در حال بارگذاری ...
...

«زیر درخت سیب»؛ ادای دینی به بنیانگذار انقلاب

نورالدین‌ جوادیان: پرتره‌نگاری نمایشی، تاثیری فراتر از چندین سخنرانی دارد

«زیر درخت سیب»؛ ادای دینی به بنیانگذار انقلاب

نورالدین‌ جوادیان: پرتره‌نگاری نمایشی، تاثیری فراتر از چندین سخنرانی دارد

نورالدین جوادیان، کارگردان نمایش رادیویی «زیر درخت سیب»، این اثر را ادای دینی به بنیانگذار انقلاب اسلامی دانسته و می‌گوید پرتره‌نگاری در قالب نمایش می‌تواند تاثیری فراتر از چندین سخنرانی داشته باشد چراکه مخاطب را به بهترین شکل با خود همراه می‌کند.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش رادیویی «زیر درخت سیب» به نویسندگی رضا فرجی و کارگردانی نورالدین جوادیان ازجمله آثاری است که به مناسبت ایام رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی در 9 قسمت تولید شده و هم‌اکنون از شبکه رادیویی نمایش در حال پخش است.

نورالدین جوادیان درباره این نمایش رادیویی می‌گوید: «این نمایش با یک راوی همراه است که از برهه کودکی تا بزرگسالی و تبعید حضرت امام خمینی (ره) را روایت می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «داستان از عدالت‌خواهی عمه حضرت امام آغاز می‌شود و در ادامه به عدالت‌خواهی ایشان در پی شهادت پدرشان می‌پردازد. پس از شهادت پدر، روح‌الله که کودکی 10 ساله است برای یافتن دلیل شهادت پدر راهی منزل خان می‌شود و خان او را برای 40 روز زندانی می‌کند. این اتفاق نقطه عطف سیر تحول و حق‌خواهی حضرت امام را شکل می‌دهد.»

این هنرمند می‌افزاید: «منابع استفاده شده برای نگارش نمایشنامه نوشته‌ها و کتاب‌های تاریخی متقن بوده است که آقای رضا فرجی تلاش کردند با کمک آن‌ها برهه‌های مختلف زندگی امام را به خوبی روایت کنند.»

جوادیان با بیان اینکه پرتره‌نگاری درباره شخصیت‌های تاثیرگذار در معرفی آن‌ها بسیار ارزشمند است، می‌گوید: «پرتره‌نگاری در قالب نمایش می‌تواند تاثیری فراتر از چندین سخنرانی داشته باشد، چراکه احساسات مخاطب با آن درگیر می‌شود. در این شکل نمایشی مخاطب با ذهن خود فضاسازی و همذات‌پنداری می‌کند و همه این عوامل باعث می‌شود تا کار به جانش بنشیند.»

این کارگردان درباره روند تولید آثار نمایشی ادامه می‌دهد: «از آنجاکه دوستان فعال در زمینه نمایش رادیویی بسیار حرفه‌ای هستند ما معمولا برای تولید یک اثر نمایشی یک جلسه یا نهایت دو جلسه تمرین خواهیم داشت و پس از آن به سراغ ضبط اثر می‌رویم.»

او می‌افزاید: «درباره این نمایش رادیویی، خوشبختانه تمام گروه همراه، همقدم و همدل بودند و تمام سعی آن‌ها بر این بود تا نقش‌ها را به بهترین شیوه ایفا کنند. ما برای انتخاب بازیگری که قرار بود نقش امام را برعهده داشته باشد، با توجه به اینکه کار، رادیویی است و برپایه حس و بیان بازیگر شکل می‌گیرد، توان و تجربه را مدنظر قرار دادیم. به همین دلیل هم آقای نمینی‌مقدم برای کار انتخاب شد.»

جوادیان در پایان می‌گوید: «سعی ما این نبود که دقیقا نوع بیان امام را بشنویم، تلاش کردیم تا حدودی به بیان و لحن امام نزدیک شویم تا ادای دینی کرده باشیم و ذهنیت‌سازی نسبتا متناسبی برای مخاطب شکل دهیم و مهدی نمینی‌مقدم از کودکی تا بزرگسالی امام را به شکلی حرفه‌ای و باورپذیر بازسازی کرد که امیدواریم شنوندگان رادیونمایش نیز از شنیدن این نمایش رادیویی لذت ببرند.»