در حال بارگذاری ...

مهمانان خارجی جشنواره از بازار تئاتر ایران می‌گویند

رحیم عبدالرحیم‌زاده: هدف عمده بازار تئاتر، جذب مدیران خارجی و برقراری ارتباط گسترده با تئاتر دنیاست تا دروازه‌های جدیدی برای بین‌المللی شدن به روی گروه‌های ایرانی گشوده شود.

به همین مناسبت برخی از این میهمانان خارجی به سوالات خبرنگار سایت ایران تئاتر درباره بازار تئاتر ایران پاسخ گفتند. بد نیست اشاره کنیم که زحمت ترجمه این گفت‌وگوها برعهده "مژده ثامتی" بوده است.

***
نیکلاس هلبلینگ: فرصتی برای تبادل نظر
"نیکلاس هلبلینگ" کارگردان و دراماتورژ سویسی است که آثارش را در کشورهایی چون سوئیس، آلمان و اتریش به صحنه برده، بازار تئاتر را فرصتی برای تبادل ایده و نظر خواند و گفت: من تازه به ایران رسیده‌ام و فرصت نکرده‌ام نمایشگاه را به دقت ارزیابی کنم؛ اما براساس آنچه تاکنون دیده‌ام، باید بگویم بسیار خوب است که تعدادی آدم خلاق دور هم جمع شده‌اند و این منجر به اتفاقات خوبی خواهد شد.
اشتفان وایلند: همزمانی بازار با جشنواره
"اشتفان وایلند" آلمانی که با نمایش "آخرین پر سیمرغ" در جشنواره حضور دارد، کارگردان گروه تئاتر مارین باد است. آنچه وایلند را در بازار مجذوب خود کرده بود همزمانی بازار با جشنواره است.
وایلند در این باره به خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت: در بازارهای دیگری حضور داشته‌ام؛ اما این بازارها مستقل و خارج از جشنواره‌ها بوده‌اند و این ایده که بازار همزمان با جشنواره و در قالب آن برگزار می‌شود، ایده بسیار خوب و جذابی است.
وایلند بازار تئاتر ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اینکه ایرانی‌ها همدیگر را می‌بینند و با خارجی‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، اتفاق بسیار خوبی است و بازتاب مثبتی در آینده خواهد داشت.
برایان دولی: تجمیع افکار متنوع
"برایان دولی" داور کانادایی جشنواره بیست و هشتم است. او که نخستین بار است در ایران حضور دارد ویژگی اصلی بازار تئاتر ایران را تنوع آن دانست و گفت: برایم بسیار جالب بود که در ایران چنین ایده‌ای اجرا شده تا فکرهای مختلف، راجع‌ به تئاتر در یک محل جمع شوند. این امر به مهمانان خارجی این امکان را می‌دهد که چیزهای جدید و متنوعی از فرهنگ ایرانی ببینند.
دولی افزود:‌ وجود این بازار به ایرانی‌ها کمک می‌کند که  بدانند چه جایگاهی در فرهنگ جهان دارند.
پییردامینگر: آغاز یک مرحله جدید
"پییردامینگر" آلمانی کارگردان تئاتر کودک است و سابقه زیادی در همکاری با تئاتر ایران دارد. او بازار تئاتر را آغاز یک مرحله جدید در این همکاری‌ها دانست و گفت: من هر چند قبلاً با تئاتر ایران همکاری داشته‌ام اما این بازار را یک مرحله جدید برای تبادل اطلاعات، افکار و تجارب تئاتر می‌دانم.
دامینگر همچنین گفت: در آلمان در اینگونه بازارها، گروه‌ها خود و آثارشان را ارائه می‌دهند و برای قضاوت در مورد آن‌ها باید فاصله‌ای زمانی طی شود. در بازار ایران هم به همین منوال باید یک فاصله زمانی طی شود تا بتوان در مورد آن به قضاوت نشست؛ اما به هر حال گام بسیار خوبی برداشته شده است.
راجر مک‌کن: بازاری برای تجربه و یادگیری
"راجر مک‌کن" انگلیسی بار سوم است که به ایران می‌آید تا کارگاه‌هایی در رابطه با مدیریت و بازاریابی تئاتر برپا کند. او این بازار را فرصتی برای کسب تجربه در این زمینه در ایران خوانده و گفت: بازارهای تئاتر در این چند ساله و در تمام دنیا رشد قابل توجهی داشته‌اند و در تمام دنیا مجریان این بازارها در حال کسب تجربه و یادگیری هستند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
مک‌کن افزود: از مشکلات بازار تئاتر ایران این است که به جای شکل نمایشگاهی، با حالت بازاری روبرو می‌شویم؛ چرا که گروه‌ها بدون شناخت مهمان و علایق و سلیقه‌های او، وی را به غرفه خود دعوت می‌کنند و این چندان رویه درستی نیست.
مک‌کن در پایان گفت: اما ایده بازار تئاتر، ایده بسیار خوبی است؛ چرا که قبلاً فرصتی برای دیدار با گروه‌ها وجود نداشت؛ اما بازار این فرصت را فراهم کرده که با گروه‌ها دیداری داشته باشیم. به هر حال بازار تئاتر سوای کاستی‌های احتمالی، تجربه خوبی برای تئاتر ایران است. تجربه‌ای که تبعات خود را در بلند مدت نشان خواهد داد.