در حال بارگذاری ...
...

نشست خبری انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی برگزار شد؛

باید به سمت تشکیل آکادمی نمایشنامه‌نویسان برویم

نشست خبری یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با حضور خبرنگاران، اهالی رسانه و جمعی از اعضای کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر و مسئولان بخش‌های مختلف جشنواره برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران صبح روز دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست، خبرنگاران و اهالی رسانه به همراه جمعی از اعضای کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر و مسئولان بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتند.

از جمله حاضران در نشست می‌توان به آرام محضری، رئیس کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان، رحیم رشیدی‌تبار، دبیر رویداد، میترا کریم‌خانی، دبیر اجرایی بخش نمایشنامه‌های تئاتر عروسکی، سیدحسن حسینی، دبیر اجرایی بخش آکادمی نمایشنامه‌نویسی، مریم یاسین‌زاده، دبیر اجرایی بخش نمایشنامه‌های اجراشده، کاظم پورمهدی، مسئول روابط عمومی کانون و فرشید قلی‌پور، سخنگوی کانون اشاره کرد.

فرشید قلی‌پور، سخنگوی کانون نمایشنامه‌نویسان، در ابتدای نشست با اشاره به سابقه و اهمیت این جشن گفت: «ما به اختصار این برنامه را جشن ادبیات نمایشی می‌نامیم اما عنوان کامل آن انتخاب آثار برتر نمایش ایران است. این رویداد اکنون در یازدهمین دوره خود قرار دارد و به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق نمایشنامه‌نویسی کشور شناخته می‌شود. سال گذشته به دلیل کرونا وقفه‌هایی ایجاد شد، اما امسال با نظم و انسجام بیشتری پیش رفته‌ایم و اکنون در خدمت شما اصحاب رسانه هستیم.»

او افزود: «این جشنواره گستره‌ای ملی دارد و از سراسر کشور آثار پذیرفته می‌شود و آیین پایانی هر سال در روز پنجم دی‌ماه برگزار خواهد شد که همزمان با زادروز استاد بهرام بیضایی و سالروز درگذشت استاد اکبر رادی است. بنابراین آیین پایانی یازدهمین دوره نیز در پنجم دی‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.»

قلی‌پور سپس به تحولات این دوره اشاره کرد: «اضافه شدن بخش نمایشنامه‌های عروسکی با دبیری میترا کریم‌خانی، اضافه شدن بخش نمایشنامه‌های تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مهدی قلعه و اختصاص یک بخش ویژه به آثار اعضای کانون که به شکل آکادمی برگزار می‌شود و در آن تمامی اعضا به آثار رای می‌دهند.»

او یادآور شد که همچنان دو بخش پرطرفدار دیگر شامل نمایشنامه‌های اجراشده و چاپ‌شده برگزار می‌شوند و انتظار استقبال گسترده از این بخش‌ها وجود دارد.

آرام محضری، رئیس کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان، ابتدا از خبرنگاران قدردانی کرد و گفت: «شرایط امروز چندان امیدوارکننده نیست و منابع مالی محدود است، اما حضور شما نشان‌دهنده تعهدتان به فرهنگ و هنر است. هر روز شرایط برای نهادهای صنفی دشوارتر می‌شود و منابع موجود مدام محدودتر می‌شود. با این وجود، ده دوره گذشته جشن برگزار شده و این خود جای قدردانی دارد.»

محضری افزود: «در این دوره تقریباً منابع مالی مشخصی نداریم، اما امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی خانه تئاتر و کانون، جشن را با کیفیت مطلوب برگزار کنیم. مهم‌ترین وظیفه ما حرکت به سمت تشکیل آکادمی نمایشنامه‌نویسان است تا داوری متون ادبیات نمایشی در ساختاری پایدار و حرفه‌ای شکل گیرد.»

رحیم رشیدی‌تبار، دبیر جشن، گفت: «این نشست فرصتی است برای اطلاع‌رسانی دقیق درباره روند اجرایی جشن و تعامل با اصحاب رسانه. یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران فرصتی است برای بازنگری در ساختار اجرایی و برگزاری فرآیند داوری منصفانه و شفاف.»

او افزود: «برای نخستین بار در برخی بخش‌ها ساختار داوری تغییر کرده و معیارهای اصلی شامل اصالت اثر، انسجام ساختاری، خلاقیت در روایت و تأثیرگذاری اجتماعی است. تأکید ما بر انتخاب آثاری است که هم از نظر فنی و هم فرهنگی ارزشمند باشند.»

رشیدی‌تبار درباره برنامه‌های جانبی جشن گفت: برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی از ۱ تا ۴ دی‌ماه، دومین کنفرانس نمایشنامه‌پژوهشی همزمان با جشن و آیین پایانی در پنجم دی‌ماه و تقدیر از استاد اسماعیل خلج و اهدای تندیس نمایشنامه‌نویس به دو نفر از فعالان این عرصه.

او همچنین درباره حمایت‌های مالی و اسپانسرها توضیح داد: «در دوره‌ای که استاد بهزاد فراهانی دبیر جشن بودند، تفاهم‌نامه‌ای با مرکز هنرهای نمایشی منعقد شد و کمک مالی قابل توجهی ارائه شد که معادل امروز چند میلیارد تومان می‌شود. با این حال، در دوره‌های بعدی حمایت‌ها گاه قطره‌چکانی بود. در این دوره نیز با رئیس مرکز هنرهای نمایشی و هیئت مدیره خانه تئاتر جلساتی داشتیم و قول حمایت داده شده است. این جشنواره مستقل و مبتنی بر دل‌سپردگی برگزار می‌شود و همین شفافیت و استقلال باعث شده به مهم‌ترین رویداد در حوزه نمایشنامه‌نویسی بدل شود.»

رشیدی‌تبار تأکید کرد: «با ناشران مختلف رایزنی کرده‌ایم و خوشبختانه استقبال خوبی شده است. امسال از سه ناشر تقدیر می‌کنیم که پای انتشار نمایشنامه ایستاده‌اند.»

او افزود: «یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره، توجه به آثار شهرستان‌هاست. حتی اگر نمایشی در شهرستانی کوچک اجرا شده باشد، فرصت حضور در بخش نمایشنامه‌های اجراشده را خواهد داشت. در حوزه چاپ کتاب هم هیچ محدودیتی برای شهرستان‌ها وجود ندارد.»

میترا کریم‌خانی، دبیر اجرایی بخش نمایشنامه‌های عروسکی، گفت: «امسال این فرصت فراهم شد تا با مشارکت در جشن، به بدنه‌ی نحیف نمایش ایران کمک کنیم و آرشیوی از نمایشنامه‌های عروسکی شکل گیرد. محدودیت حضور آثار چاپ شده یا اجرا شده برداشته شده، اما اولویت با آثاری است که تاکنون ارائه نشده‌اند.»

مریم یاسین‌زاده، دبیر اجرایی بخش نمایشنامه‌های اجراشده، گفت: «تئاتر محدود به پایتخت نیست و آثار بسیار درخشانی از شهرستان‌ها وجود دارد. تمام تلاش ما جذب حداکثری، به‌ویژه از شهرستان‌هاست و حتی اگر کسی فراخوان رسمی را نبیند، شخصاً او را مطلع می‌کنیم. هدف ما دیده شدن آثار و تشویق هنرمندان شهرستانی است.»

سیدحسن حسینی، دبیر بخش آکادمی، توضیح داد: «در این بخش، همه اعضای کانون هم به عنوان شرکت‌کننده و هم داور مشارکت دارند. هر اثر بر اساس پنج پارامتر مشخص: ساختار، شخصیت‌پردازی، دیالوگ‌نویسی، خلاقیت و ایده دراماتیک بررسی می‌شود و هر داور یادداشتی کوتاه ارائه می‌کند.»

او افزود: «اهداف ما ایجاد فضای رقابتی و تحلیلی، تدوین نظام داوری شفاف و مستندسازی جریان خلاقیت و ارتباط میان نسل‌های مختلف نویسندگان است. این پروژه هنوز در مراحل پایلوت است، اما می‌تواند تجربه‌ای جمعی و حرفه‌ای در سطح ملی فراهم کند.»

 نشست خبری یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با پرسش و پاسخ اصحاب رسانه به پایان رسید. 

آیین پایانی جشنواره  روز پنجم دی‌ماه و نشست‌های تخصصی از ۱ تا ۴ دی‌ماه برگزار می‌شود.