گزارشی در حاشیه تمرین نمایش”مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین”
گلی مقیسه: بهرام بیضایی پس از انقلاب، برای پنجمین بار یک نمایش از دست نوشتههای خود را به صحنه میآورد. در آغاز انقلاب، بیضایی مرگ یزدگرد را در نقد و فروپاشی نظام سلطنتی ساسانیان و سر به نیست شدن یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ...
گلی مقیسه:
بهرام بیضایی پس از انقلاب، برای پنجمین بار یک نمایش از دست نوشتههای خود را به صحنه میآورد. در آغاز انقلاب، بیضایی مرگ یزدگرد را در نقد و فروپاشی نظام سلطنتی ساسانیان و سر به نیست شدن یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ایرانی پیش از ورود اسلام اجرا کرد.
او سالها از صحنه تئاتر دور بود تا این که در سال 76 با نمایش ”بندار بیدخش” و پس از آن”بانو آئویی” فرصتی برای بیان ایدههایش در صحنه تئاتر پیدا کرد. بیضایی سپس در سال 82 با نمایش”شب هزار و یکم” در سه اپیزود به مساله خرد در سه دوره باستان، پس از اسلام و دوره رنسانس فکری(قاجار) پرداخت.
هم اینک با نمایش”مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین” از دل تاریخ به دنیای معاصر آمده تا از نزدیک درباره مسایل امروز ما ـ ایرانیان ـ نقد و گفتوگو ایجاد کند. او یکی از درامنویسان و کارگردنان ایرانی است که در تمامی آثارش در نقد و رد تکگویی و پرداختن به گفتوگو و نقادی برای رسیدن به خرد و اندیشه ناب و سازندگی فردی و اجتماعی تاکید کرده است.
خبرنگار سایت ایران تئاتر برای تهیه گزارشی از تمرینهای بیضایی بارها با دستیاران او و خودش در تماس بود، سرانجام موفق شد او را از نزدیک دیدار کند اما بیضایی تا قبل از شروع اجرا چندان تمایلی برای ارایه گزارش از اثر جدیدش را ندارد.
تالار اصلی
تئاترشهر، صبح یکی از همین پنجشنبهها، تالار اصلی. به رغم این که چند بار تلفن کردهام اما باز هم راضی نشد درباره کار گفتوگو کند. افشین هاشمی، دستیار دوم بهرام بیضایی هم نمیتواند او را برای مصاحبه متقاعد کند.
با این حال سری به محل تمرین گروه نمایش زدم. داخل تالار اصلی شلوغ است، علاوه بر بازیگرانی که در نمایش نقش دارند، عدهای دیگر نیز روی صندلیهای تالار اصلی نشستهاند. اما قرار بوده است”سر تمرین مهمان نباشد!” .
زمان استراحت است و بازیگران به بیرون از سالن میروند. مژده شمسایی، علی عمرانی، حسین محباهری و...
تمرینات نمایش”مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین” به صورت فشرده در فرهنگسرای نیاوران و تئاترشهر صورت میگیرد.
تمرینات که از اول خرداد ماه شروع شده است، شش روز در هفته از ساعت 30/9 صبح تا 5 بعد از ظهر در دو نوبت با بازیگران متفاوت انجام میشود.
فرهنگسرای نیاوران
دوباره به سراغ بیضایی میروم و این بار فرهنگسرای نیاوران...
باز هم سرش شلوغ است و نمیخواهد حرفی بزند. با اصرار قبول میکند 15 دقیقه آن هم موقع استراحت صحبت کند. باز هم علی عمرانی و مژده شمسایی سر تمرین هستند و هر کدام در حال از بر کردن متن.
وقتی از بیضایی راجع به متن میپرسم، میگوید:«این یک داستان امروزی است. موضوع مرموزی نیست. فقط ترجیح میدهم وقتی اجرا شد درباره آن صحبت کنم. »
تا کی تمرینات ادامه دارد؟
:« تا شب اول اجرا هفتم تیر ماه، تمرینات ادامه خواهد داشت.»
چرا حاضر نیستند راجع به نمایشنامه صحبت کنید؟
: « نمایش باید دیده شود نه راجع به آن صحبت کرد.»
موسیقی نمایش، طراحی صحنه و لباس کار در چه وضعیت است؟
: « موسیقی به عهده محمدرضا درویشی است و مدیر هنری کار محسن شاهابراهیمی، اما هنوز هیچ چیز آماده نشده است.
16نفر در صحنه(بازیگر) و 14 نفر پشت صحنه با بهرام بیضایی همکاری میکنند.»
اسامی بازیگران :
مژده شمسایی، علی عمرانی، سیدمهرداد ضیایی، مهرداد ضیایی، حسین محباهری، مهدی میامی، مریم بوبانی، فهمیه رحیمنیا، علی یداللهی، ماهگل مهر، علی اولیایی، علاء محسنی، رضا افشار و صادق ملکی.