داوران هفدهمین جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران مطرح کردند:
نقطه قوت تئاتر شهرستانها، شور و اشتیاق است

نقطه قوت تئاتر در شهرستانها شور و اشتیاق است 4

نقطه قوت تئاتر در شهرستانها شور و اشتیاق است 3
داوران بخش صحنهای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران؛ شور و اشتیاق به اجرای تئاتر را نقطه قوت تئاتر در شهرستانها دانستند.
به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان شرقی، هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران (قرهداغ)، با اجرای ۱۶ نمایش صحنهای، ۱۲ نمایش خیابانی، ۳ نمایش بینالمللی و ۳ نمایش آیین سنتی به پایان خود نزدیک شد.
وحیدآقاپور، عضو هیئت داوران جشنواره ارسباران در آخرین روز این جشنواره با انتقاد از کمبود شدید امکانات سختافزاری تئاتر شهرستانها گفت: کیفیت نمایشهای راهیافته به جشنواره قابلقبول است اما کمبود و گاهی نبود امکانات همهجانبه در این حوزه باعث پایین آمدن سطح اجراها میشود.
وی افزود: ارتقای سطح کیفی آثار تئاتری در استانها و شهرستانها، با جدی گرفتن بحث آموزش، برگزاری سفرهای ویژه هنری، عرضه آسان فیلم تئاترها و ... امکانپذیر خواهد شد.
آقاپور تاکید کرد: با شور و اشتیاقی که اهالی تئاتر شهرستانها برای کار کردن دارند، برگزاری جشنوارهها محفلی برای ایجاد انگیزه و تبادل هنری است اما بدون شک مسئولان مربوط باید و باید تمهیدات جدی و ویژهای در حوزه سخت افزار بیاندیشند.
بر اساس این گزارش، شیوا مکینیان، داور جشنواره ارسباران نیز در خصوص کیفیت برگزاری اظهار کرد: از نظر کیفیت آثار، جشنواره در سطح خوبی برگزار شد و انتخابها نشان میداد که دقت و توجه ویژهای در گزینش کارها وجود داشته است.
وی ادامه داد: با این حال، از نظر سالن و امکانات رفاهی برای شرکتکنندگان شرایط چندان مطلوب نبود و شاید اگر زیرساختها و تجهیزات اجرایی در سطح بهتری فراهم میشد، تجربه حضور در جشنواره برای هنرمندان کاملتر و تأثیرگذارتر میبود.
مکینیان همچنین گفت: بدون شک مرکزگرایی و پایتختگرایی تأثیر مستقیمی بر کیفیت و جریان تئاتر در کشور داشته است چرا که از یک سو تمرکز امکانات، بودجه، سالنهای استاندارد و رسانهها در پایتخت باعث شده بخش بزرگی از تولیدات جدی و جریانساز در تهران شکل بگیرد و هنرمندان شهرستانی نیز برای دیدهشدن ناچار به مهاجرت به مرکز باشند.
وی افزود: این امر در کوتاهمدت میتواند کیفیت آثار عرضهشده در پایتخت را بالا ببرد، اما در بلندمدت موجب عدم توازن میشود در نتیجه ظرفیتهای خلاقانهی مناطق مختلف به حاشیه رانده میشود، استعدادهای بومی فرصت شکوفایی کامل پیدا نمیکنند و تنوع فرهنگی که میتوانست غنای بیشتری به تئاتر ملی بدهد، کمرنگ میشود.
شیوا مکینیان در پایان تأکید کرد: راه برونرفت از این جریان سرمایهگذاری در سالنها و جشنوارههای منطقهای، و ایجاد شبکههای واقعی تبادل بینمرکز و پیرامون است تا کیفیت تئاتر به جای تمرکز، به توزیع متوازن برسد.
این گزارش میافزاید، آرش فلاحتپیشه عضو هیئت داوران هفدهمین جشنواره تئاتر ارسباران نیز ضمن انتقاد از کمبود امکانات موجود در شهرستانها به لزوم آموزش اشاره کرد و گفت: ایجاد فضای جدی برای آموزش، احداث سالنهای استاندارد برای اجرای تئاتر و ایجاد فضای سختافزاری و نرمافزاری مناسب، میتواند در ارتقاء کیفیت تئاتر تأثیر بسزایی داشته باشد.
وی تأکید کرد: همین کمبود امکانات و نبود شرایط لازم برای اجرای تئاتر است که اغلب هنرمندان را ناچار به مهاجرت به پایتخت میکند، پس اگر امکانات فراهم شود بدون شک هنرمندان نیز به شهرهای خود بازمیگردند و با انتقال آموختههای خود، مسیر را برای پیشرفت و توسعه فعالیت گروههای شهرستانی فراهم کنند.
فلاحتپیشه خاطرنشان کرد: دغدغه و همت مسئولان اصلیترین برای حل مشکلات و کمبودها لازمهی ارتقاء و توسعهی تئاتر در شهرستانهاست.
هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قرهداغ) از 11 تا 15 شهریور؛ به میزبانی شهرستان اهر پایتخت تئاتر کوتاه ایران و شهر خلاق هنرهای نمایشی کشور درحال برگزاری است.