در حال بارگذاری ...

همایون علی‌آبادی ”سیر نقد تئاتر در ایران” را منتشر کرد

"همایون علی‌آبادی"، منتقد و پژوهشگر مجموعه مقالات و نقدهای خود را تحت عنوان "سیر نقد تئاتر در ایران" منتشر کرد.

"علی‌آبادی" در گفت‌وگو با سایت ایران‌تئاتر گفت:‌ «کتاب سیر نقد تئاتر در ایران شبیه کشکول معتمدالدوله است. در این کتاب نگاه یک منتقد ایرانی به پیرامونش که آثاری غیرایرانی هستند، منعکس شده است. این طرز نگاه نوعی جهان وطنی است، و در آن زمین ملاک است و نه سرزمین چرا که تفکر جهت جغرافیایی ندارد.»
وی با اشاره به اینکه این مقالات از سال 60 تا 77 در فصلنامه هنر منتشر شده است. گفت: «در این کتاب به نمایشنامه‌هایی از ماکس فریش، یوجین اونیل، برتولد برشت، پیتر وایس، آرتور میلر، هارولد پینتر، ژان پل‌سارتر، آرابال، آدامف، یونسکو و بحث مفصلی درباره تئاتر پوچی در ایران پرداخته‌ام.»
علی‌آبادی برای اولین بار در 8 سالگی مقاله‌ای تحت عنوان "هنریک ایبسن" شکسپیر نروژ را در مجله دختران و پسران چاپ ‌کرد، و بعد از آن موفق به چاپ مقاله‌ای درباره حکیم رازی می‌شد.
این نویسنده و منتقد از سال 49 تا 58 در روزنامه "آیندگان" با دبیرسرویسی "بهروز صور اسرافیل"، "محمد قائد"، "شهروز جویانی" به روزنامه‌نگاری مشغول ‌شد، و همزمان از سال 54 تا 57 هم با سردبیری "جواد مجابی" در روزنامه اطلاعات به همراه "محمد ابراهیمیان"، "بیژن امکانیان" و "فریدون جیرانی" فعالیت کرد.
او پس از انقلاب از سال 72 تا 81 در روزنامه ابرار، و مجله شباب با سردبیری "احمد غلامی" و همکاری با "رحمت امینی" کارش را ادامه داد. "همایون علی‌آبادی" پیش از انقلاب در رادیو و برنامه "ادب امروز" با سردبیری نادر نادرپور کار کرده است.
پیش از این کتاب "راه باریک به شمال دور" نوشته "همایون علی‌آبادی" در سال 87 توسط حوزه هنری منتشر شده و کتاب "سیر نقد تئاتر در ایران" نیز توسط انتشارات "تندیس" به تازگی منتشر شده است.