محمود فرضینژاد:
«کارآوا» از دل فرهنگ گیلان بیرون آمده است

photo_2025-07-17_12-06-21

photo_2025-07-17_12-05-47

photo_2025-07-17_12-06-29
محمود فرضینژاد نمایش «کارآوا»که یک سال کار کشاورزی مردم گیلان را با ترکیبی از موسیقی و حرکت به نمایش در آورده است در فستیوال بین المللی تئاتر «هایفست» ارمنستان اجرا کرد.
به گزارش خبرنگار ایرانتئاتر در گیلان؛ محمود فرضینژاد از هنرمندان برجسته نمایشهای آیینی و سنتی ایران، نمایش «کارآوا» را در رشت روی صحنه برد.
فرضینژاد که از هنرمندان شناخته شده موسیقی فولکلور ایران است و اجراهای متعدد بینالمللی در کارنامه خود دارد به واسطه تجربه اجرایی در نمایشهای آیینی سنتی هربار کنسرتهای خود را با نمایش آیینی تلفیق کرده و آثاری بدیع خلق میکند که مورد توجه هنر دوستان داخلی و خارجی قرار میگیرد.
او از سال ۱۳۶۷ با تئاتر دانشآموزی مقطع ابتدایی شروع به کار و در سال ۱۳۸۰ گروه تئاتر و موسیقی «دیلمون» ر تاسیس کرد و همزمان با تاسیس انجمن نمایش شهرستان سیاهکل در سال ۱۳۸۰ تا کنون مسئولیت این انجمن را بر عهده دارد.
او که غالب کارهایش تئاتر میدانی، محیطی، خیابانی و بازآفرینی آیینها، افسانهها و اسطوره های گیل و دیلم بود، علاوه بر اجراهای عمومی، در فستیوالهای بزرگ ایران و خارج از کشور در سمت طراح،نویسنده و کارگردان حضور داشت.
او تجربه ۹ دوره حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر ایران، ۸ دوره فستیوال بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان، 4 دوره فستیوال تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان و اجرا در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا ،اسپانیا ،عراق، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، قرقیرستان ،عمان، رومانی، ونزوئلا، یونان و تاجیکستان را در کارنامه هنری خود دارد.
فرضی نژاد که خود را دغدغهمند فرهنگ گیلان دانسته و سابقه چندین سال پژوهش درباره فرهنگ عامهگیلان را دارد، میگوید: «تصمیم گرفتم روی قطعات موسیقی فولکلور که در بین ساکنین دشت کوهپایه و کوهستان بسیار با اهمیت و کاربردی است، کار کنم . مجموعه این قطعات به «کارآوا» معروف هستند که یعنی کار و موسیقی دو رکن بسیار مهم در روزمرگی و معیشت مردم محسوب میشود و اکثر این آواها از دل قصه بیرون میآید یعنی آواها و نواهایی که قصه محور بودند.
او که کار هنری بدون چالش را بدون ارزش میداند در ادامه میگوید: «به این شکل کار کردن عادت کردیم، تولید تا اجرا و پس لرزهای پس از اجرا، یک کارگردان شهرستانی باید جای چندین نفر در پستهای مختلف تولید تئاتر کار کند. حتی جارو زدن سالن و جمع کردن زباله های پس از آنتراکت.»
او میگوید: «ما تمام تلاش خود را میکنیم تا مخاطب راضی باشد و با توجه به وضعیت اجتماعی و سلیقه جامعه که تحت تاثیر محتوای فضای مجازی قرار گرفتند باید تلاش بیشتر و خلاقیت و نوآوری بیشتری به خرج داد تا تماشاگر به سالن نمایش بیاید و این وظیفه ماست.»
محمود فرضی نژاد در پاسخ به سوال که آیا مخاطب از اثر نمایشی شما راضی است یا نه پاسخ میدهد: «اگرجوابم روی منطق استوار باشد باید بگویم امیدوارکننده است، سلیقه و حسادت دو رکن اساسی در اهالی هنر امروزی هستند، بهترین کار را هم روی صحنه ببرید یا نمیبینند یا نگاه خودشان را میخواهند حقنه کنند. اما من همیشه به آینده امیدوار هستم.»