گزارشی از نشست بررسی چهار اپرای عروسکی در فرهنگسرای انقلاب

کارگردان چهار اپرای"رستم و سهراب"،"مکبث"،"عاشورا" و "مولوی" گفت: «اشاعه فرهنگ ایرانی با عروسکهای ایرانی در جهان آرزوی من است.»
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی فرهنگسرای انقلاب، شامگاه شنبه 29 خرداد نشست نقد و بررسی چهار اپرای "رستم و سهراب"، "مکبث"، "عاشورا" و "مولوی" با حضور "بهروز غریبپور" (طراح، نویسنده و کارگردان نمایش) "علی پاکدست" (طراح عروسک)،"بهزاد عبدی" (آهنگساز)، "میهن بهرامی" (نویسنده و منتقد) و "بهزاد صدیقی" (نمایشنامهنویس و منتقد) در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.
در ابتدای این نشست "بهزاد صدیقی" با اشاره به اپرای "رستم سهراب"، آن را اولین جرقه تئاتر عروسکی در غالب اپرا دانست و ضمن تاکید بر ادامه این روند در سه اپرای "مکبث"، "عاشورا" و "مولوی" از "بهروز غریبپور" در مورد انگیزهاش از اجرای تئاتر عروسکی به جای تئاتر صحنهای در این چهار اپرا سوال کرد که "بهروز غریبپور" با اشاره به تداعی خاطراتش در زمینه تلاش در تبدیل کارخانه نیمه مخروب شمس به فرهنگسرای انقلاب در پاسخ، اظهار داشت: «ایده اپرای "رستم و سهراب" از سال 1349 با مرگ خیمه شب بازی در ایران در ذهنم نقش بست. من دقیقا از همان زمان برای احیای خیمه شب بازی تلاش کردم، چرا که قصدم جهانی کردن فرهنگ عمیق ایرانی بود.»
وی در ادامه افزود: «عنصر جادویی موسیقی در نمایش (6جوجه کلاغ و 1 روباه) به اثر روح داد و من این تجربه خوشایند را با به کار بردن کلام آهنگین در اپرای "رستم و سهراب" تکرار کردم و کارگردانی زنده این اپرا، سرآغاز اجرای تئاتر عروسکی در ایران شد.»
غریبپور در مورد مزیت اپرای عروسکی نیز اظهار داشت: «اپرا در تئاتر صحنهای دچار محدودیتهای زیادی در تکنیک حرکتی است که ما در اپرای عروسکی با تجمع نیروهای دراماتیک و زبان تئاتری - اپرایی این مشکل را حل کردیم و اجرایی نو متولد و تثبیت شد.»
در ادامه "بهروز غریبپور" تأکید کرد: «علیرغم این که این چهار اپرا تحتتأثیر زبانهای جا افتاده غربی است، گروه آران سعی کرده آنها را در قالبی کاملا ایرانی به مخاطب ارائه دهد.»
"بهزاد صدیقی" از "علی پاکدست" درباره چگونگی طراحی و ساخت عروسکها و میزان تاثیر نظرات کارگردان در فرمدهی به کاراکترهای عروسکی سوال کرد که وی در پاسخ، اظهار داشت: «براساس خواسته "بهروز غریبپور" مبنی بر عدم ایجاد مانع در اپرای عاشورا با استفاده از دو ماده خاص و قرار دادن لامپ در داخل سر عروسکها، سعی بر آن شد چهرههای نورانی با ظرافت، تقدس عاشورایان را به نمایش بگذارد.»
در ادامه "میهن بهرامی" ضمن اشاره به تاریخچه نمایش عروسکی در تهران قدیم، به تجلی تصعید به معنای حرکت، عمل و تفکری که خود را پیش میبرد در چهار اپرای "بهروز غریبپور" تاکید کرد و گفت: «در اپرای عاشورا با نورپردازی مناسب در چهرهها، انتخاب هوشمندانه لباس و ریتمیک بودن تمامی حرکات، ایثار به معنی واقعی کلمه به مخاطب منتقل میشود. اپرای "رستم و سهراب" (زیباترین اثر تراژیک شاهنامه) نیز ایثار را در قالب اسطورهای به گونهای دیگر ارائه میدهد و این انتقال معنا در هر دو صورت تحسین برانگیز است.»
بهرامی درباره ماهیت اپرای "مکبث" نیز اظهار داشت: «این اپرا تراژدی قدرت، خونریزی و تلافی روزگار است و موفقیت گروه در جایی است که در قاب محدود نمایش عروسکی گسترهای به جهان باز میشود که بینهایت است.»
در ادامه این نشست، "بهزاد صدیقی" در مورد نحوه پیوستن "بهزاد عبدی" به گروه آران و چگونگی شکلگیری موسیقی دو اپرای "عاشورا" و "مولوی" سوال کرد، که عبدی ضمن بیان این که همکاری در "اپرای عاشورا" آرزوی همیشگیاش بوده است، بیان داشت: «در فستیوال
عروسکی 2006 طی دیداری اتفاقی با "بهروز غریبپور"، پیشنهاد وی را مبنی بر ساخت موسیقی در "اپرای عاشورا" پذیرفتم و سعی من بر آن بود که در هر دو نمایش نوع ایرانی- ملی اپرا را ارائه دهم.»
وی در ادامه افزود: «تمایز این نوع اپرا با اپرای ایتالیایی این بود که شخصیتهای مثبت آواز میخوانند و این تأثیر را بر مخاطب دو چندان میکند.»
در پایان "بهروز غریبپور" گفت: «اشاعه فرهنگ ایرانی با عروسکهای ایرانی در جهان آرزوی من است.»
این مراسم با اهدای لوح تقدیر به مدعوین به پایان رسید.