در حال بارگذاری ...

گشتی در کتاب فروشی‌های تئاترشهر

برای فروش نمی‌توان میزان دقیقی اعلام کرد. فصل‌هایی که تئاتر تماشاگر بیشتری دارد فروش ما نیز به نسبت بیشتر است. به نظر می‌رسد اهالی تئاتر خریداران اصلی این کتابفروشی هستند. این مسئله با توجه به تخصصی بودن کتابفروشی منطقی است

آذر اسدی:
تئاترشهر دو کتابفروشی دارد. کتابفروشی تریای اصلی و کتابفروشی تالار چهارسو. مسئول کتابفروشی تریای اصلی که در کنج سالن قرار دارد، علی روزدار است. روزدار خاطره بدی از خبرنگارها ندارد، اما ترجیح می‌دهد در مقابلشان سکوت کند. با روزدار ساعتی به گفت‌‌وگو نشستم اما او دوست ندارد گفت‌وگویی از او منتشر شود. دلیل محکمی برای این که سکوتش را بشکنم ندارم.”دوست نداشتن” از قوی‌ترین برهان‌هایی است که شنیده‌ام. من هم به سکوتش احترام می‌گذارم.
تالار چهارسو سمت چپ تالار اصلی است. پله‌های تالار را پایین می‌روم تا به کتابفروشی برسم. دست راست در ورودی پاتوق کتابفروشی برپاست. ظاهر کتابفروشی این تالار یک میز و صندلی است که دو ردیف کتاب نیز عمود به میز با تکیه بر دیوار روی آن چیده شده‌‌اند. کتابفروشی‌ای که ویترین و قفسه آن یکی است. نمی‌فهمم چرا مسئول کتابفروشی اصرار دارد که نام این کتابفروشی را”فروشگاه و نمایشگاه” بگذارد.
سیامک گل‌سرخی، کارشناس ارشد تئاتر ـ مدرس ـ بازیگر ـ کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون، این‌ها عنوان‌هایی است که روی کارت مسئول کتابفروشی نوشته شده است. گل سرخ هفت سال است که چراغ کتابفروشی را روشن نگه داشته است. او این کتابفروشی را به همراه همسرش اداره می‌کند.
گل‌سرخی درباره شروع کارش در تالار چهارسو می‌گوید:«سال 1377 مجموعه‌ای از کتاب‌های انتشارات نمایش را در این تالار به نمایش گذاشتیم. حدوداً سه ماه بعد با دیگر ناشران نمایشی تهران ارتباط برقرار کردیم تا کتاب‌های آن‌ها را نیز در این مجموعه قرار دهیم.»
کتابفروشی‌های تئاترشهر مخاطبان کمی دارند. اگر خودتان را به صرف یک لیوان چای دعوت کنید و ساعتی را در تریا بگذارنید این را می‌فهمید.
این کتابفروش در خصوص ارتباط خود با ناشران اضافه می‌کند:«ما ابتدا کتاب‌ها را به صورت امانی از ناشران می‌گیریم. بعد از سه ماه یا باید وجه کتاب را پرداخت کنیم و یا باید کتاب‌ها را به ناشر برگردانیم. ولی در بیشتر مواقع چون کتاب در رفت و برگشت آسیب می‌بیند، سعی می‌کنیم کتاب بازگشتی نداشته باشیم.»
گل‌سرخی درباره میزان فروش کتابفروشی می‌گوید:«برای فروش نمی‌توان میزان دقیقی اعلام کرد. فصل‌هایی که تئاتر تماشاگر بیشتری دارد فروش ما نیز به نسبت بیشتر است. به نظر می‌رسد اهالی تئاتر خریداران اصلی این کتابفروشی هستند. این مسئله با توجه به تخصصی بودن کتابفروشی منطقی است.»
این کتابفروش اضافه می‌کند:«از آن جایی که بیشتر کتاب‌های ما تخصصی تئاتر است، طبیعتاً مراجعان ما نیز قشر هنری و به طور خاص تئاتری جامعه هستند و افراد دیگر استقبال کمی نشان می‌دهند.»
گل‌سرخی در خصوص قالب کتاب‌های موجود در این مکان می‌گوید:«کتاب‌های مهم و اصلی بیشتر ترجمه هستند، اکثر این کتاب‌ها تئوری است و عموماً از طرف انتشارات قطره به بازار می‌آید. البته کتاب‌های تالیفی هم کم نداریم، که بیشتر نمایشنامه هستند. کارهایی از محمد رحمانیان، محمد چرمشیر، محمد یعقوبی و نمایشنامه‌نویسان و دیگر».
این کتابفروشی در ایامی خاص به شکل نمایشگاه عمل می‌کند. کتاب‌هایی صرفاً برای نمایش می‌آورد و فروش کتاب‌ها نیز با تخفیف همراه است.
وی درباره برنامه‌های ویژه کتابفروشی ادامه می‌دهد:«در ایام جشنواره‌ها، همایش‌ها و جلساتی که تالارها مخاطبان و مراجعان بیشتری دارند ما نیز تسهیلات ویژه‌ای برای آن‌ها داریم، اعم از به نمایش گذاشتن کتاب‌ها و تخفیف ویژه برای کتاب‌ها. فروش کتاب‌های کتابفروشی راضی کننده نیست. شاید خود اهالی تئاتر نیز ترجیح می‌دهند کتاب‌های مورد نیازشان را از دیگر کتابفروشی‌ها تهیه کنند و هنوز خرید کتاب همزمان با تماشای نمایش جزء عادت‌هایشان نیست.»
گل‌سرخی در خصوص درآمد کتابفروشی اضافه می‌کند:«این شغل منبع درآمد من نیست. من بیشتر در زمینه‌ بازیگری و کارگردانی فعالیت می‌کنم. این جا دل مشغولی من است و درآمد چندانی برای من ندارد. البته یکی از آرزوهایم این است که کار در کتابفروشی، کار دائمی‌ام باشد چون برایم آرامش ذهنی می‌آورد.»