در حال بارگذاری ...
مهرداد ضیایی:

کاش علاوه بر شورای نظارت، شورایی برای ارزیابی کیفی نمایش‌ها هم وجود داشت

مهرداد ضیایی می‌گوید کاش شورایی برای ارزشیابی کیفی آثار در نظر گرفته می‌شد تا در این قیاس کیفی، گروه‌های نمایشی برای رشد و ارتقای خود بیشتر تلاش کنند.

به گزارش ایران تئاتر، مهرداد ضیایی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون قرار است تا به‌زودی با نمایش «لیرشاه» نوشته شکسپیر با کارگردانی کاوه مهدوی پس از پنج سال دوری از تئاتر به صحنه باز‌گردد.

این هنرمند با اشاره به دلایل کم‌کاری‌اش‌ در عرصه تئاتر گفت: «تا اوایل دهه 80، دیوانه تئاتر بودم و این هنر از نظر حرفه‌ای و اقتصادی آنقدر در جایگاه بالایی قرار داشت که با احترام به سینما و تلویزیون، سطح خودمان را از حضور در این مدیوم‌ها، بالاتر می‌دانستیم.»

او ادامه داد: «البته تئاتر همچنان برای من و دیگر همکارانم مثل یک کارواش است. در واقع ما مثل ماشین‌هایی هستیم که دراین جهان نمایشی زندگی می‌کنیم و بعد از هر پروژه تصویر نیاز داریم تا در این کارواش پالایش شویم اما گاهی پیشنهادات خوبی وجود ندارد و البته شرایط اقتصادی هم این اجازه را به ما نمی‌دهد تا به طور مداوم در خانه‌مان حضور داشته باشیم.»

ضیایی با اشاره به توانایی‌اش در حفظ کردن متن، توضیح داد : «شانس بزرگ من قدرت بالایی است که برای حفظ شدن متن دارم؛ چراکه بازیگر بعد از تسلط بر کلام آرام آرام بقیه احساسات را وارد نقش می‌کند البته بخش مهمی از تحلیل شخصیت و شخصیت‌پردازی یک نقش و ریزه‌کاری‌های آن براساس تجربه بازیگر شکل می‌گیرد.»

این بازیگر سینما و تئاتر خود را مدیون تجربه همکاری با علی رفیعی و بهرام بیضایی دانسته و گفت: «در تمرین‌های استاد رفیعی ما از همان ابتدا به خلق تصویر و سپس به متن و دیالوگ می‌پرداختیم. البته این به معنای نفی کلام نیست چراکه من با فردی چون استاد بهرام بیضایی که برای ادبیات و دیالوگ‌ و پس از آن خلق تصویر اهمیت زیادی قائل است، نیز کار کرده‌ام.»

او ادامه داد: «تئاتر برای من به معنای تصویرسازی و ساختن تابلو با کمک دیگر هنرهاست. درحالیکه متاسفانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از آثار روی صحنه، نمایش رادیویی هستند چراکه اگر چشمانت را هم ببندی چیزی از دست نمی‌دهی. من اصلا بودن یا نبودن این آثار را قضاوت نمی‌کنم اما وقتی برای تماشای نمایش می‌روم قطعا باید ترکیبی از تمامی هنرها را به تماشا بنشینی.»

به گفته این بازیگر ای کاش همانطور که یک شورای ارزشیابی و نظارت بر مسائل جانبی هست شورایی هم برای ارزشیابی کیفی آثار در نظر ‌گرفته می‌شد تا در این قیاس کیفی، گروه‌های نمایشی برای رشد و ارتقای خود بیشتر تلاش کنند.

مهرداد ضیایی در پایان سخنانش با بیان اینکه ما باید در کنار سرگرمی، خوراک فکری هم برای تماشاگر ایجاد کنیم، گفت: «مدیریت سالن‌‌های نمایشی باید تقدس تئاتر و مکانی را که هنرمندان بزرگ در آن زیسته‌اند، حفظ کنند. هر نمایشی در جایگاه خود و سالن‌های مناسبی که برای محتوای آن‌ها وجود دارد، قابل احترام است و ارزش تماشا دارد.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

سیامک صفری:

از حضور روی صحنه می‌ترسم!
سیامک صفری:

از حضور روی صحنه می‌ترسم!

سیامک صفری، بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه از حضور روی صحنه می‌ترسد، تاکید کرد، بخشی از این ترس به نمایشنامه و بخشی دیگر به نگاه کارگردان بازمی‌گردد.

|

نظرات کاربران