خبرهایی از سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی
اسامی نمایشهای خارجی بخش مسابقه بینالملل سیزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران اعلام شد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، نمایشهای "خروج" به کارگردانی اسوین میرزا یف از کشور آذربایجان، " درکنار خویش " به کارگردانی استاماتیس افستاتیوس از کشور یونان، " بازی " به کارگردانی تیمورگالیو از کشور روسیه، " اونجایی " به کارگردانی کریستین جانسن و " توفی نات توفی " به کارگردانی اینه ریستساپ از کشور هلند، " الاغ طلایی " به کارگردانی کریگ ولستون از کشور اسلوونی و " کلفت ها" به کارگردانی گوران علی کریم از کشور عراق عنوان 7 اثر نمایشی هستند که در بخش مسابقه بینالملل سیزدهمین جشنواره بینالملل تئاتر دانشگاهی ایران به صحنه میروند.
آثار برتر تئاتر دانشگاهی اجرای عمومی میشوند
مراسم رونمایی از پوستر سیزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران دوشنبه 23 فروردین با حضور مدیر کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیر خانه جشنواره برگزار شد.
در ابتدای این مراسم "جلیل دارا" مدیر کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر دانشگاهای از مهمترین و گستردهترین روبدادهای دانشجویی است، تصریح کرد: «توجه به هویت ایرانی و اسلامی از نکات مهمی است که در جشنوارههای دانشگاهی ایران مد نظر ماست و من از برگزارکنندگان جشنواره تئاتر دانشگاهی میخواهم که این نکات مهم را در نظر بگیرند، ضمن اینکه باید به این مسئله هم توجه کرد که آنچه تاکنون برگزارکنندگان این دوره از جشنواره انجام دادهاند، اقدامات ارزشمند و قابل تحسینی است.»
دارا با بیان اینکه تئاتر دانشگاهی میتواند خدمت موثری به حوزه فرهنگ عمومی جامعه انجام دهد از اجرای عمومی آثار برتر تئاتر دانشگاهی جشنواره در دانشگاههای کشور خبر داد و گفت: «با توجه به وظیفهای که داریم و اینکه تصمیم داریم تئاتر دانشگاهی بیشتر از گذشته در جامعه حضور داشته باشد از این پس برگزیدگان جشنواره دانشگاهی بهصورت چرخشی در دانشگاههای کشور اجرا خواهند داشت و در صورت فراهم آمدن امکانات در کشورهای خارجی نیز اجرا میشوند.»
"امیرحسین حریری" دبیر سیزدهمین جشنوارهی تئاتر دانشگاهی هم در این مراسم گفت: «به جرات میتوانم بگوییم که جشنواره سیزدهم تئاتر دانشگاهی نسبت به سالهای گذشته در فضای متفاوتی برگزار خواهد شد ، چرا که ما تصمیم گرفتیم در این دوره با استفاده ار تجربیات سالهای گذشته و بررسی مشکلات جشنوارههای قبل رویدادی را برگزار کنیم که در شان نام دانشگاه و فرهنگ ایرانی باشد.»
وی در مورد پوستر جشنواره هم گفت: «پوستر این دوره از جشنواره با نگاهی به پوسترهای جشنوارههای گذشته طراحی شده که سه عنصر سادگی، جستوجو و حقیقت در طراحی آن مورد توجه بوده است.»
"عباس اقسامی" دبیر خانه تئاتر دانشگاهی هم که در این مراسم حضور داشت، جشنواره سیزدهم تئاتر دانشگاهی را بزرگترین جشنواره تئاتر دانشگاهی به لحاظ کمی دانست.
”رضا گوران” : اجرای عمومی بهترین هدیه برای گروههای برتر تئاتر دانشجویی
"رضا گوران" معتقد است تئاتر دانشگاهی تئاتر خلاقیت، جسارت و ایده است؛ گو اینکه میتواند خطا نیز داشته باشد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان این مطلب افزود: «من از طریق تئاتر دانشگاهی توانستم وارد فضای حرفهای تئاتر شوم و با کسب موفقیتهایی خود را به جامعه تئاتری بشناسانم، ولی به عنوان کسی که در دو محیط دانشگاهی و حرفهای فعالیت کرده باید بگویم، محیط حرفهای تئاتر جایی برای خطا نیست.»
وی افزود: «در محیط حرفهای، مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه ویژهای داشت؛ چراکه برخلاف اجرای دانشجویی، میبایست در مدت مثلا 30 شب تماشاگران را جلب کرد و این نیازمند اثری با کیفیت و مطلوب است.»
گوران خاطر نشان کرد: «من یکی از تماشاگران حرفه ای تئاتر دانشگاهی هستم و هیچگاه خود را از محیط تئاتر دانشگاهی جدا نمیکنم؛ چراکه تماشای تئاتر دانشگاهی به من آموزش میدهد. البته برخی اوقات تئاترهای دانشگاهی از پشتوانه و ایده خوبی برخوردار نیست که برای رفع این نقصان میتوان با دعوت از گروههای تئاتری حرفهای، فرصت تبادل تجارب را فراهم آورد و آموخت.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه گفت: «به اعتقاد من ما نباید بگوییم حرفهای هستیم، بلکه دیگران باید با ارائه آثار نمایشی موفق ما را حرفهای بدانند و معرفی کنند. من فکر میکنم هر گروه تئاتر دانشجویی که موفق عمل کند در نهایت در ردیف تئاتر حرفهای قرار میگیرد، بنابراین باید پشتوانه علمی خود را پررنگتر کند.»
کارگردان نمایشهایی چون "داستان یک پلکان" و "یرما" تصریح کرد: «باید با حوصله بیشتری روی آثار تئاتر دانشگاهی کار کرد؛ در این صورت است که تئاتر دانشگاهی حتی از تئاتر حرفهای نیز میتواند پیشرفت بیشتری بدست آورد. این درحالی است که در برخی از دورههای برگزاری جشنواره تئاتر فجر، بخش دانشگاهی پربارتر از سایر بخشهای جشنواره عمل کرده است.»
گوران تصریح کرد: «برای شکوفایی هرچه بیشتر تئاتر دانشگاهی بهتر است به جای اهداء جوایز و تندیس به گروههای برتر جشنوارههای دانشجویی، امکان اجرای عمومی برای آنها فراهم شود تا با این کار شانس یا فرصتی برای ارائه آثار نمایشی برتر به عموم مردم فراهم شود؛ چراکه تجربه اجرای عمومی برای دانشجویان بسیار لازم و ضروری است.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر در پایان پیشنهاد کرد: «در جشنوارههای تئاتر دانشگاهی از داوران جوانتر استفاده شود تا با دیدگاههای هنرمندان جوان تئاتر دانشگاهی نزدیکی افکار بیشتری داشته و تبادل نظر مطلوبتری صورت گیرد.»