در حال بارگذاری ...
...

22 تن از فعالان تئاتری هرمزگان تقدیر شدند

22 تن از فعالان تئاتری هرمزگان تقدیر شدند

مسئول دبیرخانه تئاتر هرمزگان سال ۸۸ را سال شکوفایی تئاتر این استان معرفی کرد.

به گزارش دریافتی سایت ایران‌تئاتر، "حسین محسنی"، مسئول دبیرخانه تئاتر استان هرمزگان به ستاد خبری اردیبهشت تئاتر گفت: «با حضور 4 نمایش  استان هرمزگان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و حضور یک نمایش استان در بخش مسابقه بین‌الملل  این جشنواره باید سال 88 راسال شکوفایی تئاتر در هرمزگان معرفی کرده و از این رو اردیبهشت تئاتر در این استان با تقدیر از 22 تن از فعالان تئاتر در این سال همراه خواهد بود.»
وی در تشریح مراسم ویژه اردیبهشت تئاتر در این استان که روز 16 اردیبهشت برگزار شد، گفت: «تقدیر از 2 یا 3 هنرمند پیشکسوت تئاتر یکی از برنامه‌های این روز است که همراه با قرائت پیام روز جهانی تئاتر و پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و در پایان مشعل تئاتر هرمزگان با حضور نماینده مرکز هنرهای نمایشی و هنرمندان استان افروخته شد.»
وی اردیبهشت تئاتر را فرصتی برای دیدار و گفت و گوی هنرمندان تئاتر با مسئولان استان و مرکز عنوان کرده و به برپایی جشن روز ملی خلیج فارس در روز 10 اردیبهشت اشاره کرد که با حضور وزیر و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان:مطابق سند توسعه استان در زمینه تئاتر پیش می‌رویم
«تئاتر هرمزگان از دو منظر سخت افزار و نرم افزار باید مورد توجه قرار گیرد و برای اولین بار در استان، سند توسعه فرهنگی تنظیم شده که برنامه پنج ساله آینده را در خود دارد.»
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از ستاد خبری اردیبهشت تئاتر ، همایون امیرزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به رشد فضاهای فرهنگی استان از 17 هزار متر مربع به 42 هزار متر مربع در 4 ساله اخیر گفت: «طبق برنامه مدون باید بتوانیم این فضا ها را تا 80 هزار متر مربع افزایش دهیم که با پیشرفت کار، امیدواریم تا پایان 5 سال، این آمار به 95 هزار متر مربع برسد. بخش عمده این فضاها برای هنرهای نمایشی درنظر گرفته شده است.»
"امیرزاده" ضمن نام بردن از تالارهای ساخته شده، تجهیز شده و در دست ساخت  میناب، جاسک، رودان، قشم، فین، خمیر و بندرعباس گفت: «در شهر بندر عباس نگاه زیرساختی و مطالعه شده دنبال می‌شود. بنیانگذاری هنرستان هنرهای زیبا از جمله تلاش‌های مستمر و مطالعه شده دولت در ایجاد زیرساخت‌ها به شمار می‌رود.»
مدیرکل ارشاد استان با اشاره به گسترش گونه‌های مختلف تئاتر در استان گفت: «بنا به نظر دلسوزانه هنرمندان استان، احداث پلاتوها را در دستور کار قرار دادیم. مسلما تولید و اجرای نمایش‌های ویژه در پلاتوها و سالن کوچک نیاز به هزینه کمتری دارد.»
وی مطالعه فرابخشی و تجمیع فضاهای نمایشی را یکی از راهکارهای در دست اقدام این اداه کل عنوان کرده و افزود: «اکنون در حال تنظیم تفاهم نامه‌هایی با دیگر نهادها و مراکز برای استفاده از تمام سالن‌های موجود هستیم. اعتقاد دارم اگر مطالعه فرابخشی صورت گیرد سالن‌های بیشماری در کشور وجود دارد که می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این سالن‌ها را می‌توان با اعتبار اندکی برای کارهای کارگاهی مورد استفاده قرار داد.»
امیرزاده با بیان این که نمی‌خواهیم تنها از خوبی‌ها بگوییم و کاستی‌ها را نادیده بگیریم گفت: «بسیاری از فعالیت‌های تئاتر استان هرمزگان حاصل آزمون و خطا بوده و اگر امروز استان سر بلند کرده و دارد خود را عرضه می‌کند، حاصل همین شرایط است. گسست نسل اول و دوم تئاتر در این استان غیر قابل انکار است و جوانان کمتر به گذشته پر بار هنر استان رجوع می‌کنند. گروه‌های ما هنوز منسجم نیستند که مهمترین دلیل آن هزینه نگهداری یک گروه است. از این گذشته تعداد موسسات فرهنگی هنری خصوصی نیز اندک است. همه این مسائل را باید مشکلات جدی قلمداد کرد که بخشی از آن باید توسط دولت و بخش دیگر باید با همت هنرمندان و بچه های تئاتر رفع شود.»
وی تعداد هنرمندان استان هرمزگان را 1500 تا 2000 تن اعلام کرد و افزود: «فقر متون نمایشی در استان ما نگران کننده است. گرچه امروز متون برتر خارجی و داخلی در بین هنرمندان دست به دست می شود؛ اما به نظر می‌رسد از این متون به طور روزآنه برداشت نمی‌شود و از این رو با مردم ارتباط برقرار نمی‌کند. اعتقاد داریم در استان هرمزگان سوژه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند مورد پرداخت نمایشی قرار گیرد.»
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تاکید کرد: «به عنوان یک مخاطب تئاتر اعتقاد دارم که اقتصاد تئاتر باید از گیشه تامین شود و وقتی مردم برای تئاتر پول می‌پردازند که آمال و آرزوها و خواست‌هایشان را در آن ببینند. در این صورت است که تئاتر می‌تواند بالنده باشد، در غیر این صورت با این کمک‌های قطره‌ای راهی از پیش نخواهند برد.»
وی با اشاره به محدودبودن اعتبار اختصاص داده شده به استان‌های کشور به خصوص استان هرمزگان به حضور 4 نماینده از تئاتر استان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پرداخت و گفت:  «امسال چهارمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی ضامن آهو را برگزار می‌کنیم که به اعتقاد من می‌تواند به تنهایی بهترین انگیزه برای تولید تئاتر و راهی برای مورد خطاب قرار دادن هویت دینی ما باشد.»
امیرنیا در بخش دیگر صحبت‌هایش تاکید کرد: «ما دریای انسانی و استعداد تئاتر مدرسه‌ها را به صندلی خشک و کم تعداد انجمن‌ها ترجیح می‌دهیم و با رویکرد مثبت آموزش و پرورش استان به سمت تولید متون ویژه این گروه سنی پیش خواهیم رفت. کار برای کودکان و همچنین کار کودکان را مد نظر داریم.»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با انتقاد از گروه‌هایی که نمایش را به سوی آکروبات سوق می‌دهند گفت: «در این زمینه نیز باید پایه‌ها محکمی گذاشته شود و در این گونه‌های اجرایی نیز باید هدفی وجود داشته باشد. به شخصه صحنه‌های تعزیه مساجد را بهترین شیوه مردمی پلاتوهای نمایش ملی می‌دانم.»
وی اردیبهشت تئاتر را برای ایحاد فضای تجلیل و تکریم خوب عنوان کرده و تصریح کرد: «اگر این مراسم نیز بخواهد همچون یک فستیوال رقابتی مطرح شود پسندیده نیست. مگر یک استان چقدر ظرفیت دارد که در کنار همه برنامه‌های خود در این رقابت نیز شرکت کند؟ اردیبهشت تئاتر فرصت همدلی و همنشینی است.»