بهروز غریبپور:
جشنواره همچون بازار کار برای هنرمند است

بهروز غریبپور استاد و پیشکسوت نمایش عروسکی، جشنواره را همچون بازار کار برای هنرمند میداند که باعث آشنایی گروهها با هم و همکاری بیشتر آنها شود.
به گزارش ایرانتئاتر، بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک با دبیری امیر سلطاناحمدی در حال برگزاری است.
نمایشنامه «شش جوجه کلاغ و یک روباه» نوشته بهروز غریبپور یکی از متون نمایشی است که به صورت مداوم طی سالهای برگزاری این رویداد هنری توسط گروههای نمایشی مختلف روی صحنه میزبان مخاطبان میشود.
حضور این اثر بهانهای شد برای گفتوگو با بهروز غریبپور نویسنده آن.
غریبپور با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از کارهای او بایگانی نشده است؛ گفت: استفاده مستمر از آثار من به این دلیل است که هیچگاه به تولید و نوشتن اثری که امکان ارجاع و پرداختن به آن در سالهای مختلف وجود نداشته باشد، فکر نکردهام.
او ادامه داد: من در زمینه کار با کودکان بر این باور هستم که دست کم گرفتن کودک یعنی بیتوجهی و دست کم گرفتن انسان. نویسنده برای اینکه به این انسان خدمت کرده و تجارب بشری را به او منتقل کند، باید در افسانهها و قصههای شرقی و غربی به این نکته توجه داشته باشد، کدام قصه بر زندگی این انسانهای آینده و مشاغل مختلف تاثیرگذار خواهد بود.
این هنرمند بیان کرد: بنابراین من آثاری چون «شش جوجه کلاغ و یک روباه» را با این هدف نوشتم که ابتدا خودم لذت ببرم و همچنین کودک از خواندن متن و دیدن نمایش آن لذت ببرد. راهحلی که برای این موضوع در نظر گرفتم رفتن به سمت نمایش موزیکال بود. این نمایش یک قصه آموزنده با اندکی درونمایه تراژیک است. در واقع فقط شادمانسازی ظاهری کودک مدنظر نیست و انتقال تجربه در آن اهمیت دارد.
غریبپور گفت: جملات منثور برای کودکان مطلقا پایداری ذهنی ندارد اما زمانی که موزون باشد؛ پایدار خواهد بود.
این کارگردان درباره جدیدترین نمایشنامهاش برای کودکان و نوجوانان توضیح داد: «طلا بلا» متن جدید من و اولین اپرتی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده است و امیدوارم بهزودی شرایط اجرایش فراهم شده و روی صحنه برود. خوشحالی من این است که همواره یک بخش از آثارم چه در ترجمه و چه در نگارش متن مختص به کودکان و نوجوانان است.
او در پاسخ به تصمیمش برای اجرای اپرت «طلا بلا» افزود: من خودم را تنها نمایشنامهنویس نمیدانم به همین دلیل تا زمانی که تجربه اجرای نمایشنامههایم را نداشته باشم، حاضر نیستم آن را به دست دیگران بسپارم.
این کارگردان با اشاره به تبادل تجربه و هنر در جشنوارهها بیان کرد: جشنواره همچون یک بازار کار است و حضور هر اثر در این رویداد هنری تبعاتی دارد. شما زمانی که اثر خود را در این بازار معرفی میکنید؛ دیگران با آن آشنا شده و این موضوع باعث همکاری بیشتر گروههای نمایشی با یکدیگر و یا شناخت نمایشنامهها و اجرای آنها در دیگر شهرها میشود.
او ادامه داد: ما در این تبادل هنری شاهد تنوع استفاده از متون و تنوع اجرایی خواهیم بود. همین کار «شش جوجه کلاغ و یک روباه» که امسال با کارگردانی خانم صلا مرتضوی از اصفهان در جشنواره حضور دارد؛ تنوعی در اجراست و من دعوت میکنم تا تماشاگران به تماشای آن بنشینند و شاهد تنوع اجرای متنی باشند که من در سالهای بسیار دور آن را اجرا کردهام.
غریبپور در پایان گفت: به دلیل حضور «اپرای مولوی» در بخش ویژه جشنواره فرصت تماشای دیگر آثار حاضر در این رویداد هنری را نداشتم. به همین دلیل نمیتوانم قضاوتی درباره روند برگزاری و دیگر آثار داشته باشم اما همچنان بر این باورم که جشنواره باید به جای دو سال یکبار، به صورت سالانه برگزار شود تا بتواند تاثیرات چشمگیرتری در جامعه عروسکی به جا بگذارد.
گفتوگو: نگار امیری