”مکبث 2001” مهر ماه در تئاترشهر
نمایش”مکبث ۲۰۰۱” نوشته جلال تهرانی و به کارگردانی عبدالخالق مصدق در مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود.عبدالخالق مصدق در گفتوگو با سایت ایران درباره زمان اجرای این نمایش گفت:«با صحبتهایی که با آقای پارسایی داشتیم قرار شد نمایش در مهر ماه در یکی از سه سالن، سایه، چهارسو و یا قشقایی اجرا شود.»
نمایش”مکبث 2001” نوشته جلال تهرانی و به کارگردانی عبدالخالق مصدق در مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود.
عبدالخالق مصدق در گفتوگو با سایت ایران درباره زمان اجرای این نمایش گفت:«با صحبتهایی که با آقای پارسایی داشتیم قرار شد نمایش در مهر ماه در یکی از سه سالن، سایه، چهارسو و یا قشقایی اجرا شود.»
وی درباره بازیگران این نمایش گفت:«تاکنون از حدود 30 تن اتود گرفتهایم ولی هنوز به نتیجه مشخص نرسیدهایم. بازیهای این نمایش شیوه خاصی را میطلبد و به دنبال کسانی هستم که اصلاً بازی نکنند. این به آن معنی نیست که تکنیک بازیگری را بلد نباشند. بلکه منظور این است که یک نوع بازی روان و قابل باور که همه ابزار در خدمت بازیگر است مورد توجه باشد، این در حالی است که تماشاگر نباید متوجه وجود این امکانات شود. وی درباره طراحی صحنه این نمایش نیز گفت:«سعی میکنم طراحی صحنه نمایش را نیز خودم انجام دهم. ولی به احتمال زیاد طراحی صحنه نسبت به چیزی که در متن آمده تغییر خواهد کرد.»
وی که یکی از با سابقهترین و مطرحترین نورپردازان تئاتر محسوب میشود درباره دلایل کم کاری خود در زمینه نورپردازی گفت:«کارهای زیادی پیشنهاد میشود اما احساس میکنم که نزدیک به این تئاترها نیستم و بخشی از اجرا نخواهم بود و بهتر است وارد این نمایشها نشوم.»
طراح نور نمایشهای”هی مرد گنده گریه نکن” و ”رومئو ژولیت” گفت:«زمانی هست که شما برای چیزی کار نمیکنید جز تفکر و احساسی که فکر میکنید منطبق با احساس شماست و میتوانید کمک کنید که ابعاد پنهان اثر از طریق ابزار نور با مخاطب ارتباط برقرار کند. در نمایش”هی مرد گنده گریه نکن” به کارگردانی جلال تهرانی نورهایی وجود دارد که دیالوگ دارند و این دیالوگها به مخاطب منتقل میشود. در نمایشهایی مثل”هی مرد گنده گریه نکن” یا”رومئو و ژولیت” نور در خدمت اثر است، اما کنش خاص خود را دارد و نور تبدیل به یک کنش میشود. این به معنی یک زیبا شناسی فریبنده نیست. ما برای جذابیت کار نکردیم هر چند ممکن است نتیجه نهایی جذاب هم باشد.