”داود فتحعلی بیگی”: جشنواره باعث رشد تئاتر عروسکی در ایران شده است

"داود فتحعلی بیگی" کارگردان، نویسنده و پژوهشگر تئاتر، برگزاری جشنواره عروسکی تهران را یکی از مهمترین جشنوارههایی میداند که در کشور برگزار میشود، و در این خصوص میگوید: «از زمانی که این جشنواره بینالمللی شده، تأثیر ویژهای بر رشد تئاتر عروسکی داشته است.»
فتحعلی بیگی که در دوره دوازدهم جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران، به عنوان شرکتکننده حضور داشت و موفق شد گونهای مهجور و فراموش شده از شیوه نمایشهای عروسکی سنتی ایران به نام "خم بازی" را احیاءکند، در خصوص تاثیر جشنواره بر رشد و اعتلای تئاتر عروسکی معتقد است: «با توجه به رشد تئاتر عروسکی و مشتاقان و علاقهمندانی که به عنوان گرایش دانشگاهی خود این گونه از هنر را یاد میگیرند، امکانات کافی برای اجرای تئاتر عروسکی فراهم نشده است.»
این کارگردان تأکید میکند که راهاندازی یک سالن و محل برای اجرای تئاتر عروسکی زیاد هم سخت نیست و میشود با اجرای پیوسته این گونه نمایش از دست اندرکاران در خدمت جامعه بهرهبرداری بهتر شود.»
فتحعلی بیگی که معتقد است که باید به هنرهای سنتی نمایش عروسکی در ایران توجه زیادی کرد، اضافه میکند:« نمایش عروسکی مدرن در دنیا کار میشود و هیچگاه نابود نمیشود و علاقهمندان ایرانی نیز به طرق مختلف میتوانند روشها و کارهای جدید را بیاموزند؛ اما اساتید عرصه نمایشهای عروسکی سنتی در ایران اکثراً در گذشتهاند و چند نفری بیشتر باقی نماندهاند. در این رابطه نیز جوانانی با تکنیکها و شیوههای نمایشهای عروسکی سنتی آشنا شدهاند که به دلیل نبودن محلی برای اجرای دائمی از احیا و تداوم این گونههای نمایشی باز میمانند.»
وی همت مسوولان، آموزش اساتید و فراهم شدن شرایط عمومی برای نمایشهای عروسکی سنتی را زمینههای اصلی بقای این گونه نمایش دانسته و میگوید: «این یکی از کارهای واجب است که میتوان در رابطه با خیمه شببازی، جی جی بی جی و خم بازی و دیگر گونههای موجود انجام داد. با حفظ و اشاعه نمایشهای سنتی عروسکی شرایطی فراهم خواهد شد که بعد از آن میتوان به ظرفیتیابی آنها نیز فکر کرد؛ این که در آینده باید چه کارهایی صورت بگیرد تا تعالی و پیشرفت در این زمینه ممکن شود.»