در حال بارگذاری ...
داوود فتحعلی‌بیگی مطرح کرد

آموزش؛ حلقه گمشده نمایش‌های ایرانی

داوود فتحعلی‌بیگی که این روز‌ها نمایش «مبارک و خاتون پرده نشین» به قلم او و کارگردانی علی طربی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است، بر این باور است که تماشاگران نمایش‌های تخت حوضی و ایرانی را بسیار دوست دارند و برای حفظ و ماندگاری این گونه نمایشی باید آموزش آن جدی گرفته شود و رشته دانشگاهی نمایش ایرانی راه اندازی شود.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «مبارک و خاتون پرده نشین» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی، به کارگردانی علی طربی و تهیه‌کنندگی‌ امیرحسین شفیعی از ۲۱ خرداد ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است.

داوود فتحعلی‌بیگی نویسنده این اثر نمایشی، با اشاره به این که نگارش این نمایشنامه اقتباسی از حکایت «زن پارسا» در کتاب «الهی نامه» عطار نیشابوری است، گفت: «سال‌ها قبل این قصه را خواندم و خیلی دوستش داشتم و با وجود اینکه روایتی تلخ دارد ولی تصمیم گرفتم این متن را در قالب سیاه بازی بنویسم. من قصه را از انتهای روایت عطار شروع کردم و نمایشنامه به صورت بازی در بازی است و در طول قصه مدام به گذشته فلاش بک می‌زنیم و به زمان حال بر می‌گردیم. مبارک هم که به قصه اضافه شده و همه جا حضور دارد و به نوعی نماد خوبی‌ها است.»

این هنرمند پیشکسوت نمایش‌های آیینی سنتی، تماشاگران را به این گونه نمایشی علاقه‌مند دانست و افزود: «من خودم هم نمایشنامه «مبارک و خاتون پرده نشین» را اجرا کردم، یک بار به روش کاملاً تخت حوضی در فضای باز فرهنگسرای ملل و یک بار هم سال‌ها قبل در تماشاخانه سنگلج. این روز‌ها هم «مبارک و خاتون پرده نشین» به کارگردانی علی طربی در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفته است. با همراهی گروهی جوان و بسیار با استعداد که دغدغه نمایش‌های ایرانی دارند و بار‌ها از من درخواست کرده‌اند با هم همکاری کنیم تا دانش و تجربه‌شان بیشتر شود. اجرای دلنشینی هم دارند و مخاطب را با خودشان تا پایان قصه همراه می‌کنند و تماشاگران دوستشان دارند.»

داوود فتحعلی‌بیگی با ابراز نگرانی از کمرنگ شدن نمایش ایرانی، نخستین گام برای حفظ و نگهداری آن را آموزش دانست و گفت: «تأسفانه نمایش ایرانی در دانشکده‌های تئاتر جایگاهی ندارد؛ فقط دو واحد درس نمایش در ایران داریم که بیشتر در آن تاریخ گفته می‌شود.»

او ادامه داد: «در صورتی که این گونه نمایشی بسیار تخصصی است و قابلیت این را دارد که یک رشته دانشگاهی داشته باشد. نمایش ایرانی از نقالی و پرده خوانی شروع می‌شود تا تخت حوضی و تعزیه و نمایش معاصر متأثر از شیوه سنتی. ما از سال‌ها قبل پیگیر بودیم که رشته نمایش ایرانی راه بیفتد و حتی واحد‌های درسی‌اش طراحی شده و شرح درس‌ها هم نوشته شده و بر همین اساس امیدواریم وزارت علوم در این زمینه اقدام کند.»

این مدرس تئاتر در پایان از نگارش کتاب تخت حوضی به قلم خودش خبر داد و گفت: «برای اینکه زمینه‌ای برای یادگیری علاقمندان نمایش تخت حوضی فراهم شود از مدت‌ها پیش جمع‌آوری مطالب را آغاز کردم که بتوانم اصول و مبانی این گونه نمایشی را تدوین کنم، بنویسم و در قالب یک کتاب در اختیار علاقمندان قرار بدهم. مقدار زیادی از مطالبش را نوشته‌ام و در حال حروف‌چینی است؛ به‌زودی فهرست‌نویسی‌اش انجام می‌شود تا بررسی کنم و ببینم اگر مطلبی کم است تکمیل کنم و آماده انتشار شود. تا ببینیم چه کسی سرمایه‌گذاری می‌کند برای چاپ این کتاب که می‌تواند راه‌گشای خوبی برای علاقه‌مندان باشد.»




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

نظرات کاربران