در حال بارگذاری ...
...

کارگردان «سه خواهر»:

جشنواره تئاتر فجر بیشتر برای مخاطب جذاب است

کارگردان «سه خواهر»:

جشنواره تئاتر فجر بیشتر برای مخاطب جذاب است

نگین ضیایی کارگردان نمایش «سه خواهر» معتقد است، حضور گروه‌های مختلف در کنار هم، بیشتر از اینکه منجر به ایجاد ارتباط موثر بین گروه‌ها باشد، برای مخاطب جشنواره جذاب هست چراکه می‌تواند این آثار را در کنار هم ببیند.

به گزارش ایران‌تئاتر، نمایش «سه خواهر» به نویسندگی محمد چرمشیر با کارگردانی نگین ضیایی، کاری از گروه تئاتر واسومانی، چهارشنبه دهم بهمن در چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و  در دو سانس 16 و 19 روی صحنه تالار اصلی مولوی میزبان مخاطبان است. 

ضیایی درباره این نمایش گفت: نمایشنامه «سه خواهر»، نوشته آقای چرم‌شیر بازخوانی نمایشنامه «سه خواهر» به نویسندگی آنتون چخوف است که به لحاظ قصه متعهد به متن این نمایشنامه‌‎نویس روس پیش رفته است.  این اثر داستان زندگی سه خواهر پروزوروف به نام‌های اولگا، ماشا، ایرنا و برادرشان، آندری را روایت می‌کند که در آستانه یک سالگی درگذشت پدرشان هستند و دائما به عزیمت به مسکو، شهری که پیش از این در آن زندگی می‌کردند؛ فکر می‌کنند اما با ازدواج آندری، برادرشان تمام زندگی تغییر می‌کند و رویای برگشت به مسکو هیچ وقت به واقعیت تبدیل نمی‌شود.

او ادامه داد: فرم روایی نمایشنامه آقای چر‌م شیر بسیار متفاوت از فرم متن چخوف است. در متن آقای چرم‌شیر، تمام کاراکترها حذف شدند و فقط سه خواهر پروزوروف هستند که از دل قصه به این نمایشنامه پا گذاشته‌اند و البته کاراکتری به اسم گوینده هم به متن اضافه شده که بخش مهمی از روایتگری را به عهده دارد.

این هنرمند با اشاره به معاصرسازی محتوا به تناسب شرایط اجتماعی حال حاضر افزود: شرایط امروز جامعه ایران، باعث شده که همه آدم‌ها حداقل یک بار به مهاجرت فکر کنند و حتی طبق آمار، در سال‌های اخیر آمار زنانی که قصد مهاجرت از ایران را دارند؛ افزایش پیدا کرده است، این موضوع به لحاظ داستانی بسیار نزدیک به قصه سه خواهر پروزوروف هست. طبیعتا در مراحل طراحی و کل پروسه تمرین  بخشی از تمرکز گروه، نزدیک شدن به زیست معاصر و امروزی جامعه بوده است، به این دلیل که هم قصه برای مخاطب آشنا به نظر بیاید و هم بتوانیم فضای رئالیستی حاکم بر متن چخوف را به اجرای خودمان تزریق کنیم.

ضیایی که با نمایش «سه خواهر» در جدول بخش اجرای نمایش‌های صحنه‌ای چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، گفت: اساسا جشنواره تئاتر فجر، بیشتر از اینکه در ارتقای سطح کیفی آثار موثر باشد به ویترینی از اجراهایی که در طول سال در بدنه تئاتر روی صحنه رفته، تبدیل شده است. چه دوست داشته باشیم و چه نه، باید بپذریریم، رویدادی که در تئاتر جریان‌سازی می‌‌کند، جشنواره تئاتر دانشگاهی است که متاسفانه اکنون سه سال هست که برگزار نمی‌شود.

او در پایان سخنانش گفت: با سازوکار فعلی جشنواره، حضور گروه‌های مختلف در کنار هم، بیشتر از اینکه منجر به ایجاد ارتباط موثر بین گروه‌ها باشد، برای مخاطب جشنواره جذاب هست چراکه می‌تواند این آثار را در کنار هم ببیند. ایجاد ارتباط بین تئاتر پایتخت و استان‌ها، نیازمند بستری دارد که در راستای تولیدات تازه قدم بردارد، نه اینکه گروه‌های مختلف صرفا مخاطب کارهای یکدیگر باشند.