در حال بارگذاری ...

”رکن‌الدین خسروی” خلق لحظات نمایشی را به بازیگر آموخت

مراسم بزرگداشت رکن‌ الدین خسروی عصر دیروز ۲۷ شهریورماه با حضور اهالی تئاتر در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این مراسم با اجرای "الهام پاوه‌نژاد" آغاز شد. پاوه‌نژاد میزبان اصلی این جشن را رکن‌الدین خسروی خواند و پس از پخش تصاویری از نمایش "اسب سفید" گفت:‌ «"اسب سفید" را رکن‌الدین خسروی سال 1341 نوشته و کارگردانی کرده است.»
در ادامه پاوه‌نژاد از جمشید مشایخی یکی از بازیگران این نمایش دعوت کرد که به روی سن بیاید.
مشایخی گفت: «همه شما معلم من هستید و پیش از همه سمندریان و جعفر والی. سال 1336 اداره هنرهای دراماتیک تأسیس شده بود و آن زمان به آنجا رفته بودم تا با رئیس اداره ملاقات داشته باشم که دیدم جوانی پشت میز نشسته است و گفت که من رکن‌الدین خسروی شاگرد دکتر فروغ هستم. از همان زمان آشنایی من با ایشان آغاز شد تا اینکه در نمایش "اسب سفید" به کارگردانی خسروی نقش یک سردار مغول را بازی کردم.»
وی ادامه داد: «خسروی بسیار اهل مطالعه بود و کتاب‌ها و نمایشنامه‌های زیادی را به زبان انگلیسی مطالعه می‌کرد. او هنرمند بسیار شایسته‌ای است و امروز افتخار می‌کنم که به این مراسم آمدم و درباره ایشان صحبت کردم.»
در ادامه تصاویری از نمایش "ادیپوس" پخش شد و سپس رویا تیموریان یکی از بازیگران این نمایش به روی صحنه آمد و قسمتی از نقش "ژوکارت" را به یاد آن ایام بازی کرد.
تیموریان گفت: «سال 67 به مدت 6 ماه نمایش "ادیپوس" را تمرین کردیم. تمرینات خسروی کمتر از این زمان نبود؛ چرا که ایشان در واقع قصد پرورش بازیگر را داشتند.»
وی عنوان کرد: «زمانی که سر تمرین نمایش "ادیپوس" بودیم قرار بود نقش اول را یک زن بازی کند که این شرایط فراهم نشد.»
تیموریان اظهار کرد:‌ «امشب قسمتی از نمایش 20 سال پیش را برای ارادت به استاد مهربانم رکن‌الدین خسروی اجرا کردم و یکی از آرزوهایم این است که بار دیگر در نمایشی به کارگردانی ایشان بازی کنم.»
وی همچنین یاد زنده‌یاد جمشید لایق را که همیشه یار و یاور تئاتری‌ها بود، گرامی داشت.
در ادامه الهام پاوه‌نژاد بعد از پخش تصاویری از نمایش "سیزوئه بانسی مرده است" از اکبر زنجا‌ن‌پور یکی از بازیگران اصلی این نمایش دعوت کرد که به روی سن بیاید.
زنجان‌پور ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم به تاریخ 100 ساله تئاتر ایران اشاره کرد و گفت: «هنرمندانی بودند که بدون هیچ توقع و چشمداشتی برای تئاتر زحمت کشیدند و در حال حاضر نامی از آن‌ها باقی نمانده است. از همه افراد حاضر می‌خواهم که به یاد تمام این هنرمندان که رنج کشیدند و تئاتر را زنده نگه داشتند به پا ایستاده و سکوت کنند.»
وی در ادامه بیان کرد:‌ «رکن‌الدین خسروی جزو اولین کسانی بود که خلاقیت صحنه و خلق لحظات نمایشی را به بازیگر آموخت. بازیگر تئاتر احتیاج به دیدن تصویر و تخیل داشت که آن زمان کمتر به این مسأله توجه می‌شد. خسروی با تخیل بازیگر کار می‌کرد و به این امر اهمیت می‌داد و کمک او باعث شد تا 23 نقش را در نمایش "سیزوئه بانسی مرده است" بازی کنم.»
سپس الهام پاوه‌نژاد مجری مراسم با اشاره به نمایش "زیتون" گفت:‌ «این نمایش نوشته آرمان طیران سال 1355 با بازی مصطفی تاری، بهروز بقایی و مهرین‌فر اجرا شد و امروز بار دیگر بخشی از نمایش "زیتون" با حضور بازیگران نمایش اجرا خواهد شد. البته مهرین‌فر هم‌اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد و به جای این بازیگر فرناز رهنما به ایفای نقش می‌پردازد.»
سپس بازیگران به صحنه آمدند و بخشی از نمایش "زیتون" را اجرا کردند.
در ادامه موسیقی نمایش "لبخند باشکوه آقای گیل" به همراه تصاویری از این نمایش پخش شد و سپس محمد مطیع یکی از بازیگران این نمایش به روی سن آمد.
مطیع گفت: «از همین جا به رکن‌الدین خسروی سلام می‌کنم. خوشبختانه این شانس را داشتم که با اکثر اساتید کار تئاتر کردم از جمله: جعفر والی، حمید سمندریان، عباس جوانمرد، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و...»
وی با بیان خاطره‌ای از بازی در نمایش "لبخند باشکوه آقای گیل" گفت: «سال 1340 با خسروی آشنا شدم و در نمایش‌های "حکومت زمان خان"، "از پشت شیشه‌ها" با ایشان همکاری داشتم.»
سپس پاوه‌نژاد از "صدیق تعریف" خواست که به روی سن بیاید و درباره موسیقی سنتی در آثار خسروی صحبت کند.
صدیق تعریف در ابتدا گفت: «باغ آلبالو آخرین کار و چخوف نیز اولین اثری بود که از خسروی دیدم. از همان ابتدا پی بردم که ایشان در آثار خود به موسیقی ملی بسیار توجه دارد.»
تعریف به صورت زنده شعر "لیلی حوضک" را که در یکی از نمایش‌های خسروی اجرا کرده بود، برای حاضران خواند. در ادامه فیلم مستندی از رکن‌الدین خسروی پخش شد و همچنین پیام صوتی خسروی به همراه عکس‌های آثارش پخش شد که او از همه هنرمندان که این بزرگداشت را برای وی برگزار کرده بودند قدردانی کرده بود.
در ادامه مراسم پاوه نژاد نقدی را درباره بازی جعفر والی در نمایش "ابراهیم توپچی" خواند و از وی دعوت کرد که به روی سن بیاید.
والی با ابراز خرسندی از گردهم آمدن هنرمندان تئاتر در این مراسم گفت: «رکن الدین خسروی از جمله هنرمندانی بود که به تئاتر کشور صمیمانه و بی اجر و مزد خدمت کرد.»
وی با تعریف خاطراتی از نمایش "ابراهیم توپچی" به دانش، هوش و استعداد سرشار خسروی اشاره کرد.
"بهزاد فراهانی" رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر که بانی برگزاری این مراسم نیز بود با تشکر  از همه کسانی که در برگزاری این بزرگداشت کمک کردند، گفت: «امیدوارم این گرامی داشت آغازگر برگزاری مراسمی باشد که باردیگر اهالی تئاتر را دور هم جمع کند.»
در حاشیه:
ـ بهزاد فراهانی از هنرمندانی که با رکن الدین خسروی در گذشته همکاری داشتند، خواست که روی سن حاضر شوند و عکس یادگاری بگیرند.
ـ در ادامه مراسم هدایا و لوح تقدیری به "مریم مقدم" داده شد تا از سوی برگزار کنندگان مراسم به خسروی در لندن اهدا کند.

- بهزاد فراهانی گفت که مدالیوم خانه تئاتر به کمک ایرج راد مدیر عامل این تشکل به رکن‌الدین خسروی اهدا خواهد شد.
-  لوحی که آرمان امید شاعر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس برای خسروی ساخته بود به همراه تمبری که شرکت پست برای او طراحی کرده در اثنای مراسم رونمایی شد.

ـ حسین پاکدل، فرزانه نشاط خواه، گوهر خیراندیش،  مسعود رایگان، هادی مرزبان، داریوش اسدزاده، پردیس افکاری، حمید پورآذری، محمودرضا رحیمی، نادر سلیمانی، کاظم هژیر آزاد، سهراب سلیمی، مریم رحیمی، مجتبی یاسینی، ایرج راد، شقایق فراهانی، هرمز هدایت، بیوک میرزایی و... از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.