در حال بارگذاری ...
...

داوران بخش بعلاوه جشنواره تئاتر فجر:

بیشتر نمایش‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بودند

داوران بخش بعلاوه فجر جشنواره چهل و سوم از اینکه این بخش امسال به صورت رقابتی برگزار می‌شود، ابراز خوشحالی کرده و بر این باورند که آثار قابل تاملی به رقابت با هم پرداختند.

به گزارش ایران‌تئاتر، سپیده نظری‌پور، شهروز دل‌افکار، امین اشرفی و شاهین چگینی، داوران بخش بعلاوه فجر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که امسال پس از 5 سال وقفه به صورت رقابتی میزبان 21 گروه نمایشی از سالن‌های خصوصی تهران بود، درباره آثار این بخش و داوری آن‌ها گفتند.

آثار بعلاوه فجر از کیفیت بالایی برخوردار بودند

سپیده نظری‌پور با بیان اینکه در بخش بعلاوه فجر بیشتر نمایش‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بودند، گفت: «به جرات می‌توان گفت ۱۰ تا ۱۵ کار قابل تعمق از بین ۲۱ کار شرکت‌کننده وجود داشت. همه گروه‌ها با جدیت و شوق بسیار نمایش‌های‌شان را اجرا کردند.»

او افزود: «در بعضی از آثار، تحلیل درست کارگردان از متن و یک مانیفست تفکری و اجرایی همگن دیده نمی‌شد. در بعضی نمایش‌ها، گاهی بازیگران بازی‌های درخشانی را اجرا می‌کردند اما فقدان کار روی بدن و بیان به شکل حرفه‌ای در بعضی موارد بسیار مشهود بود. طراحی صحنه و لباس و همینطور موسیقی در نمایش‌ها از نظر کیفی با فاصله بسیار زیاد با هم رقابت می‌کردند اما در یک نگاه اجمالی و قیاس با سال‌های گذشته در سطح برتری قرار می‌گرفتند.» 

این داور بخش بعلاوه فجر بیان کرد: «برای انتخاب آثار سعی شد به تمامی ابعاد یک نمایش به عنوان یک اثر تاثیرگذار توجه شود. متون نگاشته شده از منظر نگارش، خلاقیت در طرح موضوع، نوین و مبتنی بر نیازهای تفکری جامعه؛ کارگردانی براساس تحلیل درست از متن، انطباق تحلیلی متن در طراحی اجرا و انعکاس آن در بازیگران توسط کارگردان، خلق لحظات ناب از نظر بصری و عاطفی، اجرایی یکسو و همگن در راستای تحلیل متن، داشتن ریتمی درست و تعامل با تماشاگران مورد بررسی قرار گرفت.»

او افزود: «ضمن اینکه نمایش‌های بخش خصوصی از آنجا که باید مخاطب را از نظر کمی  هم مد نظر داشته باشد، مورد بررسی قرار گرفتند. باید افزود که همه نمایش‌هایی که از نظر کیفی در سطح برتری قرار داشتند، مورد اقبال تماشاگران نیز قرار گرفته بودند.

نظری‌پور با بیان اینکه یکی از نکات برجسته امسال رقابتی شدن بخش بعلاوه فجر بود، گفت: «گروه‌های اجرایی تمایل بسیاری برای ارزیابی شدن از خود نشان دادند. برای همین شور و شوق بسیار برای اجرا کردن در مقابل داوران و همینطور به تماشا نشستن اجراها به همراه داوران در طول جشنواره مشهود بود.»

این هنرمند ادامه داد: «وقتی یک نمایش مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد، یک گروه اجرایی می‌تواند برتری‌ها و کاستی‌های کار خود را بشناسد و در راستای ارتقای سطح کیفی کارهای آینده خود محکی مدنظر داشته باشد. این رقابت همینطور کمک می‌کند که گروه اجرایی به سوی نمایشی ناب سوق داده شود و نه صرفا به نمایشی برای جذب مخاطب به هر قیمتی بپردازد. از طرفی انتخاب شدن یک گروه اجرایی می تواند در افزایش اعتماد به نفس آن گروه موثر باشد.»

او بیان کرد: «همینطور انتخاب نشدن می‌تواند قدرتی برای ارتقا در گروه اجرایی ایجاد کند و همین چالش‌ها روند کیفی اجراها را افزایش می‌دهد.»

نظری‌پور با اشاره به اینکه بخش بعلاوه فجر در سال‌های گذشته مورد کم‌توجهی قرار گرفته بود که دلسردی گروه‌ها را به دنبال داشت، اضافه کرد: «این دلسردی باعث شده تا گروه‌ها بعضا حتی تمایلی برای شرکت در جشنواره نداشته باشند. اما امسال با همراهی، حمایت و همدلی جناب آقای تقیانی‌پور، دبیر محترم جشنواره و همینطور تلاش‌های سازنده آقای نامور، مدیر محترم بخش بعلاوه، گروه‌های بسیاری خواهان شرکت در جشنواره شدند و استقبال شایان تماشاگران و آمادگی سالن‌های اجرایی برای حضور در جشنواره پیامدی قابل توجهی را رقم زد.»

اجراهایی که داوران را غافلگیر کرد

امین اشرفی، دیگر داور این بخش بیان کرد: «آثار بخش بعلاوه فجر از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند و به معنای دقیق‌تر اغلب نمایش‌ها از نظر کیفی سطح بالایی داشتند و تعدادی از آن‌ها بنده و دیگر داوران این بخش را غافلگیر کرد که در نهایت در انتخاب و داوری بسیار سخت به تصمیم رسیدیم.»

او ادامه داد: «اغلب جوانان سخت‌کوش تلاش کرده بودند بدون تن دادن به نگاه‌های سخیف و با کار گروهی و تمرین، اجراهای یکدست و جذابی را روی صحنه در معرض دید تماشاگران بگذارند.»

به گفته این هنرمند، نباید حضور داود نامور، دبیر این بخش را که باعث حضور و همراهی آثار انتخاب شده از میان ۱۲ تماشاخانه‌ حاضر در این رویداد بود، نادیده گرفت.

این داور بخش بعلاوه فجر بیان کرد: «با توجه به اینکه نمایش‌هایی که اجرا در تماشاخانه‌های خصوصی را برمی گزینند در ماهیت تولیدی کمی متفاوت با تماشاخانه‌های دولتی هستند برای شخص بنده، توجه به محتوای برخواسته از دغدغه و همچنین پرداخت‌های فرمی اهمیت ویژه‌ای داشت. در بعضی از کارها، آثار تمرین و ممارست گروهی به خوبی مشهود بود.»

او با بیان اینکه بازگشت مجدد بخش بعلاوه فجر به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و رقابت بین تماشاخانه‌های خصوصی که بخش مهم و غیرقابل انکار تئاتر کشور هستند، شور و اشتیاق فراوانی را به جشنواره افزوده بود، ادامه داد: «قطعا استمرار همین روال در سال‌های آتی موجب رونق و جذب تماشاگران بیشتر به سالن‌های نمایش خواهد شد. علاوه بر این امیدوارم سال آینده زودتر حضور این بخش قطعی شود تا شرایط بهتری برای گروه‌ها در جشنواره ایجاد شود.»

اشرفی گفت: «قطع به یقین اگر گروه‌های نمایشی مختلف از  یک سال قبل اطمینان داشته باشند که می‌توانند در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کنند انگیزه مضاعف پیدا می‌کنند و همین امر بر ارتقای کیفی نمایش‌ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت.»

او در پایان بیان کرد: «از دبیر محترم جشنواره خیرالله تقیانی پور برای همراهی جانانه‌اش و مدیرکل هنرهای نمایشی آقای اتابک نادری کمال تشکر را دارم و همچنین خداقوت می‌گویم به همکاران بزرگوارم، داوران بخش بعلاوه فجر که در فضایی بسیار تخصصی و البته با دشواری‌های بسیار در انتخاب آثار در کنارشان تجربه‌ای به یادماندنی کسب کردم.»

احیای دوباره و رقابتی شدن بعلاوه فجر گام مثبت برای معرفی نسل جوان

شهروز دل افکار، نیز با بیان اینکه جشنواره فرصت خوبی است که هنرمندان خود را در ورطه رقابت قرار دهند، اظهار کرد: «از گذشته جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی و سایر رویدادهایی از این دست انگیزه‌ای برای کار کردن به وجود می‌آورد. ماحصل هر جشنواره معرفی هنرمندان و استعدادهای جدید در بخش‌های مختلف کارگردانی، بازیگری، نمایشنامه‌نویسی، طراحی و ... است. با این نگاه قطعا رقابتی شدن بخش بعلاوه فجر نیز در مسیر شناخته شدن و معرفی نسل جدید بی‌تاثیر نخواهد بود.»

او ادامه داد: «رقابتی شدن و احیای دوباره بخش بعلاوه فجر اتفاق تاثیرگذار و مثبتی است. ما در این مدت شاهد آثار خوبی در این بخش بودیم. تئاتر باید حمایت شود و این بهترین موقعیت برای حمایت از آثاری است که در بخش خصوصی روی صحنه می‌روند.»

این هنرمند بیان کرد: «برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر باید این رویدادها ادامه‌دار و مستمر باشد. به شخصه با وجود اینکه درگیر تمرین و اجرا بودم، دوست داشتم تا در این داوری حضور داشته باشم تا بتوانم با گروه‌های جوان برای بهتر دیده شدن، تلاش‌شان همراه باشم. امیدوارم که این رویداد در سال‌های بعد گسترده‌تر برگزار شود تا امکان معرفی هنرمندان بیشتری به جامعه تئاتری کشور وجود داشته باشد.»

شهروز دل‌افکار با بیان اینکه ما اهالی تئاتر این هنر را دوستداریم و هر روز برای بهتر شدن آن تلاش می‌کنیم، گفت: «در این مدت شاهد آثار و چندین اجرای ارزشمند، تمرین شده با بازی‌های خوب روی صحنه تئاتر بودیم که دنیایی جدید و جذاب را با هنر تئاتر برای تماشاگران ساخته بودند.»

رقابتی شدن بعلاوه فجر تاثیر مثبتی در فرآیند تولید تئاتر دارد

شاهین چگینی، دیگر داور این بخش بیان کرد: «خوشبختانه در بخش بعلاوه فجر شاهد آثار خوبی بودیم که کار داوری را از نظر انتخاب سخت می‌کرد. این رویداد برآیند تلاش یکساله تماشاخانه‌های خصوصی بود و از آنجاکه معرفی آثار به این بخش از طرف مدیران سالن بود، در واقع ما داور آثار برگزیده هر سالن نمایشی بودیم.»

او ادامه داد: «انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی با تمام بضاعت خود در این رویداد حضور نداشتند، چراکه تعدادی از سالن‌های ما درگیر اجراهای عمومی‌شان بودند و امکان همراهی در این بخش برای‌شان فراهم نشد.»

داور بخش بعلاوه فجر افزود: «امیدوارم که بخش بعلاوه فجر در دوره‌های بعد ادامه و استمرار داشته باشد و اطلاع‌رسانی زودهنگام آن باعث شود تا تمامی سالن‌های خصوصی در این رویداد شرکت کنند. قطعا با حضور دیگر سالن‌ها ما شاهد آثار بیشتر و بهتری خواهیم بود و کیفیت جشنواره طبیعتا بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد.»

چگینی با اشاره به رقابتی شدن بخش بعلاوه فجر بیان کرد: «قطعا رقابتی شدن این رویداد برای شرکت‌کنندگان انگیزه زیادی ایجاد کرد و ما شاهد شور و حال مضاعف گروه‌های نمایشی بودیم. پیش از این قرار بود تنها  3 اثر برتر معرفی شوند اما خوشبختانه آقای تقیانی‌پور، دبیر محترم چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با درخواست ما برای افزایش جوایز موافقت کردند. ما اکنون 5 جایزه کار برگزیده، کارگردانی، نمایشنامه، بازیگری زن و بازیگری مرد را خواهیم داشت.»

او ادامه داد: «قطعا رقابتی شدن بعلاوه فجر، کیفیت آثار را تغییر خواهد داد و فکر می‌کنم تاثیر مثبتی در فرآیند تولید تئاتر خواهد گذاشت که امیدوارم ادامه‌دار باشد.»

این داور بخش بعلاوه فجر بیان کرد: «گرفتن یک جایزه از هیات داوران نه لزوما به معنای برتری یک اثر نسبت به سایر آثار است و نه جایزه نگرفتن می‌تواند نشانه ضعف اثر باشد. باید در نظر داشته باشیم بخشی از قضاوت به سلیقه داوران باز می‌گردد چنانکه با تغییر داوران ممکن است، آثار برگزیده نیز تغییر کند. به شخصه تلاش کردم به آثاری توجه شود که برآیندی از شرایط اجتماعی را بازنمایی کنند چراکه به هر حال بخشی از رسالت تئاتر همین است که فرزند زمانه‌اش باشد و بتواند بازنمایی اتفاقاتی باشد که دغدغه هنرمند و تماشاگر به هم نزدیک شود.» 

او در پایان گفت «البته ما شاهد آثاری بودیم که صرفا به بازنمایی شرایط اجتماعی بدون توجه به عنصر مهم خیال به عنوان بخش قابل تاملی در هنر تئاتر پرداخته بودند. باید در نظر داشت که ما اگر وضعیت تیره‌ای را می‌بینیم، می‌توانیم رویا یا خیالی از رهایی و بن بست را نیز به کمک هنر تئاتر برای آن متصور شویم. سعی کردیم به آثاری بها بدهیم که عنصر خیال در آن‌ها دیده شده بود. امیدوارم که همه شرکت‌کنندگان از داوری راضی باشند چراکه سعی کردیم بدون جانبداری داوری صورت بگیرد و آثار با جمع‌بندی داوران بدون دخل و تصرفی از سوی دیگران شکل گرفت.»

بخش بعلاوه فجر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوم تا دهم بهمن با مدیریت داود نامور برگزار شد.