در حال بارگذاری ...

کتاب”تئاتر آسیا” با ترجمه دکتر مجید سرسنگی منتشر شد

کتاب"تئاتر آسیا" نوشته"جیمز. آر. براندون" و با ترجمه مجید سرسنگی به همت انتشارات نمایش منتشر شد. به گزارش سایت ایران تئاتر، این کتاب پس از مقدمه مترجم، مؤلف و مقدمه شامل ۲۰ بخش است و همان طور که از عنوان کتاب پیداست، تئاتر را در ۲۰ کشور آسیایی مورد بررسی قرار گرفته است.

بنگلادش، برمه(میانمار)، کامبوج، چین، هنگ‌کنگ، هند، اندونزی، ژاپن، کره، لائوس، مالزی، نپال، اقیانوسیه، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، سری‌لانکا، تایوان، تایلند و ویتنام، 20 کشوری هستند که در قلمرو قاره آسیا در حوزه تئاتر و در این کتاب مورد توجه قرار گرفته‌اند.
در مقدمه مؤلف در تشریح جزئیات کتاب آمده است:
«...این کتاب طراحی شده تا بتواند توضیحی جامع درباره تحولات نمایش در آسیا و اقیانوسیه و اجراهای موجود امروز در این نواحی ارائه دهد. این مطالب توسط متخصصین یک یا چند ناحیه نوشته شده‌اند و پوشش‌دهنده تئاتر آسیا و اقیانوسیه، از چین در شمال تا اندونزی در جنوب، و از پاکستان در غرب تا پولینزیا در شرق است. شباهت‌های مذهبی و موضوعات مشترک در مقدمه کلی و مدخل بخش اقیانوسیه که پوشش‌دهنده ملانزیا، میکرونزیا و پولینزیا است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بخش اصلی کتاب شامل نوزده ملیت یا کشور است. قسمت‌هایی همچون کامبوج، هند و چین. هر بخش مرکب از عنوان یک کشور اصلی است که پوشش‌دهنده توسعه تاریخی و موقعیت جاری نمایش است. اگر اطلاعات فراوان و نمایش پیچیده باشد، در ادامه آن فهرست راهنما آمده است: مدخل انواع که رپراتوار و خصوصیات اجرایی شکل‌های مهم نمایش را با جزئیات بیشتر شرح می‌دهد.
دسته‌ای از اسامی هنرمندان که شامل بیشتر کشورها می‌شود و اطلاعاتی درباره نمایشنامه‌نویسان مهم، بازیگران و کارگردانان گذشته و حال ارائه شده است. در خاتمه یک کتاب‌نامه برگزیده از نوشته‌های مهم به زبان انگلیسی مربوط به هر کشور آمده است.
 نام کشورها، انواع و نام هنرمندان در هر مدخل به ترتیب حروف الفبا آمده است و به طور کلی ما اشکال ملی را دنبال می‌کنیم. بنابراین به عنوان مثال تبت، شامل بخشی از چین است، در حالی که هنگ‌کنگ و تایوان مدخل‌های کشور هستند. دو استثناء وجود دارد: کشورهای کره شمالی و جنوبی در یک مدخل پوشش داده شده‌اند و کشورهای جزیره‌ای متعدد جنوب اقیانوس آرام، همگی تحت عنوان اقیانوسیه آمده‌اند.
نُه متخصص مهم درباره آسیا و اقیانوسیه در کل کتاب یا بخش‌های مختص کشورها همکاری کرده‌اند...»
گفتنی است این کتاب با همکاری میترا علوی‌طلب، رسول شیرازی، داود عباسی، خاطره بهفر، اشرف میرنظامی و عبدالحسین مرتضوی در بخش ترجمه با تیراژ 2000 و قیمت 10000 تومان منتشر شده است.