در حال بارگذاری ...
...

خواهان حمایت‌های معنوی دولت از تئاتر هستیم

خواهان حمایت‌های معنوی دولت از تئاتر هستیم

مدیرعامل خانه تئاتر گفت: «ما برای برون رفت از مشکلات خاص تئاتر بارها و بارها نظرات و پیشنهادهایی را ارائه کرده‌ایم و این بار هم خانه تئاتر خواهان حمایت‌های معنوی دولت از تئاتر است.»

به گزارش سایت ایران تئاتر، "ایرج راد" که صبح امروز ـ 18 خردادماه ـ در نشست رسانه‌ای هیأت مدیره خانه تئاتر سخن می‌گفت، با اشاره به بروز تغییر و تحولات در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: «یکی از این حمایت‌های معنوی، احترام به آزادی‌های لازم به منظور خلق آثار هنری است و با این آزادی عمل است که هنرمندان تئاتر در سرنوشت خود و تئاتر کشور به طور مستقل اثر گذار خواهند بود.»
وی با اشاره به وجود سیاست‌ گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در حیطه تئاتر با عنوان جذب مخاطب خاطر نشان کرد: «این با اصل هنر تئاتر که فرهنگ سازی و اندیشه سازی است، منافات دارد و دولت موظف است فقط در زمینه ایجاد امکانات و مسایل مادی، حامی تئاتر باشد.»
وی یادآور شد: «باید به توانمندی‌های هنرمند به عنوان فردی که در ارتباط با مردم و جامعه است و از آنها تأثیر می‌گیرد و باید متعهدانه نسبت به آنان واکنش نشان دهد، احترام گذاشت. با رویکردی که در آن سرگرم‌کنندگی صرف ملاک و معیار باشد، نمی‌توان چنین نگاهی را در آثار هنری بروز داد.
"یرج راد"درباره جذب تماشاگر گفت: «هر هنرمندی تمام تلاش و توان خود را به کار می‌گیرد تا اثری را تولید کند که مخاطب هم داشته باشد. اگر امروز برخی از تئاترهای ما کم تماشاگر دارند، باید این مسأله را بررسی کنیم که علت آن چه بوده است. اینکه بخواهیم از طریق بلیت این نقص را مرتفع کنیم، راه اساسی نیست. بلکه با بررسی اینکه چرا تماشاگر به سالن تئاتر نمی‌آید می‌توان به راهکارهایی رسید که در جذب مخاطب نیز موفق عمل کنیم.»
وی در ادامه به حفظ شکل خلاقانه و رعایت معیارهای زیبایی‌شناسانه برای ایجاد آثار ارزشمند و فرهنگی در تئاتر تأکید کرد و پرداختن به آثار صرفاً سرگرم کننده را نافی اصل تئاتر دانست.
مدیر عامل خانه تئاتر همچنین یادآور شد که با مشاوره گرفتن از اهل تئاتر می‌توان بر نواقص موجود در سیاست‌ها و برنامه‌های پیش رو غلبه کرد و در این باره بر راه‌اندازی سازمان تئاتر کشور برای پرهیز از بی برنامه‌گی و موازی‌‌کاری تأکید کرد.
بنابر گفته راد، با ایجاد سازمان تئاتر این شبه پیش می‌آید که با گستردگی کارمندان، بوروکراسی نیز افزایش یابد، اما این سازمان به دلیل پرهیز از پراکندگی برنامه‌هایی که در نهادهای مختلف و به موازات هم صورت می‌گیرد، از جریان بوروکراسی هم خواهد کاست. از سوی دیگر در تمامی این نهادهای فرهنگی جشنواره‌های بسیاری برگزار می‌شوند که به روند اصلی تئاتر کشورمان کمک نخواهد کرد که با جلوگیری از هدر رفتن بودجه برای انجام چنین امور غیر ضروری، می‌توان از این بودجه در عرصه‌های مختلف تئاتر استفاده درست کرد.
مدیر عامل خانه تئاتر در ادامه با تأیید طرح تفکیک سالن‌های اصلی و رسمی و سالن‌های فرعی برای استقرار گروه‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای در این سالن‌ها، گفت: «از امسال قرار است که گروه‌های حرفه‌ای در سالن‌های اصلی تهران و شهرستان‌ها و گروه‌های نیمه حرفه‌ای در مکان‌هایی که به تدریج شناسایی و در اختیارشان قرار می‌گیرد مستقر شوند. بدین ترتیب با صرف بودجه یک میلیارد تومانی برای آنان به ایجاد یک فضای حرفه‌ای و سالم نزدیک‌تر خواهیم شد.»
وی در ادامه یادآور شد که معاونت هنری وزارت ارشاد نظر خود را درباره اجرای قراردادهای تیپ اعلام کرده، و پس از موافقت با آن اعلام کرده که نباید سقفی نیز برای اجرایی شدن این قراردادها در نظر گرفت.
"هوشمند هنرکار"، عضو هیأت مدیره نیز با اشاره به اینکه قرارداد تیپ را خانه تئاتر طراحی کرده و آن را پایه‌ای برای حمایت از هنرمندان تئاتر منظور داشته، گفت: «اجرایی شدن این قراردادها حداقل مطالبه ماست و پس از آن استقرار گروه‌ها و واگذار کردن کار به هنرمندان را به عنوان خواسته‌های اصلی خود پیگیری خواهیم کرد و در این باره تعامل می‌کنیم تا اختلافات موجود حل و فصل شود.»
"حسین کیانی"، کارگردان و عضو هیأت مدیره خانه تئاتر نیز در این نشست، درج حقیقی قیمت بلیت را با هدف هدایت تئاتر به سمت خصوصی‌سازی دانست و در این خصوص گفت: «با این برنامه بار مسوولیت گروه بر عهده و گروه کارگردان خواهد بود و به نظرم این روند ظاهراً تنها راه نجات است که البته کاملاً اشتباه است.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه خانه تئاتر مکان‌های زیادی را برای انجام فعالیت‌های تئاتری شناسایی کرده است، گفت: «ما باید محل‌‌ها را فعال و آنها را توسعه بدهیم. یک هنرمند با گرفتن مجوز باید این آزادی عمل را داشته باشد تا جلب حمایت‌ نهادهای مختلف بتواند اثرش را در هر جایی که تمایل دارد به اجرای عمومی بگذارد.»
کیانی با خاطر نشان ساختن این نکته که هنرمندان تئاتر با حمایت برای اجرا یک نمایش برای چند ماه متوالی، با توجه به داشتن تماشاگر می‌توانند به رفاه مادی نیز برسند، در این باره گفت: «هنرمندانی مانند محمد یعقوبی، کوروش نریمانی و نادر برهانی‌مرند به دلیل داشتن تماشاگر از عهده درآمدزایی برخواهند آمد و این زمانی ممکن خواهد شد که پس از یک ماه از ادامه یافتن اجرایشان جلوگیری نشود.»
محمد یعقوبی، کارگردان و عضو هیأت مدیره نیز با بیان اینکه مدیران در یک سو و هنرمندان تئاتر در سوی دیگر ایستاده‌اند، مشکلات را به دو دسته عمده تقسیم‌بندی کرد و در این باره گفت: «در حال حاضر هیأت مدیره طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که کمترین بودجه را مصرف کنند؛ اما هنرمندان نیز درصدد هستند که بیشتر حمایت‌های مادی و بودجه را برای تئاتر در اختیار بگیرند.»
کیانی نیز در ادامه بودجه را به عنوان مصوبه دولت و مجلس برای انجام امور فرهنگی با مقوله یارانه جدا از هم دانست و گفت: «طبق اصول قانونی هر سال باید بودجه تئاتر افزایش پیدا کند. هنرمندان به اندازه خود از صبح تا شب زحمت می‌کشند تا در تولید و ارائه آثار هنری و خلاق بکوشند، بنابراین صرف بودجه برای آنان لازم و ضروری است.»
محمد یعقوبی نیز با اشاره به اینکه خانه تئاتر یک نهاد مشاوره‌ای است و نه اجرایی، گفت: «هدف ما رسیدن و پرداختن به تئاتر مطلوب است.»
"ایرج راد" در ادامه این نشست به راه‌اندازی آتراکسیون در لاله‌زار پس از کودتای سال 32 اشاره کرد و گفت: «آن زمان این حرکت، لاله‌زار را که از جایگاه و پایگاه ارزشمند تئاتری و فرهنگ‌سازی برخوردار بود، برانداخت و امروز هم هر حرکتی که با هدف سرگرم‌کنندگی و درآمد زایی صرف صورت بگیرد، سرنوشتی غیر از لاله‌زار را به تئاتر ما تحمیل نخواهد کرد.»
"کاظم هژیر آزاد" بازیگر و عضو هیأت مدیره نیز به جریان‌سازی در تئاتر برای جذب تماشاگر بیشتر اشاره کرد و از مسوولان خواست تا از کارگردانان به نام که در خارج از کشور تحصیل کرده و امروز جزء سرمایه‌های ملی و فرهنگی ما به شمار می‌آیند، دعوت به کار مجدد کنند.
وی یادآور شد که دولت، هنرپرور است و به تئاتر نیز به عنوان یک پدیده فرهنگی نگاه می‌کند و با مدیریت درست و صرف بودجه لازم از آن به عنوان ابزاری فرهنگ‌ساز استفاده خواهد کرد تا اینکه هدفش مادیات باشد یا اینکه سرمایه را هدف برنامه‌های خود قرار دهد.
ایرج‌راد و محمد یعقوبی بنابر مصوبات مالیاتی، هنرمندان تئاتر را معاف از پرداختن مالیات دانستند و اما انجمن هنرهای نمایشی هنوز در این رابطه برای عملی شدن این مصوبات قانونی اقدام نکرده است، به همین خاطر فقط هنرمندانی که به دنبال اجرای آن هستند و با مراجعه به ادارات دارایی خود را از پرداخت مالیات معاف خواهند ساخت. در صورتی که این معافیت باید از طریق انجمن هنرهای نمایشی برای همگان کاربردی شود، و از رفت و آمدهای زیادی هنرمندان جلوگیری شود.
در ادامه این نشست ایرج راد به برنامه‌های سال جاری پرداخت که رعایت نشدن برخی از آنها را به دلیل نداشتن بودجه دانست.
امسال مسابقه ادبیات نمایشی برگزاری سمینارها و ورک‌شاپ‌ها توسط انجمن‌های مختلف، راه‌اندازی یک مجله برای برقراری پل ارتباطی با اعضاء و فرستادن آن برای هنرمندان شهرستانی برای استفاده از مطالب آن، انتخاب بازیگران برگزیده توسط انجمن بازیگر و معرفی کاندیدها در پایان هر فصل را از جمله برنامه‌های در حال انجام دانست.
بنابر گفته راد، امسال برای ادامه یافتن ساخت و ساز ساختمان خانه تئاتر جدید نیاز به صرف بودجه و حمایت‌های نهادهای دولتی است. در دو سال گذشته شورای شهری با تصویب بودجه 100 میلیون تومانی به حمایت از خانه تئاتر پرداخته است که برای دریافت این بودجه در حال حاضر رایزنی‌های لازم در حال انجام است.
وی یادآور شد که با راه‌اندازی خانه تئاتر جدید یک سالن مجهز و مدرن به مجموعه سالن‌های فعال شهر تهران افزود، خواهد شد که در زیرزمین با ارتفاع 5/8 متری و در مساحت 300 متر مربع راه‌اندازی خواهد شد.