در حال بارگذاری ...
...

نگاه دقیق و علمی در حوزه تئاتر طنز وجود ندارد

نگاه دقیق و علمی در حوزه تئاتر طنز وجود ندارد

"ایوب آقاخانی" گفت: «فقدان دانش دقیق و نگاه علمی در حوزه طنز باعث شد تا فراخوان این دوره پروژه چهارفصل تئاتر ایران را به نمایشنامه‌های کمیک اختصاص دهم.»

"ایوب آقاخانی" در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر درباره اختصاص فراخوان این دوره پروژه به موضوع نمایشنامه‌های کمیک، گفت: «در دو سال گذشته آثار طنزآمیز و کمدی تولید شده در حوزه سینما و تلویزیون را بسیار مبتذل و بدون ارزش‌های هنری دیدم.»
وی با اشاره به اینکه این ابتذال در تئاتر به این اندازه وجود ندارد، گفت: «اما به مرور از طریق سینما و تلویزیون و به طور ناخودآگاه این ابتذال در ذهن مخاطبان و علاقه‌مندان به این عرصه نهادینه می‌شود و خواه ناخواه این ابتذال دامن تئاتر را هم خواهد گرفت که البته به طور مطلق از این ابتذال در تئاتر بی‌بهره نیستیم.»
وی ادامه داد: «مشکل اینجاست که با تولید آثار سینمایی مبتذل و ابتدایی نمی‌توان در جامعه فرهنگ‌سازی کرد، من دوست دارم اگر مردم کشورم می‌خندند از خنده خود شرمنده نباشند.»
آقاخانی ادامه داد: «فقدان دانش دقیق و نگاه علمی در حوزه تئاتر طنز باعث شد که فراخوان این دوره پروژه چهارفصل تئاتر ایران را در جهت طرح مضامین و خط و ربط‌های علمی درخصوص شاخه‌های مختلف این ژانر اختصاص به نمایشنامه‌های کمیک بدهم، تا شاید حداقل در یک جمع محدود مقیم در شهرستان‌های مختلف این دانش مورد توجه قرار بگیرد و از طریق این افراد در اقلیم‌های خودشان تکثیر شود.»
وی افزود: «کمدی و طنز یک رویکرد همه‌گیر در سطح کشور است و حتی شهرستان‌هایی که به طور جدی تئاتر ندارند، نمایشنامه‌های کمیک و طنزآمیز را به اجرا می‌رسانند.»
این کارگردان تصریح کرد: «کارهای زیادی در این ژانر تولید می‌شود، ولی مشکلی که وجود دارد کیفیت کارها است. این بستر قبلاً توسط تولیدکنندگان ساخته و پرداخت شده ولی ما سعی داریم ادامه مسیر را پاکیزه‌تر کنیم و یا از این طریق تذکر دهیم که می‌توان در این عرصه علمی‌تر کار کرد.»
مدیر پروژه چهارفصل تئاتر ایران با اشاره به اینکه این هشتمین فراخوان پروژه چهارفصل تئاتر ایران است گفت: «این پروژه از ابتدای سال 87 راه‌اندازی شد و در سال 88 به صورت آنلاین تعریف شد و تبدیل به پروژه دائمی چهارفصل تئاتر ایران شد.»
وی در ادامه عنوان کرد: «اولین فراخوان درباره نمایشنامه‌های مربوط به انقلاب و جنگ بود و سایر موضوعات فراخوان‌ها بدین شرح است: کودک و نوجوان و کودک در آئینه تئاتر، رویکرد آزاد اجتماعی، نمایشنامه‌های دینی با رویکرد عاشورایی، رویکرد کاملاً آزاد در نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌هایی برای تولید تئاتر محیطی و نمایشنامه‌های زندگینامه‌ای ـ تذکره‌ای (بیوگرافیکال).»