در حال بارگذاری ...
...

از فعالیت‌های نمایشی ”محمد ورشوچی” تجلیل شد

از فعالیت‌های نمایشی ”محمد ورشوچی” تجلیل شد

نمایش "عفریته ماچین" با حضور محمد ورشوچی، محمد رمضانی، عزت الله رمضانی‌فر، حبیب‌الله یاری، خانواده مرحوم میرلوحی، آزیتا لاچینی، علی روئین‌تن و مهماندوست مشاور معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از هنرمندان پیش‌کسوت تئاتر اجرا شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، در مراسم ویژه‌ای که پیش از اجرای نمایش برگزار شد، از سال‌ها بازی و فعالیت "محمد ورشوچی" تجلیل شد و این هنرمند پیش‌کسوت تئاتر با حضور بر صحنه در کنار  دیگر همکارانش در اجرای نمایش "عفریته ماچین"، یادبود تماشاخانه سنگلج و گروه نمایش تماشا را دریافت کرد.
در  ادامه محمد مطیع و عزت‌الله رمضانی‌فر با بیان خاطراتی از سال 50، از مرحوم میرلوحی نویسنده و کارگردان نمایش یاد کردند که برای اولین بار آن را برای تلویزیون تولید کرد.
در پایان اجرای نمایش "عفریته ماچین" نیز محمد مطیع، با حضور بر صحنه گفت: «نمایشی که دیدیم، عین به عین با نمایشی که ما در سال 50 کار کردیم مطابقت نداشت، لحظاتی داشتند که خیلی به جا، خوب و درست بود. به گروه تبریک می‌گویم. نمی‌توانم بگویم که آن کار بهتر بود یا این کار آن کار. جلوی دوربین بود اما اینجا آدم‌ها زندگی می‌کنند. نفس‌شان شما را روی صندلی میخ کوب می‌کند و وقتی که شما از جایتان تکان نمی‌خورید یعنی کارشان کاملاً درست بوده است.»
وی که پس از 25 سال به کشور بازگشته است، ادامه داد: «به زحمت می‌توان این دو کار را با هم قیاس کرد. از یدالهی، و فتحعلی بیگی تشکر می‌کنم که این کار را دوباره نوشتند و کارگردانی کردند. از همه بازیگرانی که بسیار خوب آن را بر صحنه اجرا کردند نیز تشکر می‌کنم.»
رمضانی‌فر نیز که در سال 50 نقش سیاه این نمایش را بر عهده داشت گفت: «کار بچه‌های نمایش "عفریته ماچین" شیرین و جذاب بود و من از آن واقعاً لذت بردم. احساس می‌کنم بخش‌هایی از کار که برای زمان حال بازنویسی شده و همچنین قطعاتی که گوشه‌ای به شرایط امروز جامعه می‌زند از بخش‌های قدرتمند اجرا است.
"آزیتا لاچینی" نیز اجرا را عالی توصیف کرده و هنرمندان آن را استادان نمایش ایرانی نامید.
"علی روئین تن" نیز در قدردانی از اجرای این نمایش گفت: «فکر  می‌کنم وقتی یک نمایش موفق اجرا می‌شود باید در بالاترین نقطه شهر باشد، امروز سنگلج به دلیل اجرایی با این قدرت در رفیع‌ترین نقطه شهر واقع شده است.»
وی در ادامه گفت: «ما باید تئاتر ملی خودمان را داشته باشیم. "علی یدالهی" از بچه‌هایی است که تکنیک این هنر را به خوبی آموخته و اجرا می‌کند. به اعتقاد من این گروه می‌تواند تئاتر ملی‌مان را در کشورهای دیگر به نمایش گذاشته و در فستیوال‌های جهانی شرکت کند. درست است که باید تئاتر آکادمیک داشته باشیم اما نمایش ایرانی ما هم باید دانشگاهی شود. این تئاتر چیزی از تئاتر آکادمیک کم ندارد.»
روئین تن تاکید کرد: «شوری که در تماشاگر این تئاتر وجود دارد در هیچ تئاتر دیگری دیده نمی‌شود و این یکی از مهمترین ویژگی‌های نمایش ایرانی است.»
نمایش "عفریته ماچین" جمعه 28 خرداد آخرین اجرای خود در تالار سنگلج را پشت سر گذاشت.
در آخرین اجرای این نمایش "امیر دژاکام" و "مجید جعفری" و جمعی از هنرمندان تئاتر نیز حضور داشتند.
"مجید جعفری"، کارگردان تئاتر در پایان اجرای این نمایش با تشویق هنرمندان آن گفت: «اگر قرار است تئاتر ملی ما سر و سامانی بگیرد باید از این رهگذر عبور کند. از رهگذر تعزیه و سیاه‌بازی تئاتر ملی شکل می‌گیرد و هیچ راه دیگری هم ندارد. همین بچه ها هستند که آن را به نتیجه خواهند رساند.»
"امیر دژاکام" نویسنده ، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز پس از خسته نباشید به گروه اجرایی و قدردانی از زحماتشان گفت:«نمایش سیاه‌بازی یعنی با مردم بودن ، همراه مردم بودن، در کنار مردم بودن، درد مردم را فهمیدن، آرزوهای مردم را درک کردن ، چشم‌هاشان را دیدن و اشک‌هاشان را فهمیدن. این نمایش زبان گویای تمامی گفته‌های پنهان و آشکار مردم ایران است. امیدواریم که مسئولان نیز این هنر ساده و در عین حال پیچیده را درک کنند.»
وی درباره نمایش "عفریته ماچین" گفت: « "عفریته ماچین" در عین سادگی محض، ارتباط کاملی با مخاطبش برقرار می کند. مخاطب لذت می‌برد و اوقات خوشی دارد، در عین حال مفاهیم بسیار دقیق و امروزی را در آن می‌بیند. بسیاری از نمایش‌ها که ناشی از جریان تئاتر در اروپا هستند با همه ارزشمندی شان، نمی‌توانند با مخاطب ما ارتباط بر قرار کنند. چرا که  ما اساسا ویژگی‌های انسان اروپایی را نداریم. تئاتر تخت‌حوضی با تمامی سادگی‌اش ، می تواند مفاهیم روز را با ما در میان بگذارد . خوشبختانه در شکلی که اخیرا می‌بینم حرکت خودش را شروع کرده است.»
او با تبریک به "داود فتحعلی‌بیگی" برای فعالیت مستمر در زمینه تئاتر تخت‌حوضی و سنتی افزود: «مجید فروغی یکی از ستارگان درخشان تئاتر ایران است. داود داداشی را باید قدر دانست و حفظش کرد. بقیه بچه‌ها عالی هستند؛ اما اگر قدر این دو را ندانیم اشتباه بزرگی کرده‌ایم.»