خبرهایی از اردیبهشت تئاتر در استان یزد

اردیبهشت تئاتر سبب میشود تا تئاتر به عنوان کهن الگوی انتقال پیام به مخاطب بیشتر مورد توجه واقع شود.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از ستاد خبری سومین اردیبهشت تئاتر ایران، "محمود عالیشوندی" مدیر اداره کل ارشاد استان یزد این مراسم را دارای محاسن بسیاری دانست و ادامه داد: «در مراسم اردیبهشت تئاتر هم مردم با تئاتر آشنا میشوند و هم میتوان هنرمندان تئاتر را در مکانی واحد دور هم جمع کرد.»
وی در ارتباط با نحوه برگزاری این مراسم در استان یزد گفت: «ما در روز 28 اردیبهشتماه این مراسم را برگزار میکنیم و سعی داریم تا در یک برنامه متنوع از فعالان و خادمان تئاتر و برگزیدگان این رشته تجلیل کنیم. برگزیدگانی که آثارشان هم در جشنواره و هم در اجرای عمومی با استقبال روبهرو شدهاند.»
این مقام مسئول عدم توجه به دو مقوله آموزش و پژوهش را از مشکلات عمده تئاتر شهرستان ذکر کرد و افزود: «مسئله آموزش تئاتر در شهرستانها و حتی در خود تهران جدی گرفته نمیشود. تعداد زیادی از افرادی که به اصطلاح حرفهای هستند با مبانی این هنر آشنایی ندارند. این در حالی است که پژوهش های تئاتری ما هم کاربردی نیستند. ما لازم دیدیم که در سال جاری پژوهش های رشته های مختلف هنری را کاربردی کنیم و به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم.
مدیر اداره کل ارشاد استان یزد در ارتباط با تاثیرگذار کردن هنر تئاتر در سطح استان نیز گفت: «هنرمندان ما باید اقتضائات بومی و منطقهای خود را در نظر بگیرند. ما سنتهای حسنه بسیار زیادی را داشتیم که باید احیاء و بازنمایی شوند. این به ما کمک میکند تئاتری با مشخصههای بومی و منطقهای داشته باشیم. در کنار آن هم میتوانیم متناسب با مزیتهای نسبی استان هم به تئاتر با مفهومی که از غرب وارد شده است توجه داشته باشیم.»
عالیشوندی با اشاره به امکانات سخت افزاری موجود در استان گفت: «ما در ماه اردیبهشت و در روزهای گذشته تالار فرهنگ را با حضور وزیر محترم ارشاد افتتاح کردیم که این سالن کاملا مجهز بوده و دارای سالن تمرین مختص تئاتر است.»
این تحصیل کرده و هنرمند تئاتر در ارتباط با برنامههای تئاتری استان یزد در سال 89 نیز گفت: «ما در کنار اهمیتی که همیشه به اجرای عمومی آثار نمایشی در سطح استان دادهایم امسال علاوه بر جشنواره تئاتر استانی برای برگزاری جشنواره منطقهای فجر نیز اعلام آمادگی کردهایم. در صورت توافق، جشنواره تئاتر قصههای قرآنی را در سطح ملی برگزار خواهیم کرد و در کنار همه اینها نشستهای علمی و تخصصی تئاتر را به صورت منظم برپا میکنیم تا محلی باشد برای تبادل اطلاعات هنرمندان.»
مدیر اداره کل ارشاد یزد در ارتباط با استقبال مردم یزد از تئاتر نیز گفت: «استقبال مردم از تئاتر همانند استانهای دیگر است و این استقبال تابع شرایط حاکم بر جامعه ماست. در استان یزد متناسب با جمعیتی که دارد از نمایشها استقبال خوبی به عمل میآید.»
عالیشوندی در پایان با اشاره به استقلال مالی تئاتر، سرمایهگذاری در این زمینه را از مهمترین موضوعات مرتبط با این هنر دانست و اضافه کرد: «اگر بتوانیم فرهنگ استقلال تئاتر را جا بیندازیم آن وقت میتوان برنامههای زیادی را در این ارتباط پیاده کرد مثلا کودکان را از مدارس با تئاتر آشنا کرد و آنها را به دیدن تئاتر عادت داد.»
مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان یزد: در مدت 6 ماه 64 اجرای عمومی در سطح استان داشتهایم
مراسم اردیبهشت تئاتر برگزار میشود تا هنرمندان تئاتر یزد را که 400 کیلومتر از پایتخت فاصله دارند دور هم جمع شوند.
"احمد ندافی" اضافه کرد: «ما در این مراسم از 10 هنرمند تئاتر در گرایشهای متفاوت تقدیر به عمل خواهیم آورد و یک گردهمایی با حضور هنرمندان تئاتر که اصالتا یزدی هستند خواهیم داشت.»
مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان یزد با نگاهی امیدوارانه نسبت به آینده هنر تئاتر در استان یزد گفت: «ما در 6 ماه گذشته، 64 اجرای عمومی را در 16 شهرستان استان یزد داشتیم که این نشان از تلاش بیدریغ هنرمندان و حمایت روزافزون مسئولان اداره کل ارشاد استان یزد دارد.»
وی با اشاره به کمیتههای مختلف انجمن هنرهای نمایشی یزد گفت: «در بحث آموزش کمیتهای ویژه این موضوع را در کل استان پیگیری میکند که حاصل آن حضور چندین نماینده از مرکز هنرهای نمایشی برای برگزاری دورههای آموزشی بوده است. در کنار این موضوع، ما با توجه به بعد مسافت هر 15 روز یک بار اعضای انجمن هنرهای نمایشی استان یزد را برای دیدن نمایش به تهران میآوریم.»
این هنرمند یزدی، مهمترین مشکل تئاتر یزد را آشتی مخاطبان با تئاتر دانست و ادامه داد: «ما باید ببینیم مردم، از ما چه چیزی میخواهند. مهمترین مسئله برای تئاتر در شهرستانها ارتباط با تماشاگران است. مردم با استقبالشان به ما میگویند خواهان چه نوع تئاتری هستند.»
ندافی نفوذ تئاتر بین مردم را یکی از راهکارهای آشتی مخاطبان با تئاتر دانست و افزود: «به همین خاطر ما در سیاستهایمان در سال جاری اهمیت ویژهای به تئاتر خیابانی دادهایم و این در حالی است که در سال گذشته هم مهمترین راهی که به وسیله آن توانستهایم مخاطبان ثابت تئاتر را افزایش دهیم، همین نمایشهای خیابانی بود.»
مسئول انجمن هنرهای نمایشی یزد در پایان با اشاره برنامههای ویژه این انجمن در ایامی که گردگشگران زیادی در یزد حضور دارند، گفت: «ما امسال 7 نمایش خیابانی را در ایام نوروز برای مهمانان نوروزیمان آماده کردیم که در مکانهای تاریخی شهر یزد اجرا میشدند که استقبال بسیار چشمگیر و گستردهای از این نمایشها شد.»
یک تئاتری اهل یزد: شهرستانها باید از پیشرفتهای هم در زمینه تئاتر آگاه شوند
اردیبهشت تئاتر همایشی برای همفکری هنرمندان تئاتر است و بهانهای است برای اینکه بچههای تئاتر سالی یک بار دور هم جمع شوند.
"عباس ملازینعلی" هنرمند تئاتر استان یزد با برگزاری اردیبهشت تئاتر را کار ارزندهای توصیف کرد و ادامه داد: «امیدوارم در کنار برگزاری مراسم رسمی، نشستی تحلیلی و آسیب شناسانه برگزار شود تا برنامههایی که برای تئاتر در یک ساله گذشته داشتهایم را بررسی کنیم و به دنبال آن برنامههایی تکمیلی برای آینده ارائه دهیم.»
این هنرمند یزدی هنر تئاتر را تنها هنری دانست که یک روز جهانی تعریف شده دارد و اضافه کرد: «اینکه ما این روز جهانی را به دلیل تعطیلات نوروز در ماه اول سال که ماه رویش و زایش است نادیده میگیریم، دلیل موجهی ندارد. این در حالی است که وقتی ما مراسم اردیبهشت تئاتر را به این گستردگی، در یک روز برگزار میکنیم عدهای که آگاهی ندارند تصور میکنند این روز یک روز معمولی یا یک روز ملی است.»
ملازینعلی با دعوت به تامل در نام گذاری یک روز جهانی به نام تئاتر، گفت: «من اعتقاد دارم چون هنر تئاتر یک هنر مادر و پوینده است، ما یک روزجهانی را به نام این هنر داریم. اگر این مهم توسط متولیان هنر تئاتر در کشور ما جدی گرفته شود توجه بیشتر مسئولان عالی رتبه را به هنر تئاتر به دنبال خواهد داشت.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر تقدیر از ارگانها و نهادهای خصوصی و دولتی حامی تئاتر را حرکت مثبتی ارزیابی کرد و ادامه داد: «ما باید انگیزش قویتری برای ادامه این حمایتها در نظر بگیریم. تقدیر مرکز هنرهای نمایشی یا ادارات کل ارشاد استانها، میتواند به مرادوات معمول بین ارگانها تعبیر شود در حالی که اگر این تقدیرها در یک جشن ملی با حضور رئیس جمهور یا مقام وزارت صورت بگیرد انگیزه قویتری را برای ادامه حمایتهای نهادهای دیگر غیر از ارشاد ایجاد خواهد کرد.»
ملازینعلی با اشاره به سه عنصر ساختاری مدیریت یعنی منابع انسانی، امکانات و تجهیزات و منابع مالی، پویایی هنر تئاتر را منوط به توجه به این سه عنصر دانست و اضافه کرد: «با توجه به رویکرد فرهنگی دولت یک اراده ملی لازم است تا با نگاهی جدید، این سه عنصر را در هنر تئاتر تقویت کنیم تا اگر خواهان گسترش تئاتر هستیم ثمرات آن را ببینیم.»
وی کمبود مراودات بین انجمنهای هنرهای نمایشی را در سراسر کشور دلیل اختلاف زیاد استانها از حیث پیشرفت هنر تئاتر دانست و گفت: «ما پیشنهاد دادیم که مرکز هنرهای نمایشی سایت مشخصی را برای برنامههای استانها در نظر بگیرد تا تمام مراکز از برنامههای یکدیگر با خبر باشند و تفاوت سطح بین آنها کمرنگ شود.»
این هنرمند تئاتر یزد در پایان با اظهار تاسف از کمبود منابع مالی برای تئاتر استانها گفت: «چرا باید بودجه سالانه یک استان نسبت به یک نمایش در تهران کمتر باشد؟ من توجیه مسئولان را در این ارتباط قبول نمیکنم. کدام یک از هنرمندانی که در پایتخت مشغول فعالیت هستند تهرانی الاصل بودهاند؟ باید قبول کنیم که تئاتر در شهرستانها رویش و زایش بهتری دارد و باید به همان نسبت بودجه در اختیار هنرمندان شهرستانی قرار دهیم.»