قیس یساقی خبر داد:
از اجرای مجدد «مثلث» تا آماده شدن برای حضور در جشنواره تهران-مبارک

قیس یساقی میگوید همزمان با اجرای مجدد «مثلث» برای یک اجرای جدید در بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک آماده میشویم.
به گزارش ایرانتئاتر، قیس یساقی، طراح و کارگردان نمایش «مثلث» که به تازگی دور دوم اجرای خود را در تماشاخانه هامون به پایان رسانده است، درباره برنامههای آینده این گروه نمایشی صحبت کرد.
یساقی درباره روند شکلگیری «مثلث» گفت: «ایده این نمایش به صورت خیلی اتفاقی با دیدن علامت یک توالت عمومی در یک سالن نمایش شکل گرفت. آن علامت با ساختار عروسکهای ما شباهت داشت و با دیدن آنها متوجه قابلیتها و پتانسیلهای نمایشی آن شدم. با این تفسیر با انتخاب شیوه اجرایی به سراغ نگارش متن رفتیم.»
او ادامه داد: «با انتخاب ایده اجرایی، سه نمایشنامه «هملت»، «مکبث» و «اتللو» را به دلیل اشتراک زیادی که در محتوا داشتند برای نگارش نمایشنامه در نظر گرفتیم و در نهایت با نگارش قصه «مثلث» به نتیجه رسیدیم.»
این هنرمند افزود: «اجرای مینیمالیست و استفاده از اشیای ساده و اینکه بتوانیم با حداقل امکانات و با یک شی، مفاهیم مختلف را استنباط کنیم، همواره برای من جذاب بوده و هست.»
یساقی با اشاره به کار با اشیا گفت: «شیوه کار ما بازی با اشیاست و چون ژانر خاصی برای این بخش در نظر گرفته نمیشود، آن را در ژانر عروسکی قرار میدهند.»
او ادامه داد: «ما برای رسیدن به سرعت عمل در حرکت اشیا، نور و روند اجرا، تمرینهای زیادی داشتیم. این تمرینها بیشتر به ما انرژی میداد و طولانی شدن روند تمرین برای خودمان جذاب بود و در واقع دوست داشتیم، بیشتر تمرین کنیم. شاید کمی اغراق شده به نظر برسد، اما پیش تولید و تولید این نمایش بیش از یکسال زمان برد، چون ما براین باوریم که با تمرین به هر کار سختی میتوان دست یافت.»
این هنرمند درباره برنامه آینده گروه نمایش «مثلث» پاسخ داد: «پیشنهاداتی برای اجرا در شهرهای دیگر داریم ولی به احتمال زیاد همچنان در تهران خواهیم ماند و در صورت توافق با تماشاخانه هامون برای بار دیگر در این سالن اجرا میرویم. البته در صورت فراهم شدن شرایط، کار جدیدی را برای بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک آماده خواهیم کرد که دیگر اقتباسی از نمایشنامههای معروف نخواهد بود.»
گفتوگو: نگار امیری