در حال بارگذاری ...
...

خبرهایی از سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی

اسامی نهایی پذیرفته شدگان بخش دانشجویان غیرتئاتری سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران اعلام شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، نمایش های "جغرافیای تن" به کارگردانی "علیرضا زارعی" از دانشگاه علمی کاربردی، "ایران" به کارگردانی "صدیقه فرزانه جوان" از دانشکده علوم و تحقیقات، "ترس و نکبت رایش سوم" به کارگردانی "سجاد حسینی" از دانشگاه علم و صنعت، "شکارگاه" به کارگردانی "آتوسا قاضی" از دانشگاه صنعتی شریف، "مکبث" به کارگردانی "فرزاد امینی" از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، "همیشه همه چیز یک جور نیست" به کارگردانی "فتح الله نیازی" از دانشکده هنر و معماری، "لابیرنت" به کارگردانی "مهدی آگاهی" از دانشگاه صنعتی شریف، "غروب روزهای آخر پاییز" به کارگردانی "کریم لک زاده" از دانشکده صدا و سیما "ناتان و بیلیت" به کارگردانی "کوروش اسدیان کیانی" از دانشگاه آزاد رودهن، "سه ساعت بین دو پرواز" به کارگردانی "اکرم یوسفی" از دانشگاه علمی کاربردی تهران، "سرناد" به کارگردانی "مهرداد بوزچلو" از دانشگاه پیام نور ارومیه ، "پلی از جنس شیشه" به کارگردانی "نگار نادری" از دانشگاه آزاد مشکین شهر و "ماه بر دستان تو" به کارگردانی "صابر دل بینا" عنوان آثاری هستند که در بخش مسابقه  دانشجویان غیرتئاتری سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به روی صحنه می روند.
همچنین نمایش های " مرده‌خورها " به کارگردانی احسان الله دادی از دانشکده فنی تهران جنوب ، "عزیزم دوست دارم " به کارگردانی علیرضا محمودی از دانشگاه سوره و " شاه ابو " به کارگردانی سعیده کمالی از دانشگاه سپهر اصفهان آثاری هستند که در بخش خارج از مسابقه دانشجویان غیر تئاتری جشنواره به روی صحنه می روند .
معرفی تالارهای میزبان جشنواره‌ سیزدهم تئاتر دانشگاهی ایران    
تالارهای میزبان آثار به روی صحنه رفته در بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران مشخص شدند.
تالار اصلی و تالار شماره دو مولوی، تالارهای سمندریان، صمیمی‌مفخم و ناظر‌زاده پردیس هنرهای زیبا، پلاتو مرکزی دانشکده سینما تئاتر، تالارهای اصلی و کوچک محراب، خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر، تالار رادی دانشگاه سوره، تالار گوشه فرهنگسرای نیاوران، تالارهای بوستان و گلستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تالارهای مهر و ماه حوزه‌ هنری، خانه کوچک نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد، تالار هنر، فرهنگسرای ارسباران، تالار فارابی دانشگاه هنر، تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران در طول ایام برگزاری میزبان آثار بخش صحنه‌ای جشنواره خواهند بود.
هم‌چنین فضای باز تالار مولوی، فضای باز مجموعه تئاتر‌شهر و فضای باز دانشگاه تربیت مدرس میزبان آثار به روی صحنه رفته در بخش خیابانی جشنواره خواهند بود.
اهدای تندیس ویژه دکتر ناظر زاده به برگزیدگان بخش پژوهش جشنواره
تندیس ویژه دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی برای اولین بار به برگزیدگان بخش پژوهش سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران اهدا می‌شود.
"رحیم عبدالرحیم‌زاده" معاون پژوهش جشنواره با اعلام این خبر افزود: «امسال بیش از 30 اثر تالیفی و ترجمه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که نشان از رشد چشمگیر در این بخش می‌دهد.»
وی افزود: «داوری آثار این بخش توسط هیاتی مرکب از عطالله کوپال، منصور براهیمی و سعید اسدی انجام شده که نتایج آن در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.»
نامزدهای دریافت تندیس ناظر زاده در سمینار بین‌المللی "تئاتر ایران و تئاتر تجربی" که 9 اردیبهشت‌‌ماه برگزار می‌شود، مقالات خود را ارائه خواهند داد.
رضا رویگری: تئاتر دانشگاهی تجربه‌گر و خلاق است
تئاتر دانشگاهی به واسطه عملکرد کارگاهی و تجربه‌گر بودنش به گیشه نظری ندارد، به همین دلیل بی‌پروا دست به تجربه‌های تازه می‌زند.
"رضا رویگری" بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون با اعلام این مطلب گفت: «تئاتر دانشگاهی به دلیل تجربه‌گر بودن و عملکرد آزاد خود همواره جذابیت‌های خاص خود را دارد که به شخصه همواره به آن علاقه‌مند بودم.»
وی در ادامه افزود: «تئاتر دانشگاهی کسی را ملزم به این نمی‌کند که چنین و چنان کند، در حالی که تئاتر حرفه‌ای همواره تماشاگر را در نظر دارد.»
وی افزود: «من سال گذشته چند نمایش تولید تئاتر دانشگاهی را تماشا کردم که از نظر من بسیار با کیفیت بودند و این واقعیت مشهود بود که تعدادی جوان عاشق و علاقه‌مند به هنر تئاتر فعالیت کرده و چنین آثار نمایشی را به وجود آورده‌اند.»
رویگری با اشاره به وجود هنرمندان نخبه جوان در عرصه تئاتر دانشگاهی اضافه کرد: «هنرمندان جوان که در عرصه تئاتر دانشگاهی فعالیت دارند، شیفته هنر تئاتر هستند و در بین ایشان نیز نخبگانی وجود دارند که باید به آنها بها داده شود.»
این بازیگر با سابقه تئاتر در ادامه گفت: «باید امکانات مناسب و استاندارد در اختیار هنرمندان جوان تئاتر دانشگاهی قرار گیرد تا بتوانند در دوران دانشجویی خود دست به خلاقیت‌های بیشتری بزنند و پس از فارغ‌التحصیلی فعالیت خود را به صورت مستمر ادامه دهند.»
وی خاطر نشان کرد: «باید تا حدی به تئاتر دانشگاهی بها داده شود که تئاتر حرفه‌ای به تئاتر دانشگاهی رجوع کند و این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که نخبه‌گان تئاتر پرورش داده شوند تا برای آیندگان نیز مفید واقع شوند.»
رویگری خاطرنشان کرد: «به اعتقاد من خالی از لطف نیست اگر بودجه مشخص و مناسبی برای تئاتر دانشگاهی در نظر گرفته شود تا هنرمندان جوان بتوانند به صورت مطلوب‌تری فعالیت کنند.»