در حال بارگذاری ...
...

تئاتر نباید تنها تبدیل به گیشه شود

تئاتر نباید تنها تبدیل به گیشه شود

مسعود موسوی گفت: «تئاتر هنر تفکر برانگیزی است و نباید تنها تبدیل به گیشه شود و تماشاگران فقط به دلیل وجود برخی چهره‌ها به دیدن کار بیایند.»

به گزارش سایت ایران تئاتر، نشست پرسش و پاسخ نمایش "دلم می‌خواد محکم بزنم تو گوش اتللو" با حضور مسعود موسوی کارگردان نمایش در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.
مسعود موسوی در ابتدای این نشست عنوان کرد: «از سال 1368 این متن را از در نظر داشتم و 20 سال به دنبال اجرای این متن بودم و فکر می‌کنم یکی از بارزترین متن‌هایی است که توسط نمایشنامه‌نویسان ایرانی نوشته شده است.»
وی ادامه داد: «نمایشنامه دیگری است به نام "فکر می‌کنید گوشت آدمیزاد چه مزه‌ای دارد؟" که 22 سال که این متن را در نظر دارم و روی آن کار می‌کنم.»
موسوی افزود: «اسم اصلی نمایشنامه "رازهای وحشی" بود، به این دلیل که نام نمایش برای مخاطب جذابیت داشته باشد نام نمایش را به "دلم می‌خواد محکم بزنم تو گوش اتللو" تغییر دادم.»
این کارگردان در ادامه گفت: «رعنا، رشید و سیروس سه نقش اصلی این نمایش هستند که در مجموع 15 قتل انجام داده‌اند، تعلیقی که در این کار وجود دارد برایم جذاب است، در این نمایش برای پرده برداشتن از قتل‌ها از روش تئاتر درمانی استفاده می‌شود.»
وی با اشاره به اینکه در نمایشم احتیاجی به بازیگران چهره نداشتم، گفت: «بازیگران نمایش "دلم می‌خواد بزنم تو گوش اتللو" همگی خوب بودند، سام کبودوند و روح‌الله کمانی که اولین تجربه همکاری با آنها را داشتم و از اینکه با این دو بازیگر همکاری داشتم بسیار خوشحالم. پرستو کرمی جزو گروه پژواک هم بازیگر دیگری است که نقش رعنا را ایفا می‌کند و قبلاً هم با ایشان همکاری داشتم. همچنین حسام منظور و رسول نقوی که دومین تجربه را در کنار هم سپری کردیم. به همه عوامل گروه افتخار می‌کنم.»
وی خاطر نشان کرد: «زمانی که پوستر کاری را می‌زنیم از تفکر کار باید از طریق همان پوستر انتقال داده شود و اگر کسی از طریق پوستر اعلام کند که کار من طنز است این مرگ تئاتر است.»
موسوی اظهار کرد: «مسئولان تماشاخانه ایرانشهر چشمداشت مالی نداشتند و دستم را برای تعیین قیمت بلیت آزاد گذاشتند و حتی موافقت کردند که برای دانشجویان تخفیف قائل شویم و قیمت بلیت را از هشت هزار تومان به پنج هزار تومان برای دانشجویان کاهش دادند، همچنین این کار 15روز قرارداد دارد و اگر در گیشه موفق باشد و تماشاگر استقبال کند 15 روز دیگر هم تمدید می‌شود.»
وی به دلیل انتخاب تماشاخانه ایرانشهر اشاره کرد و گفت:‌ «تماشاخانه ایرانشهر از نظر فنی کاملاً ایده‌آل است و نظم بر این مجموعه حاکم است و به نظرم تماشاخانه ایرانشهر محیط کاملاً فرهنگی است. از طرف دیگر تعداد محدودی از کارگردانان می‌توانند برای اجرای نمایش از تئاترشهر بهره ببرند.»
وی عنوان کرد: «تمام هزینه‌های نمایش "دلم می‌خواد تو گوش اتللو ..." به عهده خودم بود و فکر نمی‌کنم در گیشه هزینه‌ اولیه‌ای که صرف کردم یعنی 2 میلیون تومان هم برگردد البته پرداخت دستمزد بازیگران هم جای خود دارد.»
موسوی ادامه داد: «تئاتر همه هنرها را در خود دارد و یک هنر کامل است و قرار است جامعه را راهنمایی کند به همین دلیل تفکری که در نمایش‌هایم حاکم است برایم مهمتر از گیشه و مسائل مالی است.»
وی درباره دیالوگ‌های نمایش گفت: «دیالوگ به دو بخش تقسیم می‌شوند نورالدین آزاد نویسنده این نمایش با توجه به فجایعی که در بخش دوم نمایش بود یعنی به قتل رساندن 15 نفر این بخش را عامیانه‌تر نوشتند ولی بخش اول که تخصصی‌تر و درباره اتللو بود یک مقدار متفاوت‌تر نوشته شده است.»
این کارگردان عنوان کرد: «در پایان به این نتیجه می‌رسیم سه فرد قاتلی که 15 نفر را به قتل رساندند ناخواسته این کار را انجام دادند. به دلیل وجود برخی سوالات و ابهامات در این نمایش، در پایان حضور کوچکی دارم و در مقام یک کارگردان احساس کردم که موظفم پاسخگوی این سوالات باشم.»
موسوی با بیان اینکه برای جشنواره فجر قرار است متنی را آماده کند گفت: «نگرانم و مانده‌ام که چه متنی را اجرا کنم که گیشه هم داشته باشد، خیلی برای من نگران‌ کننده است که بخواهم به فکر گیشه باشم تا اینکه بخواهم نگران تفکری که در نمایش قرار است انتقال دهم باشم.»
وی در پایان از اجرای نمایش "شمشیرهای ژنرال" در مهرماه خبر داد و گفت: «این نمایش را که سال گذشته در جشنواره فجر اجرا شد قرار است در تالار سایه به صحنه ببرم.»