در حال بارگذاری ...
...

تلاش کردم وقایع تاریخی و دینی را تکرار نکنم

تلاش کردم وقایع تاریخی و دینی را تکرار نکنم

نشست رسانه‌ای نمایش - موسسیقی "گلبانگ سربلندی" امروز- یکشنبه ۲۳ آبان - با حضور "سعید شاپوری" نویسنده و کارگردان و "محمد حق‌گو" آهنگساز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سایت ایران‌تئاتر، "سعید شاپوری" در ابتدای نشست گفت: «با اتخاذ تصمیمات اولیه برای اجرا به سراغ متون دینی و مذهبی رفتم و سعی کردم وقایع و رویدادهای نزدیک به عید سعید قربان و عید غدیرخم را با استفاده از قصص دینی و قرآنی بازبینی کنم.»
وی افزود: «در نگارش متن این نمایش از عرفان ابن عربی استفاده کردم و چون نمی‌خواستم وقایع را عیناً تکرار کنم، بنابراین پس و پیش‌خواندهایی در متن داستان که به قصه‌های دینی حضرت آدم، حضرت ابراهیم و واقعه‌ای که عید قربان را به وجود آورده و داستان حضرت رسول و نسبت آن به امیرالمومنین اشاره دارد، دیده می‌شود.»
در ادامه "محمد حق‌گو" با اشاره به آغاز این پروژه گفت: «این متن با نوع نگاه متفاوت به دین پرداخت شده، بنابراین آهنگسازی آن در جهت مستندسازی حرکت نکرد و همین امر به موسیقی امکان هر نوع مانور و ویژگی برای اجرا را داد.»
وی افزود: «معتقدم موسیقی نباید برای  متن ساخته شود، بلکه موسیقی در متن نهفته است و آهنگساز باید آن را کشف کند. موسیقی این نمایش در 6 قسمت به شکل سوئیت سمفونی اجرا می‌شود و در نظر دارم در تم‌ها و دست‌مایه‌های این اثر از موسیقی محلی کشورمان استفاده کنم.»
حق‌گو تصریح کرد: «از موسیقی محلی کشورمان با شکل کلاسیک و آکادمیک طوری استفاده خواهم کرد که اگر این نمایش در خارج از کشور هم اجرا شود، برای مخاطبان غیرایرانی قابل درک باشد.»
آهنگساز نمایش گلبانگ سربلندی گفت: «محمد بیگلری‌پور رهبر ارکستر سمفونی صدا و سیماست که در این نمایش در کنار 90 هنرمند موسیقی کشورمان، سازهای ایرانی را با آواز خراسانی، موسیقی جنوب و جنوب خراسان هدایت می‌کند.»
وی در معرفی دیگر عوامل آهنگساز این نمایش گفت: «غلامحسین غفاری خواننده آوازهای خراسانی و عزیز تنها دو تار نواز و روزبه آذر، سولوی گیتار این نمایش را بر عهده دارند.
حق‌گو با تشکر از ارکستر سمفونی صدا و سیما گفت: «برای اولین بار در چند دهه اخیر، ارکستر به شکل قانونی خود در جلوی صحنه و حدوداً در عمق دو متری قرار دارد تا مخاطب با تمرکز بیشتر این نمایش را با درونمایه دین و مذهب ببیند.»