برگزاری رپرتوار از هدر رفتن سرمایهها جلوگیری میکند

رضا آشفته: "بهروز غریبپور"، سرپرست گروه عروسکی آران گفت: «اجرای رپرتوار اپراهای این گروه عروسکی از ۲۸ اردیبهشتماه با اجرای اپرای رستم و سهراب در تالار فردوسی پیگیری خواهد شد.
این کارگردان و طراح در نشستی خبری که صبح امروز یکشنبه 19 اردیبهشتماه برگزار شد، با اشاره به اینکه این رپرتوار از 15 اردیبهشتماه با تداوم اجراهای اپرای مولوی از سال گذشته آغاز شده است تصریح کرد: «این اجرا تا 24 اردیبهشت ادامه خواهد یافت و پس از آن این رپرتوار 3 دیماه سال 89 با برنامه از پیش تعیین شدهای تداوم خواهد یافت.»
"بهروز غریبپور" به نقش مؤثر رسانههای جمعی و به ویژه رسانههای جمعی و مطبوعات در اطلاعرسانی "اپرای مولوی" نسبت به اپراهای قبلی اشاره کرد و از تمامی اهالی رسانه تشکر و قدردانی کرد.
وی همچنین به همت مسوولان در دوره وزارت مسجد جامعی، صفار هرندی و حسینی اشاره کرد که بدون توجه و حمایت آنان، تحقق چنین حرکت فرهنگی ممکن نبوده است.
این کارگردان با اشاره به اینکه رپرتوار یک پدیده جهانی در رابطه با گروههای حرفهای از شرق تا غرب جهان بوده است، گفت: «ما اجرای رپرتوار را با مشارکت نیروی فعال در عرصه تعزیه، خیمه شببازی و تقلید ایرانی و همچنین اجرای کمدیا دلارته و نمایشهای مذهبی کلیسا دیدهایم و این تکرار تولیدات براساس مقتضیات و براساس استقبال تماشاگران بوده است.»
وی صرفهجویی در هزینهها و زمان و جلوگیری از اسراف در دکور و لباس را از موارد مثبت راهاندازی اجرای رپراتور برای تولیدات تئاتری در شکل گسترده قلمداد کرد و اظهار امیداواری کرد که این برنامه برای تمامی گروههای حرفهای تئاتر به شکلی فراگیر مورد توجه قرار بگیرد.
غریبپور به دنیای سرمایهداری اشاره کرد که پدیده رپراتوار را به عنوان پدیده صنعتی ـ فرهنگی مورد توجه قرار داده و افزود: «این خود در تولید آثار تازهتر نیز بانی سرمایهگذاری با انگیزهتر خواهد شد و به همین خاطر هر اجرایی در طول زمان از هدر رفتن سرمایه جلوگیری خواهد کرد.»
"صادق موسوی"، مدیر تالار وحدت نیز در این نشست با اشاره به حضور مؤثر غریبپور در عرصه فرهنگ و تولید اپراهای عروسکی براساس زندگی و تفکر مفاخر فرهنگی گفت: «همه این آثار ریشه در باورهای ما دارد و عاشورا با باورها و اندیشههای مذهبیمان گره خورده است. رستم و سهراب و شاهنامه و مولوی هم جزو فرهنگ و باور همه مردم ایران است. مکبث نیز از جمله آثار برجسته و جزو فرهنگ جهانی است. بنابراین مجموعه این آثار موجب افتخار همگان خواهد بود. این آثار در خارج از ایران و شهرهایی مانند شیراز و مشهد هم با استقبال عمومی مواجه شده است.
وی در ادامه از جای خالی رپرتوار، در نگاه مدیریتی آثار فاخر یاد کرد و گفت: «غریبپور از فضای پارکینگ تالار وحدت، سالنی موفق مانند تالار فردوسی را بنا کرد که از یک فضای کم بهره به یک حرکت پر ثمر فرهنگی رسیده است. امیدواریم آغاز این رپرتوارها سرآغاز فعالیتهای حرفهای و اجراهای رپرتوار در تئاتر کشورمان باشد و به عنوان یک هدف در تئاتر قلمداد شود.»
وی اضافه کرد: «این حرکت دو نتیجه روشن دارد. اول اینکه تئاتر حرفهای با برنامهریزی دقیق مورد توجه بیشتر مخاطبان قرار میگیرد و این حرکت خود به لحاظ حرفهای و ارتزاق نیز مستحکمتر است. دوم اینکه عدهای که فرصت دیدن یک اثر فاخر را به هر دلیلی از دست میدهند در فرصتهای بعدی موفق به دیدن این نوع آثار میشوند.»
موسوی در ادامه خبر تولید "اپرای عروسکی حافظ" را اعلام کرد که به کارگردانی "بهروز غریبپور" به زودی آغاز خواهد شد.
غریبپور هم اعلام کرد که فعلاً "اپرای حافظ" در مرحله پیش تولید است و "علی پاکدست" برای ساخت عروسک حافظ در روزهایی که در شیراز به اجرای اپرای مولوی مشغول بودند، به دنبال چهرهای نزدیک به چهره حافظ شیرازی بوده و این چهره را هم پیدا کردهاند و طراحی آن صورت گرفته است.
وی همچنین با یادآوری مدیریت فرهنگیاش در مرکز تولید تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیریت فرهنگسرای بهمن و اجرای "بینوایان" در این فرهنگسرا و مدیریت خانه هنرمندان ایران در سالهای پیشین گفت: «ما در آنجا هم همواره برنامههای از پیش تعیین شده را به مخاطبان اعلام میکردیم، تا با رزرو برنامهها بتوانیم استوارتر به حیات تئاتری و فرهنگی ادامه بدهیم.»
وی همچنین یادآور شد که اجراهای عروسکی سالهای گذشتهشان مانند "شش جوجه کلاغ و روباه"، "کارگاه 2 "، "بابا بزرگ " و "ترب " و غیره نیز در صورت صلاحدید مسوولان و برآورده شدن هزینهها امکان حضور در برنامههای رپرتوار را دارد و البته خیمه شببازی به شیوه قاجار و "آهو یا هو" زودتر از آن آثار و به زودی با ارائه راه حلی در جدول رپرتوار گنجانده خواهد شد.
از منظر این کارگردان با توجه به اینکه بینوایان در زمان خود به مدت 7 ماه اجرا شد و خیلیها از آن خورده گرفتند که چرا باید به مدت طولانی اجرا شود، اگر به ضرورت اجرای آن پی برده میشد تا 7 سال نیز امکان تداوم اجرای داشت و به همین خاطر در صورت صرف هزینه و اندکی حوصله امکان روی صحنه آوردنش به شکل مجدد فراهم است.
غریبپور در ادامه متذکر شد: «رپرتوار نیاز به داشتن گروههای ثابت، محل ثابت تمرین و انتخاب آثار قابل تکرار دارد و به همین خاطر برخی از نمایشها به مدت 10 تا 12 سال امکان دارند که اجرا شوند. در عین حال هر یک از شهرهای ایران که فرهنگ و مفاخر فرهنگی خاصی دارند و مسوولان آن خواستار اجرای اپرایی براساس آن هستند، در صورت اعلام آمادگی گروه تئاتر عروسکی "آران" حاضر به انجام آن خواهد بود و به این طریق هنرجویان گروه آران در این شهرها نیز دارای شعبه ویژهای میشوند.»
وی در ادامه به استقبال مردم شیراز از اپرای مولوی اشاره کرد و گفت: «در یک سالن هر شب 600 نفر به استقبال این نمایش میآمدند که باعث حیرت مسوولان شهر شده بود. همچنین با اجرای رستم و سهراب در مشهد جمعی از هنرمندان و علاقهمندان به هنر نمایش از شهرهای تربتجام و تربت حیدریه و دورترین نقاط استان خراسان برای دیدن این نمایش میآمدند.»
غریبپور تصریح کرد: «تاکنون گروه آران 354 اجرای مداوم از اپراهای عروسکی داشته که ماحصل آن تربیت نیروهای جدید عروسکگردانی و عروسکساز بوده است و این جریان میتواند تبدیل به یک هنر ماندگار ایرانی شود.»
این پیشکسوت عرصه تئاتر عروسکی در ادامه از قالیباف، شهردار تهران گلایه کرد که چرا باید برای ساخت و راهاندازی تونل توحید در هفته یک روز از تمام برنامههایشان در شهرداری چشمپوشی میکرد؛ اما برای دیدن اپرای مولوی با توجه به دعوتهای پیاپی وقت نگذاشت در صورتی که شهردار هر شهری در درجه اول باید به برنامههای هنری اولویت بدهد. چنانچه کرباسچی، شهردار سابق تهران، بعد از رفتن به نیویورک و دیدن نمایش "بینوایان" در آنجا علاقهمند به اجرای این نمایش در تهران شده بود.
وی در ادامه از حضور حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای دیدن اپرای مولوی آن هم در دو نوبت و دعوت از تمام همکارانش در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای مشارکت در لذت بردن از دیدن اپرای مولوی تشکر و قدردانی کرد و در ادامه از عدم حضور مسوولان کمیسیون فرهنگی انتقاد کرد. وی گفت: «بدون رصد کردن برنامههای فرهنگی چگونه درباره حامیان و دشمنان فرهنگ میتوان اظهار نظر کرد.»
مدیر تالار وحدت در ادامه نشست دلیل کم بودن اجرای تئاتر در این تالار را تداخل برنامههای چندگانه موسیقی با برنامههای تئاتری دانست و افزود: «برای رفع این نقیصه با دعوت از نخبگان و بزرگان تئاتر بر آن هستیم تا با اجراهای 45 و 60 روزه بتوانیم آنان را برای حضور در تالار وحدت متقاعد کنیم و با این روش بتوانیم فعالیت تئاتری در تالار وحدت را دوباره احیا کنیم.»
در پایان "خسرو روشن"، هنرمند و خوشنویس برجسته یک تابلو خط ـ نقاشی نفیس را به رسم یادبود به بهروز غریبپور اهدا کرد.