در حال بارگذاری ...

مهمانی غلامحسین ساعدی با حضور فهیمه راستکار

اولین جلسه نمایشنامه‌خوانی خانه نمایش اداره تئاتر شنبه ۷ خرداد ماه ساعت ۵ عصر برگزار شد. زهرا صبری کارگردان اولین اجرا، برای این نمایشنامه‌خوانی، نمایشنامه”دعوت” نوشته غلامحسین ساعدی را انتخاب کرده بود که بازیگران آن فهیمه راستکار، نگین صادقی‌پور و بهنام تشکر و نوازنده برنامه ساجد حیدری بودند.

آذر اسدی: وقتی وارد سالن می‌شوی باید حواست باشد تا پایت را روی نقاشی‌هایی که روی زمین گذاشته‌اند، نگذاری. همه”دعوت” شده‌اند تا اولین جلسه نمایشنامه‌خوانی را که در اداره تئاتر برگزار می‌شود، ببینند.
اولین جلسه نمایشنامه‌خوانی خانه نمایش اداره تئاتر شنبه 7 خرداد ماه ساعت 5 عصر برگزار شد. زهرا صبری کارگردان اولین اجرا، برای این نمایشنامه‌خوانی، نمایشنامه”دعوت” نوشته غلامحسین ساعدی را انتخاب کرده بود که بازیگران آن فهیمه راستکار، نگین صادقی‌پور و بهنام تشکر و نوازنده برنامه ساجد حیدری بودند.
فهیمه راستکار در این نمایشنامه‌خوانی نقش زنی را بازی می‌کرد که برای رفتن به میهمانی‌ای مهم و خصوصی اضطراب و دلهره دارد. اما در انتهای کار می‌فهمد که دعوتی از او نشده است و می‌گوید«هیچ کس منتظر نیست، به هیچ کس نمی‌توانم پناه ببرم»
زهرا صبری کارگردان این نمایشنامه‌خوانی درباره حضور راستکار می‌گوید:«خانم راستکار سال‌های 69 و 68 از استادان عزیز من بودند، این رابطه تاکنون ادامه پیدا کرده. ساعدی برای این نقش زنی سی ساله را مدنظر داشته است. اما من با توجه به متن و نظری که روی آن داشتم فکر می‌کنم سن این زن باید بیشتر باشد. با خانم راستکار هم که درباره متن و این کار صحبت کردم، خوشبختانه پذیرفتند که در کار همراه ما باشند.»
بعد از پایان نمایشنامه‌خوانی، حمید کاکاسلطانی از اعضای اداره تئاتر درباره برگزاری این جلسات گفت:«چندی پیش در اداره تصمیم گرفتیم این جلسات را برگزار کنیم. اما برای برگزاری آن هدف و چارچوب خاصی را در نظر داریم. این جلسات هفته‌ای دو بار، یعنی شنبه اول و سوم هر ماه برگزار می‌شود. در برنامه هفته اول نمایشنامه‌خوانی از آثار نمایشنامه‌نویسان کلاسیک ایرانی انتخاب می‌شود. نویسندگانی که در دهه‌های قبل کار می‌کردند اما امروز کمتر به آن‌ها توجه می‌شود.»
این کارگردان تئاتر در ادامه اضافه کرد:«ضمن خواندن نمایشنامه، متن از نظر ساختاری، محتوایی و بررسی شرایط سیاسی ـ اجتماعی آن دوره تحلیل می‌شود. در هفته سوم نمایشنامه‌ای از بین نمایشنامه‌هایی که استادان پیشکسوت و جوانانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند انتخاب می‌شود.»
کاکاسلطانی درباره عنوانی که برای این جلسات انتخاب کرده‌اند، گفت:«اداره تئاتر رسم جلسات را ”یادگارهای اداره تئاتر” گذاشته است. من هم اصرار دارم که از عنوان نمایشنامه‌خوانی برای این جلسات استفاده نشود و همان نام ”یادگارهای اداره تئاتر” به کار رود.»
این گفته وی در حالی است که روی بروشورهای کار زهرا صبری از جلسه به عنوان”نمایشنامه‌خوانی” نام برده شده است.
کاکاسلطانی در ادامه سال شمار 27 سال ابتدای زندگی ساعدی را خواند و از ادامه آن به علت هوای گرم سالن صرف نظر کرد.
کارگردان این نمایشنامه‌خوانی، زهرا صبری، درباره برگزاری این جلسات در اداره تئاتر اضافه کرد:«در جلساتی که با دیگر اعضا در اداره داشتیم تصمیم گرفتیم جلسات نمایشنامه‌خوانی برگزار کنیم. البته برگزاری این جلسات کار تازه‌ای نیست، اما در اداره تئاتر اولین بار است که تشکیل می‌شود. اما ما برای جلسات چارچوب مشخصی را معین کردیم. یعنی تصمیم گرفتیم که در یکی از جلسات از متن‌های نمایشنامه‌نویسان قدیمی ایران استفاده کنیم.»
صبری در خصوص انتخاب نمایشنامه”دعوت” گفت:«با توجه به قراری که گذاشته‌ایم باید متن را از بین نمایشنامه‌های قدیمی انتخاب می‌کردیم.من ساعدی را انتخاب کردم. با انتخاب نمایشنامه”دعوت” می‌خواستم به نوعی از اهالی تئاتر دعوت کنم که در جلسات شرکت کنند و ما را همراهی کنند.»
در اولین جلسه تعدادی از اهالی و علاقه‌مندان تئاتر حضور پررنگی داشتند و در پایان نمایشنامه‌خوانی نیز هدیه‌ای به رسم یادبود به فهیمه راستکار، یکی از پیشکسوتان بازیگری تقدیم شد.