در حال بارگذاری ...

خبرهایی از هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه

هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه، با حضور هنرمندان و گروه‌های تئاتر سراسر کشور از جمعه ۲۳ تا مهرماه  در تالارهای سوره، اندیشه، مهر و ماه حوزه هنری و هم‌چنین در فضای باز مجموعه تئاترشهر آغاز شد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از پایگاه خبری حوزه هنری، آنچه می‌خوانید خبرهایی از این جشنواره است:
پوستر هفتمین جشنواره تئاتر ماه رونمایی شد
پوستر هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه با طراحی "ابراهیم حسینی" رونمایی شد.
این پوستر به طراحی و عکس ابراهیم حسینی و خط محمدسعید نقاشیان با مولفه‌هایی از معنویت، اندیشه و هنر ارائه شده است.
پس از انتشار فراخوان هفتمین جشنواره تئاتر ماه، یک هزار و 232 نمایشنامه برای شرکت در این جشنواره ارسال شد که از آن میان، 426 نمایشنامه در بخش صحنه‌ای تهران، 413 نمایشنامه در بخش صحنه‌ای شهرستان، 202 طرح خیابانی از استان تهران و 171 طرح خیابانی از شهرستان‌های مختلف کشور متقاضی حضور در این جشنواره شدند.
پس از بررسی نمایشنامه‌های ارسالی 28 نمایشنامه مشروط در بخش صحنه‌ای تهران، 42 نمایشنامه مورد قبول در بخش صحنه‌ای تهران، 62 نمایشنامه مورد قبول در بخش صحنه‌ای شهرستان، 38 نمایشنامه‌ مشروط صحنه‌ای شهرستان، 97 نمایش بخش خیابانی تهران و 111 نمایش بخش خیابانی شهرستان مورد تایید قرار گرفت.
در هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه 30 نمایش صحنه‌ای و 28 نمایش خیابانی از سراسر کشور در چهار سالن حوزه هنری و مجموعه باز تئاتر شهر اجرا خواهند شد.
یک کارگردان تئاتر:تئاتر ماه فرصتی برای تعامل هنرمندان تهرانی و شهرستانی است
یک کارگردان تئاتر با تاکید بر تاثیرگذاری جشنواره‌های تئاتری، جشنواره تئاتر ماه را محل تعامل هنرمندان دانست.
"مهدی امین‌لاری" کارگردان جوان که با نمایش «کهکشان مادری» در هفتمین جشنواره تئاتر ماه شرکت دارد،‌ در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری اظهار کرد: «جشنواره‌های تئاتری فرصتی برای تعامل هنرمندان با یکدیگر هستند و فرصتی برای این که آثار نمایشی دیده شوند. اگر رقابت را هم کنار بگذاریم هر جشنواره‌ای قابلیت این را دارد که سطح کارهای نمایشی را بالا ببرد.»
وی با بیان این که جشنواره تئاتر ماه نیز از سایر جشنواره‌های تئاتری جدا نیست و بر پیشرفت تئاتر تاثیر خواهد داشت، افزود:« حضور هنرمندان شهرستانی در جشنواره تئاتر ماه سبب تعامل میان هنرمندان تهرانی و شهرستانی می‌شود و در کنار مواردی که ذکر شد، می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد تئاتر کشور داشته باشد.»
مهدی امین‌لاری علاوه بر نویسندگی و کارگردانی «کهکشان مادری»،‌ آهنگسازی و طراحی صحنه این نمایش را نیز بر عهده داشته است. سیاوش صفر نژاد، مهرداد نبی زاده، شیرین آمد، زهرا فعلی، آرش عسگر زاده و زیبا مهر علی زاده بازیگران این نمایش هستند.
«کهکشان مادری» درباره تکرار زندگی است. زمانی که زندگی به تکرار می‌رسد مرگ انسان است و وقتی انسان از این روزمرگی در می‌آید هم‌چون تولد دوباره است.
این نمایش قرار است در اولین روز از جشنواره تئاتر ماه، ساعت 18 به مدت 60 دقیقه در تالار سوره اجرا شد.
کارگردان نمایش "هفت‌طبقه":نگاهی عاری از محافظه کاری بر جریان انتخاب آثار جشنواره تئاتر ماه حاکم است
"حسن محمدی" گفت:« هیات بازبین تئاتر ماه به نسبت گذشته با نگاه بهتری با آثار برخورد کرده‌اند و می‌توان گفت در این دوره نگاهی مناسب و عاری از محافظه کاری بر جریان انتخاب آثار حاکم بوده‌است.»
کارگردان تئاتر "هفت‌طبقه" در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری گفت:« دو سال است که در جشنواره تئاتر ماه شرکت می‌کنم، این جشنواره نیز مانند سایر جشنواره‌ها معضلات خاص خود را دارد.»
وی ضمن توضیح این معضلات افزود:« یکی از مشکلات حل نشده تمامی جشنواره‌های تئاتر عدم وجود مکان برای تمرین گروه‌هاست که تئاتر ماه نیز مانند سایر جشنواره‌ها چنین مشکلی داشته است.»
«هفت‌طبقه» به نویسندگی محسن سراجی و کارگردانی حسن محمدی جمعه 23 مهر ماه ساعت 15:30 در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا شد.
امیر کربلایی‌زاده، سید علی موسویان، مهدی زمین‌پرداز، امین موحدی‌پور، نوشین سلیمانی، فاطمه امینی و نورا زرگندی بازیگران تئاتر «هفت‌طبقه» هستند.
وحید لاری طراحی صحنه، علی اظهری آهنگسازی، افسانه ناصری چهره‌پردازی و طراحی لباس، مریم آرزو و سهراب اصفهانی مدیریت صحنه این تئاتر را عهده‌دار هستند.
شهرام احمدی:تئاتر ماه شرایطی برای ارتقای سطح تئاتر شهرستان‌ها فراهم می‌کند
کارگردان تئاتر «آب و اندوه» گفت:« از مدیران و مسئولان برگزاری جشنواره تئاتر ماه نهایت تشکر را دارم که شرایطی را برای ارتقای سطح تئاتر شهرستان‌ها فراهم می‌کنند.»
"شهرام احمدی" کارگردان تئاتر «آب و اندوه» در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری گفت:« چند سال بود آثارم را برای شرکت در جشنواره می‌فرستادم اما پذیرفته نمی‌شدند تا اینکه امسال موفق شدم به جشنواره راه پیدا کنم.»
وی افزود:« جشنواره تئاتر ماه از کیفیت خوبی برخوردار است و موجب ارتقای تئاتر در سایر استان‌ها شده‌است، اگر تنها حسن برگزار جشنواره همین هم باشد باز می‌توان گفت جشنواره‌ای موفق است.»
«آب و اندوه» که از استان آذربایجان شرقی به جشنواره تئاتر ماه راه یافته، به نویسندگی نادر ساعی‌ور و کارگردانی شهرام احمدی شنبه 24 مهر ماه ساعت 15:30 در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا می‌شود.
فاطمه حسینی، فیروزه نعمتی، امیر حجازی، نسرین مرادی، ناصر جنگ دل، و سهیل عسایی بازیگران تئاتر «هفت‌طبقه» هستند.
دیگر عوامل این تئاتر عبارتند از:  نازیلا رسولی دستیار کارگردان و طراح لباس، محمد ملکی اصل و غلامرضا میزا زاده آهنگساز، عظیم واعظی منشی صحنه، ناصر جنگ‌دل مدیر صحنه، سرپرست گروه شهرام خزایی، کامران محدث هماهنگی.
هفتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه از 23 تا 30 مهر ماه در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شود.