در حال بارگذاری ...
...

حمیدرضا نعیمی«وُیتک» را برای گروه سنی نوجوان می‌نویسد

حمیدرضا نعیمی«وُیتک» را برای گروه سنی نوجوان می‌نویسد

حمیدرضا نعیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه ما فصل تازه‌ای برای نوجوانی به عنوان مرز بین کودکی و جوانی قائل نیستیم از نگارش پنجمین نمایشنامه خود به نام «وُیتک» برای نوجوانان خبر داد.

به گزارش ایران‌تئاتر، حمیدرضا نعیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر از نگارش نمایشنامه‌ای به نام «وُیتِک» برای نوجوانان خبر داد.

حمیدرضا نعیمی درباره فعالیت‌های جدیدش گفت: «پس از اجرای نمایش «فدریک» بیشتر کاری که انجام می‌دهم، مطالعه و نوشتن است. در حال حاضر هم مشغول نگارش یک نمایشنامه به نام «وُیتِک» مختص به نوجوانان هستم.»

او ادامه داد: «این نمایشنامه درباره یک خرس ایرانی و حضور آن در جنگ جهانی دوم است که مدت‌ها بود، ایده آن را داشتم و به تازگی فرصت نوشتن برایم به دست آمد.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: «وُیتِک» پنجمین نمایشنامه من برای نوجوانان است. سه اثر قبلی با عناوین «قصه خوب خدا»، «روزی روزگاری، سگی» و «ماه و ژیار» به چاپ رسیده‌اند. نمایشنامه «نام من روژان است» اثر دیگر من با موضوع کودک و جنگ در حال حاضر توسط آقای مهدی قلعه برای اجرا آماده می‌شود.»

او با بیان اینکه ما برای نوجوانان فصل دیگری قائل نیستیم، درباره اهمیت تولید اثر برای این گروه سنی گفت: «مرز بین نوجوانی و جوانی به شدت نزدیک به یکدیگر است. در نوجوانی مهم‌ترین پرسش‌های فلسفی، روانشناسی، جسمی و .. برای این گروه سنی شکل می‌گیرد و ما هنوز در این زمینه کم کار کردیم. البته این به معنای بالندگی تئاتر کودک نیست و اساسا محروم‌تر از تئاتر بزرگسال ما تئاتر کودک و نوجوان است. در حالیکه در تمام جهان به تئاتر برای این گروه سنی توجه ویژه‌ای دارند.»

نعیمی حوزه تولید اثر نمایشی برای کودکان را سخت‌تر از حوزه نوجوان و جوان دانست و بیان کرد: «فکر می‌کنم توانایی تولید اثر برای کودکان را ندارم. کسانی که در این زمینه فعال هستند کار بزرگی انجام می‌دهند، اما گاهی محتوا و برخوردهایی را شاهد هستیم که مناسب گروه‌های سنی مورد نظر نیست اما باید در نظر داشته باشیم، تئاتر نوجوان می‌تواند نزدیک به اجرای بزرگسال باشد.»

این هنرمند درباره دیگر فعالیت‌های خود بیان کرد: «مطالبی در مورد بازیگری نوشته‌ام و درخواست‌هایی هم برای اجرا به یکی دو سالن نمایشی داده‌ام که هنوز قطعی نشده است و در اولین فرصت که ببینم، کدام یک مورد توافق قرار می‌گیرد در مورد آن صحبت خواهم کرد، اما مثل همه هنرمندان تئاتر، گلایه‌های زیادی از وضعیت موجود دارم.»

او ادامه داد: «متاسفانه کار کردن خیلی سخت شده است و حمایتی از گروه‌های نمایشی صورت نمی‌گیرد. از طرفی دیگر هم اکثر آثار روی صحنه سالن‌های دولتی در حد و استاندارد یک کار حرفه‌ای نیست و همین‌ها باعث دل آزردگی تماشاگران می‌شود. امیدوارم در دوره جدید خیلی سریع‌تر به برنامه‌ای راهبردی و کوتاه مدت دست پیدا کنند تا امید و کمی آرامش به هنرمندان برگردد.»

نعیمی ادامه داد: «در تئاتر بحث اقتصاد موضوع ثانویه است. یعنی ما تا زمانی که حمایت دولت و ردیف بودجه دولت را نداشته باشیم، کم‌‌کم سالن‌های‌مان به جایی برای عرضه آثار دسته چندم تبدیل می‌شود  و رسما تئاتر به این شکل کم رمق و ناتوان خواهد شد.»

این هنرمند که به عنوان دبیر بخش نمایش اولین جشنواره و هم‌اندیشی ملی «حامی» هم فعال است، درباره این رویداد توضیح داد: « جشنواره و هم‌اندیشی ملی «حامی» قرار است به صورت مداوم با موضوع آسیب‌های اجتماعی برگزار شود. متاسفانه انگار دوست نداریم در جامعه نسبت به این موارد صحبت کنیم؛ چراکه یا متهم به سیاه‌نمایی خواهیم شد یا متهم به این خواهیم شد که سوژه به دست بیگانگان می‌دهیم. اما در این رویداد با مشورت قوه قضائیه تلاش شده است تا هنرمندان در این جشنواره آزادانه و راحت آثارشان را به نمایش بگذارند و تعاملی بین هنرمندان به عنوان واسط مردم و مسئولان برای پرداختن بهتر به این مشکلات صورت بگیرد.»

او ادامه داد: «خوشبختانه اکنون ضرورت تعامل با هنرمندان توسط قوه قضائیه احساس شده است تا بی پرده و به دور از هرگونه شعار و سطحی‌نگری به صورت عمیق به دغدغه‌های و آسیب‌های اجتماعی بپردزاند.»

نعیمی در پایان گفت: «خیلی خوب است که جشنواره ها با هزینه خصوصی برگزار شود و ما آنچه به نام بودجه تئاتر داریم، خرج تولید تئاتر کنیم و هنرمندان با آرامش ضمنی بتوانند آثارشان را روی صحنه ببرند و مدام دغدغه مخاطب نداشته باشند.»

گفت‌وگو: نگار امیری