در حال بارگذاری ...

جزئیات ششمین جشنواره نقالان علوی تشریح شد

نشست خبری ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی برگزار و اعلام شد که این جشنواره امسال دارای دبیرخانه دائمی شده است. همچنین در این نشست از گسترش حوزه جغرافیایی این رویداد به شکل بین‌المللی خبر داده شد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی با حضور حجت‌الله‌ ناظری، معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدجواد جلالی، دبیر علمی و حسین ظاهری، دبیر این رویداد هنری در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به تغییرات و ویژگی‌های جشنواره نقالان علوی اشاره کرد و با اشاره به اضافه شدن بخش طلاب به ششمین دوره این جشنواره از برگزاری این رویداد به شکل گسترده‌تر در سال آینده خبر داد.

همچنین حسین ظاهری در این نشست رسانه‌ای اعلام کرد: «امسال بعد از تلاش و تجربه ۵ دوره پیشین، جشنواره سراسری نقالان علوی شکل پربارتر به خود گرفته و با محوریت مدح و منقبت حضرت علی (ع) و تبلیغ معارف غدیر در قالب ۸ بخش مسابقه بزرگ‌سالان، بخش طلاب، مسابقه دانش‌آموزی، مسابقه طومارنویسی، پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی و بخش نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی برگزار می‌شود

او ادامه داد: «شایسته بود در جشنواره، بخش اجرای مسابقه و صحنه پربارتر شود و با هدایت و راهنمایی شورای سیاست‌گذاری جشنواره بخش کودک و نوجوان با میانگین سنی متفاوت‌تری برگزار می‌شود و از ۱۷ استان شرکت‌کننده خواهیم داشت

ظاهری بابیان اینکه در این دوره همچنین بخش طلاب نیز به دیگر بخش‌ها اضافه‌ شده است، گفت: «در مرور تاریخ نقالی و پرده‌خوانی کسانی که روایت‌های نقالی و پرده‌خوانی را انجام می‌دادند عالم بر علوم دینی و مسلط بر حدیث و کلام خدا و داستان‌های تاریخی بودند و چون طلاب به شکل تخصصی در حوزه معارف اسلام کار می‌کنند و اهل منبر هستند و تکلیف شان تبلیغ معارف دینی است، شایسته بود که بخش طلاب به این جشنواره اضافه شود

او افزود: «هیئت انتخاب آثار در این دوره سعی کرده است تا حساسیت بیشتری داشته باشند و آثار این جشنواره نمونه خوبی برای جوان‌ترها باشد و افراد با شکل صحیح نقالی و پرده‌خوانی بیش‌ازپیش آشنا شوند

طومار نقشه راه نقالان و پرده‌خوانان

دبیر ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی در ادامه به بخش علمی پرداخت و گفت: «ازآنجاکه در نقالی و پرده‌خوانی مبنا بر اساس طومار است و طومار نقشه راه نقالان و پرده‌خوانان به شمار می‌رود، ما نیاز به رفع کمبودها و خلأها در این حوزه داریم؛ بنابراین برای شناسایی استعدادها و تولید طومار، مسابقه طومارنویسی را پیش‌بینی کردیم. ما با اضافه کردن این بخش خواستیم تا هم طومارهای جدیدی نوشته شود و هم از افراد دعوت کنیم تا در دوره‌ آموزش طومارنویسی شرکت کنند و طیف وسیعی از جامعه طومارنویس را تقدیم جامعه هنری کنیم

او دیگر بخش ششمین جشنواره سراسری نقالان علوی را مسابقه پژوهش و پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی معرفی کرد که پس از بررسی در قالب آثار برگزیده منتشر می‌شود و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

ظاهری دراین‌باره تشریح کرد: «ما از دوره آموزش سنتی گذر کرده‌ایم و از طرفی استادان سنتی رخ در نقاب خاک کشیده‌اند و افراد علاقه‌مند به نقالی و پرده‌خوانی، یا دانش‌آموز هستند یا دانشجو. برخی از علاقه‌مندان هم که تحصیلات آکادمیک دارند با شکل سنتی نمایش آیینی که در گذشته با مفاهیم، تکنیک و ساختار مشخصی همراه بود، فاصله‌ دارند و در اینجا پژوهش اهمیت پیدا می‌کند و تشویق دانشجویان به پژوهش و نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها ضرورت پیدا می‌کند. بر همین اساس در این دوره جشنواره، بخش مسابقه مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا اضافه شد

او همچنین درباره بخش نمایشگاه پرده‌های مکتب قهوه‌خانه‌ای و نقاشی خیالی‌سازی گفت: «در ایام جشنواره، نمایشگاه پرده‌ها و نقاشی خیالی‌سازی برگزار می‌شود تا افراد از نزدیک با پرده‌های نقالی و پرده‌خوانی آشنا شوند و نحوه ساختار خلق پرده‌ها را ببینند و شیوه روایت داستان‌ها را فراگیرند

ظاهری اضافه کرد: «در این دوره از جشنواره سراسری نقالان علوی برای ارتقای سطح علمی، چهار نشست تخصصی با حضور استادان برجسته کشوری برگزار خواهد شد و پس از پیاده‌سازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. همچنین برای جوانان شرکت‌کننده با حضور استادان برجسته کشور دو کارگاه انتقال تجربه را خواهیم داشت تا سطح اجرای آثار افراد در قالب تعامل بالاتر رود

حجت‌الاسلام سید محمدجواد جلالی، دبیر علمی این رویداد هم در این نشست رسانه‌ای با اعلام اینکه جشنواره سراسری نقالان علوی امسال دارای دبیرخانه دائمی شده است، از گسترش حوزه جغرافیایی این رویداد و شکل بین‌المللی آن از سال آینده و همچنین تشکیل شبکه نقالان بین‌المللی خبر داد.

او گفت: «نگاه به مقوله پژوهش در هنر باعث جلوگیری از انحرافات، افراط‌وتفریط هم در خود هنر و هم در معارفی است که از طریق هنرمندان منتقل می‌شود. در دوره‌های گذشته شاید مقوله پژوهش و آموزش به‌عنوان امری که سینه‌به‌سینه منتقل می‌شد موردتوجه قرار داشت اما با گسترش ارتباطات و بررسی حوزه نیازهایی که در این عرصه وجود دارد باید از این مرحله عبور کنیم و به میراث مکتوب هنر نقالی بپردازیم و چیزی به آن اضافه کنیم

جلالی ادامه داد: «امسال علاوه بر اینکه به سمت تجمیع و احصای مقالات هنر نقالی و پرده‌خوانی رفتیم تا به‌صورت مجموعه مدون آن‌ها را ارائه کنیم، نظام موضوعات مسائل مرتبط با این حوزه هم در دبیرخانه جشنواره استخراج‌ شده و مقاله‌های مرتبط پس از بررسی عناوین، سفارش داده‌ شده است. ما فکر می‌کنیم علاوه بر تولید مقالات جدید در این دوره از جشنواره، در سال آینده هم حداقل ۲۰ مقاله را تولید می‌کنیم و اثر پژوهشی خواهیم داشت

تولید و تطبیق طومارها با معارف اسلامی

دبیر علمی ششمین جشنواره نقالان علوی گفت: «در زمینه طومار برای تصحیح نسخ طومار در ارتباط با معارف اصیل اسلامی و تولید طومارهایی که در ناگفته‌های تاریخ اهل‌بیت قرار دارد و کمتر به آن‌ها پرداخته‌شده یا کمتر گفته‌شده نیاز به واگویه کردن دارد. اسلام با هنر اساسا همراه بود و مسئله تصویرگری به‌عنوان هنری که تکمیل‌کننده این منظومه تبیین برای معارف اسلام است، جایگاه ویژه دارد که قسمتی از آن با تولید طومارها جبران می‌شود

او افزود: «بخش دیگر وظایف دبیرخانه، تطبیق طومارها با معارف اسلامی و دور بودن آن‌ها از خرافات و تفریط است؛ بنابراین تمام آثار موردبررسی قرار گرفته است و ما فکر می‌کنیم تا به لحاظ علمی، آثار کیفیت بهتری داشته باشد

در بخش پرسش و پاسخ این نشست جلالی به ثبت آثار در سایت نقالی علوی و به‌روزرسانی اخبار و اطلاعات آن اشاره کرد.

او همچنین در ادامه به حمایت از آثار برگزیده برای چاپ و انتشار پرداخت و تاکید کرد: «ما در حال تنظیم دایره‌المعارفی هستیم تا هویت‌بخشی کارها قوی‌تر و منسجم‌تر انجام شود. اهداف بلندی در سندی که برای جشنواره امسال داریم، مطرح‌ شده است و فکر می‌کنیم سویه و رویکرد جدیدی در آن ایجاد شده که ثمره آن را در افق ۵ ساله خواهیم دید

ما به دنبال مولد بودن جشنواره هستیم

در ادامه دبیر جشنواره سراسری نقالان علوی در بخش دیگر این جلسه به فقدان استادان سنتی اشاره کرد و بیان کرد: «استادان دانشگاهی به دلیل عدم شناخت از نمایش ایرانی و آیینی-سنتی و ارزش هنری آن دانشجویان را به سمت نمایش غربی سوق می‌دهند و این در حالی است که پیتر بروک به‌عنوان تئوریسین تئاتر جهان، سیمرغ عطار را به شکل نمایش ایرانی تعزیه در پاریس اجرا می‌کند و این امر نشان از ظرفیت نمایش ایرانی است که امروزه از مباحث روز استادان و تئوریسین‌های تئاتر جهان است. ما درصدد هستیم تا در دفتر تعزیه و نمایش‌های آیینی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در طول سال این امر را به اجراهای مستمر برسانیم تا زمینه وفاق و آشنایی جوانان و استادان با ظرفیت نمایش ایرانی ایجاد شود

او همچنین بحث مولد بودن جشنواره و شناخت ظرفیت‌ها و پرورش آن‌ها و نحوه صحیح آموزش در سطح کشور را مطرح کرد و گفت: «ما به دنبال مولد بودن جشنواره هستیم و علاوه بر کشف استعدادها با بحث آموزش به سمت پرورش استادان نقالی و پرده‌خوانی خواهیم رفت و تلاش می‌کنیم تا در حوزه آکادمیک هم بحث آموزش نمایش‌های ایرانی مدون شود

در بخش پایانی این جلسه پوستر جشنواره رونمایی شد. جشنواره ملی نقالان علوی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و موسسه سرو امید از اول تا چهارم تیر در حوزه هنری برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «تاری»

اندامِ معلق
نگاهی به نمایش «تاری»

اندامِ معلق

علیرضا نراقی: اجرا یک اندام است؛ شاید مقاوم و خوشتراش؛ شاید هم نخراشیده و معوج؛ گاه در سلامت و صلابت و اعتماد؛ گاه در بیماری، تزلزل و تردید. اما اندام، اندام است و البته پسند این اندام به سلامت و ...

|

بازیگران «لوپ» معرفی شدند

بازیگران «لوپ» معرفی شدند

نمایش «لوپ» به کارگردانی مهتاب وجدانی که برای اجرا در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آماده می‌شود، بازیگران خود را معرفی کرد.

|

نظرات کاربران