و فروتن، فراموش ناشدنی است.

|

یادداشت اعظم بروجردی به مناسبت شهادت رییس جمهور فقید ایران

مدال شهادت برازنده سینه پر مهرت ای رییس کاروان عشق!
یادداشت اعظم بروجردی به مناسبت شهادت رییس جمهور فقید ایران

مدال شهادت برازنده سینه پر مهرت ای رییس کاروان عشق!

اعظم بروجردی به مناسبت شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهانش نوشت سفرت خوش آقای مهربانی و مدال شهادت برازنده سینه پر مهرت ای رییس کاروان عشق.

|

جعفر دهقان مطرح کرد

شهید آیت الله رئیسی رابطه دوستانه و صمیمانه‌ای با هنرمندان داشت
جعفر دهقان مطرح کرد

شهید آیت الله رئیسی رابطه دوستانه و صمیمانه‌ای با هنرمندان داشت

جعفر دهقان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت شهید آیت الله رئیسی رابطه دوستانه و صمیمانه‌ای با هنرمندان داشت. ایشان این قدر بامحبت بود که انسان هیچ گاه لطف و محبتش را فراموش نمی‌کند.

|

نظرات کاربران