در حال بارگذاری ...

یک کارگردان تئاتر: جشنواره‌ها تبدیل به ویترین نهادهای مختلف شده‌اند

"علیرضا مهران" گفت: «اگر یک گروه جوان تئاتر در جشنواره‌ای پذیرفته می‌شود نباید پس از پایان یافتن جشنواره، به فراموشی سپرده شود.»

مهران کارگردان نمایش "ترانه‌ای برای آیدا" که برای شرکت در هفتمین دوره جشنواره تئاتر ماه آماده می‌شود در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری اظهار کرد: «جشنواره‌ها زمانی می‌توانند بازدهی داشته باشند که در مرحله اول کیفیت آثار در سطح قابل قبولی باشد و در مرحله دوم باعث بشوند گروه‌های جوان و تازه کار مورد توجه قرار گیرند.»

وی ادامه داد: «جشنواره‌ها باید سبب شوند که گروه‌های جوان به صورت حرفه‌ای به تئاتر معرفی و جذب شوند. مثلاً اگر یک گروه جوان در جشنواره‌ای پذیرفته می‌شود پس از پایان جشنواره نباید به فراموشی سپرده شود، بلکه مسوولان باید از چنین گروه‌هایی حمایت کنند. متاسفانه این اتفاق، در جشنواره‌های موضوعی رخ نمی‌دهد.

مهران با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف تئاتری در طول سال ابراز کرد: «جشنواره‌های تئاتری هم اکنون به ویترینی برای ارگان‌های مختلف تبدیل شده‌اند تا از این طریق بگویند ما نیز به هنر و تئاتر بها می‌دهیم. هرچند هزینه‌های قابل توجهی برای برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها صورت می‌گیرد اما تا رسیدن دوره بعد از گروه‌ها خداحافظی می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که تولید یک نمایش کار ساده‌ای نیست.»

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره جشنواره تئاتر ماه گفت: «جشنواره تئاتر ماه در کنار معایبی که دارد، محاسن خاص خود را نیز دارد. یکی از خوبی‌های آن، این است که برگزارکنندگان آن، از اهالی تئاتر هستند. بنابراین به مشکلات و مسائل اهالی تئاتر آگاه هستند. من از دوره اول جشنواره ماه در آن حضور داشتم و شاهد بوده‌ام که مسوولان این جشنواره طی دو دوره اخیر سعی کرده‌اند در کنار اهمیت دادن به کیفیت آثار، به گروه‌های جوان نیز توجه ویژه کنند و صرفاً به خاطر نام هنرمندان، آثار را انتخاب و داوری نمی‌کنند. دو دوره قبلی جشنواره بسیار خوب برگزار شد و خوشبختانه به آثار برگزیده، اجرای عموم دادند.»

نمایش "ترانه‌ای برای آیدا" نوشته "حیمدرضا نعیمی" است و در آن محمدرضا علی اکبری، آیه کیان پور، تینو صالحی، الهام شعبانی، بهرام افشاری، بیتا الهیان شیما شریفی بازی می‌کنند. طراح صحنه این نمایش تینو صالحی است و الهام شعبانی طراحی لباس آن را برعهده دارد. بهنام رحیمی آهنگ ساز کار است و سمانه زندی نژاد به عنوان مشاور با این گروه همکاری می‌کند. داستان نمایش به اتفاقات زمان جنگ تحمیلی مربوط می‌شود که در آن دو خانواده در یک موقعیت زمانی و در یک ساختمان به هم برخورد می‌کنند و هر کدام ادعا می‌کنند که مالک این ساختمان هستند.

هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 23 تا 30 مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.